Gå til innhold
Hundesonen.no

Usikker valp


Tilly
 Share

Recommended Posts

Hei hei,

Vi jobber med sosialisering av en litt usikker valp (han er veldig komfortabel med å være hjemme og herjer rundt, men litt usikker ute) og jeg har lyst til at det skal gå rolig fremover og fokusere mest på at han har det fint. Samboeren min er litt på det at vi må "tøffe" han opp og ta han med mange steder. I dag pushet han litt ekstra på oss begge og vi møtte en voksen hund som var en del mindre enn valpen vår, men den kjeftet på ham (med ganske lave bjeff) når han kom nær den. Når vi koste med den kom vår valp nærmere, men så bjeffet den mot vår igjen. Samboer og eier snakket en del sammen så valpen vår la seg mellom beina våre og beina til de andre eierne. Han tok imot godbiter, så det betyr vel at han ikke var veldig redd? Kjenner meg ganske overveldet over valpetiden og er så redd for å gjøre skade for valpen vår, etter hendelsen i dag har jeg lyst til å gråte og er redd for at dette kan ha gjort han mer usikker. Hva tror dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du gjør rett i at dere skal holde valpen innenfor trygge rammer. Samtidig er det nok bra for valpen å oppleve ulike miljøer og steder, så lenge det ikke blir for mye. Det som er viktig her er at dere leser valpen, sørger for at han får nok pauser fra inntrykkene, og ikke pusher ham inn i noe han er utrygg på.

Det å hilse på andre hunder som signaliserer at de vil ha avstand (bjeffing, knurring) synes jeg dere bør unngå. Hvis han allerede er en utrygg type er det ekstra viktig at han får hilse på og være sammen  med voksne, trygge hunder som aksepterer ham. Samtidig så føler han seg trygg nok når han både legger seg ned og vil ta godbiter, slik du tenker. Det er også fin trening å bare være i nærheten av andre hunder uten å hilse, hvis han greier å slappe av med det så er det kjempefint.

Jeg tror ingen stor skade er skjedd, og ingenting å være bekymret for. Han har bare godt av å oppleve ulike steder, folk og hunder, så lenge det skjer innenfor trygge rammer og det han selv er komfortabel med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...