Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilke kommandoer er lettest/viktigst lære valpen?


Lillymy
 Share

Recommended Posts

Min valp er 10 uker og mestrer sitt, la vær og legg seg og han kommer når jeg roper kom. Prøvde oss på hilse (gi labb) men det skulle han ikke ha noe av ?

hvilken kommando synes dere er viktigst lære tidlig / lettest for valp lære? 
 

han begynner på valpekurs i August, men kommando trening har vist seg være en fin avleder når han valpebiter (det og tug) og han synes det er gøy virker det som - Så fortsetter gjerne med litt mer trening hjemme og flere kommandoer ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontakt og inkalling synes jeg er viktigst. Og selv om valpen gjør det nå så skal jeg love deg utfordringer med det når han blir eldre og mer tøffere på å utforske verden selv.

Det å sitte/ligge og bli kan også være nyttig. Gå pent i bånd på begge sider (samme med alle øvelser egentlig, hvis du har noen planer om hundesport). Hoppe over, klatre opp på og under ting.

Riste seg kan være nyttig. Lære inn praktisk posisjon for kloklipp og pelsstell.

  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill ? - Jeg tror mer innkalling og øyekontakt/kontakt er et videre fokusområde for oss da ja - Ikveld prøvde jeg gi labb men brukte " hei"  når jeg satt på gulvet med han.. etter 7- 10 reps var resultatet at han begynte gi labb når jeg sa hei ? han tar ting veldig fort!  Så desto mer jeg får inn over de neste to ukene jo bedre sant?  Hvordan er de etter 12 uker med ting som ikke er lært før han bikker 12 uker? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, o1337 skrev:

Hvis jeg skulle startet på nytt ville jeg trent mer på håndtering og stell. Altså Børsting, kloklypp og sånn istedet for kommandoer ?

Helt enig. Det er superviktig å lære valpene til å bli vandt til å bli børstet, pusse tenner og klippe klærne. Ellers ville jeg fokusert på kontakt og innkalling under treningen. 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke opptatt av kommandoer, men har fokusert mye på håndtering og rotrening med nåværende (sistnevnte nødvendig her). Med forrige hunden var klostell problematisk, så det var viktig for meg å legge tilrette for at det ikke skulle bli det igjen. 

Har også fokusert på at ikke alle skal hilses på ute (hunder og folk) og prøvd å legge tilrette for positive opplevelser, da hunden var yngre gikk jeg alltid med godbiter ute slik at fremmede barn som ville hilse kunne få gi/kaste godbiter istedenfor å ta på. 

Kommandoen «opp på kasse» (hjemme trente vi på en plastkasse) har dog vært nyttig mtp å gå på vekten og bord hos veterinær.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte brått på ... hva med lek med andre hunder? Han har bare fått en dose vaksinering enda og får sin neste i uken han fyller 12 uker så jeg er litt var på lek med andre valper spesielt .. han hilser på hunder i alle fasonger og størrelser daglig og det går greit - han snuser og gir dempende signaler fort (setter seg ned logrer stort sett)  så det har ikke vært noe konfrontasjoner - men det er eneste interaksjonen han har sammen med meg stort sett - i valpekassen lekte han med søsken og var på playdates med naboens valper - Bør jeg skvise inn mer lek med andre med han før han fyller 12 uker? 

Endret av Lillymy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del hadde jeg kuttet ut at han hilser på alle hunder når dere går tur, det kan fort bli et problem når valpen/unghunden har høye forventninger om å få løpe bort til alle hunder den møter :) Det er et problem annen hver hundeeier strever med. 

Ha heller få hundekompiser som han kan leke med :)

Enig med det andre, tren på kontakt og at alt rundt deg er moroland! Ikke sette for mye press på valpen og forvente at det den kan på stuegulvet hjemme kan den når dere er i parken med masse forstyrrelser. 

Lykke til med valp, det er slitsomt men gøy ! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som det sies over her, dropp hilsing på tilfeldige hunder på tur. Det eneste du oppnår med det er masse forventning, og frustrasjon når han senere ikke får lov, og mye trekkning og masing i passeringer. I beste fall. I verste fall overslag og utagering.

Gå turer sammen med andre i bånd der de ikke få hilse, og hold lek til "leketid" utenom tur, med trygge hunder du kjenner. Det er viktigere at hunden får leke med deg enn med andre, men selvfølgelig også sunt å utvikle språk og kontakt sammen med andre hunder.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...