Gå til innhold
Hundesonen.no

Unghund går sakte på tur


Recommended Posts

Vi har en collie på 1 år, og han har begynt å gå så utrolig sakte på tur. Det er særlig etter det ble sommer at han har begynt å gå så sakte, så vi har egentlig gått ut fra at det har vært fordi det har vært varmt for ham. Det er først nå han har begynt å røyte så smått, så han har jo veldig mye pels. Jeg syns imidlertid at han går veldig sakte selv på dager som er kaldere, 15 grader og overskyet/regn f.eks. Men vi har jo også gått mindre tur med ham i sommer fordi det har vært varmt mye av tiden og har tenkt at det er best at han ikke beveger seg såå mye i varmen. Har tatt turer på morgenen og kvelden, men ikke så lange turer. Så jeg vet ikke om han kan ha blitt i dårligere form på grunn av færre turer også... Det virker som han er i god form ellers, og han løper fortsatt mye i lek eller når det er noe spesielt. På tur så kan han også veksle mellom å gå utrolig sakte eller sette seg ned, og så plutselig gå fort eller løpe. Han var på 1-årskontroll hos veterinæren, og de mente alt var i orden, men jeg tror samboeren min kun nevnte så vidt at han var litt slapp på tur, og at de ikke gikk inn på dette nærmere. 

Tror dere dette er noe å bekymre seg for, eller er det antakeligvis kun at han er en vinterhund som syns det er varmt på sommeren? Han stortrivdes i -15 i vinter... Bør vi prøve å få ham til å gå litt lengre turer selv om han virker litt uinteressert, for å vedlikeholde formen (vi eierne er glade i å gå tur og vil helst ha en hund som orker litt lengre turer)? Eller bør vi bare gå kortere turer med ham? (Er det 30 varmegrader går vi naturligvis ikke langt uansett, men når det er mer normale temperaturer og han fortsatt er treig.)

Hilsen førstegangshundeeier som bekymrer seg lett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en veldig varmepåvirket hund og det er viktig at vi går tur der hun kan bade. Har dere prøvd å bade han før dere går tur? 
 

Nå vet jeg ikke hvor dere pleier å gå, men husk også at asfalt blir veldig varmt og kan være vondt for potene. Greit å kjenne etter med din egen hånd hvordan varmen i bakken er 

Endret av HeleneFS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye bading, selv med rent springvann, kan gi våteksem selv på retrievere. Tviler på at collier er bedre tilpasset å gå rundt med våt pels enn vannhundene er, så anbefaler heller en tørr kjølevest enn å væte pelsen. Det siste er en ren nødløsning. Har man allerede kløv, løse kjøleelementer og et par håndklær, så kan man lage sin egen kjølevest :) 

Endret av Maskot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, HeleneFS said:

Merkelig, nå føler jeg meg som den eneste som lar hunden min bade på tur. Hun bader nesten hver eneste tur, men ingen våteksem så langt på de to årene jeg har hatt henne. 

Haha, helt sikkert ikke. Mine driver bare ikke med utvortes vann. :P Og at det KAN gi våtseksem betyr ikke at alle får det, det er bare noe man må være obs på om hunden bader mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, HeleneFS said:

Merkelig, nå føler jeg meg som den eneste som lar hunden min bade på tur. Hun bader nesten hver eneste tur, men ingen våteksem så langt på de to årene jeg har hatt henne. 

Jeg bader også hunden på så godt som hver eneste tur nå om dagen, så du er ikke alene der ;)  Min er veldig korthåret da, så han tørker fort. 

Men merker at det hjelper endel på temperaturen hans hvertfall, å få flyte litt rundt i noe som er kaldere enn lufta :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her vasser/ bader også hundene hver tur, gjennom hele året. Ingen våteksem her heller. Bruker å si at jeg går tur med flodhester, om èn hører rennende vann er begge to utti på null komma svisj, og vaker rundt i vannet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7/15/2021 at 11:38 AM, simira skrev:

Hvis dere skal vanne/bade hunden så gjør gjerne slik at hunden blir våt på mage og bryst, men ikke ryggen. Med stekende varme på våt pels så kan det igjen bli veldig varmt for hunden.

Hæ? Kilde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutes ago, yurij said:

Ikke noe mere enn en blogg? Det overflatevannet fordamper jo ? 

Det kommer vel an på hund og pelstype (og vannmengde). Jeg har lest/hørt det andre steder før, men er på hytta, så orket ikke lete så veldig nå. For meg virker det ihvertfall logisk, jeg kjenner selv hvordan hodebunnen er hvis jeg har badet og ligger ute i sola med vått hår, det blir fort stekende på hodet i direkte sollys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har collie, og er nøye med å kamme ut uderulla så fort den slipper. Da får hunden en (ifølge meg) penere og ikke minst lettere pels også. Har det begynt nå, så er det kanskje ull som slipper eller har blitt veldig tett. Min viser veldig tydelig når han vil ullbørstes igjen, ved at han går forbi sofaen samtidig som han smeiker hele siden langsmed.

Ellers har jeg vel opplevd at det er forskjell på collie og collie også. Min er veldig fremad og holder godt driv hele tiden, mens andre jeg har møtt har vært veldig luntehunder. I varmen passer vi på å gå tidlig på morgenen eller sent på kvelden, og vi går gjerne toppturer på et par timer. I skogen er det kjøligere og mye mer ålreit å gå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man blir altså ikke varmere av en dusj med slangen eller bad i sjøen... Prøv med en coat king eller liknende å ta av så mye ull du klarer. Evt barbere undersiden av hunden. Legg opp turen slik at den får bade i starten og hold deg i skogen og skyggen. Jeg tror også jeg kanskje hadde tatt ham til veterinær en gang til, evt en annen vet? 

Endret av yurij
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...