Gå til innhold
Hundesonen.no

Valpe eksponering av bilveien


MaikenM
 Share

Recommended Posts

Hei! 

Jeg og min samboer har nylig fått oss verdens herligste Shiba valp. 

Han er veldig tilpassningsdyktig til så og si alt som har vært i heimen og vi jobber daglig med sosialisering, lek og trening. Han er litt skremt av bilveien og biler/kjøretøy i stor fart. så vi har kun sittet å sett på de kjøre forbi enn så lenge. ingen problemer med dette :)  

Ønsker primært litt tips og kommentarer til hvordan andre har gjort dette for å gjøre valpen så trygg så mulig. 

litt substans: veien er litt travel og det er togbane siden av. Så veldig forstårlig at dette er veldig skremmende for en valp. 

Han er ikke veldig stor enda, så vi har ingen hast med for mye på en gang. men vi liker å være i forkant av det meste for hans del :)  

Eventuelle tips om denne type eksponering tas i mot med stor takk :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med valp!

Først og fremst ville jeg gitt valpen god tid til å bli trygg på nytt hjem og dere som eiere.

Hvis valpen bare er litt forsiktig/trekker seg unna ville jeg gått i litt avstand til veien og latt som ingenting. Og generelt jobbet forsiktlig med tilvenning i ulike miljøet, kanskje høye lyder andre steder. Hvis det er et større problem så ville jeg kanskje startet med å oppholde meg ved roligere veier, også på litt avstand i starten, og gjøre helt andre ting, som å snuse, søke litt, gjøre triks osv.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, simira skrev:

Gratulerer med valp!

Først og fremst ville jeg gitt valpen god tid til å bli trygg på nytt hjem og dere som eiere.

Hvis valpen bare er litt forsiktig/trekker seg unna ville jeg gått i litt avstand til veien og latt som ingenting. Og generelt jobbet forsiktlig med tilvenning i ulike miljøet, kanskje høye lyder andre steder. Hvis det er et større problem så ville jeg kanskje startet med å oppholde meg ved roligere veier, også på litt avstand i starten, og gjøre helt andre ting, som å snuse, søke litt, gjøre triks osv.

Tusen takk! 

han har virkelig slått seg til ro og han gjør det veldig bra i bil og på biltur. Samt at hvis vi kjører en tur til en dyrebutikk eller hvor de ikke bråker mye så er han super flink. Men veldig skeptisk til biler som rører på seg. 
 

Takk for tips ☺️ Vi får jobbe oss sakte framover her ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Min 11 uker gamle valp hadde en blanding av å være redd for de og trekke seg unna til beskyttende ovenfor meg og " jage de "- når de kjørte av sted, han trodde han det var hans fortjeneste...

 Hva som til nå har fungert for meg er å dra til traffikerte veier/ broer og veklse mellom bare stå i ro og se på de på avstand til tusle rundt mens de farter forbi ti meter unna, gjerne på en vei hvor noen biler passerer nå og da i boligfelt med 30 sone og fartsdumper og hvis han er i veien når en bil kommer har vi øvd på gå til siden og gå i ro når bilen passerer og belønner med ros og godbit 

  Han går nå automatisk til siden når en bil kommer.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...