Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan trene passering av andre hunder?


Lilo21
 Share

Recommended Posts

Vi har et ett år gammel hannhund (liten terrier-rase), som sliter med passering av andre hunder, dvs. vi sliter med å trene han opp til å gjøre dette på en god måte.

Når han får øye på en annen hund går han rett inn i en hyperaktiv «bobletilstand» og vi klarer ikke å oppnå kontakt med han. Godbiter o.l. er helt uinteressant. Han trekker som en gal, bjeffer ofte og av og til knurrer han. Han er imidlertid ikke aggressiv, og hvis han får hilse på den passerende hunden er alt fryd og gammen. 
Vi forsøker å oppnå kontakt på ulike måter, avledning, godbiter, stoppe opp og sette oss ned med han etc., men han er totalt i sin egen boble hvis han får øye på en annen hund. I tilfeller der han er ekstra gira kan han også knurre mot oss - sjeldent meg, men av og til mot barna mine - hvis vi griper fysisk inn for å oppnå kontakt med han.

Jeg et bekymret for at dette skal utvikle seg til problematferd som følger han inn i voksenlivet og vurderer å få en trener til å hjelpe oss. (Har gått valpekurs, men dette er en atferd som har kommet etter han ble kjønnsmoden.)

Takknemlig om det er noen erfarne hundeeiere der ute som kan gi noen råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Her er noen tråder på forumet her, det er ganske mange flere, som kan inneholde tips.

Hver gang dere lar ham hilse på en annen hund så belønner dere adferden at han girer seg opp. Selv om det ikke er hver gang så er den belønningen så sterk, at dere bør kutte det helt ut i lang tid  (jeg snakker måneder her, kanskje et år eller mer) for å få bukt med dette. Avtalte lekemøter med andre hunder kan være greit, men prøv da å gå et stykke sammen på tur uten å hilse først, lenge nok til at han får roet seg ned, og så slipp hundene sammen etterhvert.

Du sier dere har prøvd "alt", men har dere prøvd å øke avstanden, snu og gå andre veien, gå i en stor bue rundt?

Jobb mye med kontakt og samarbeid utenom på tur, hjemme, i hagen, og finn ut hva som er best belønning for ham av lek og godbiter, og bruk det i passeringssituasjoner. Hold god nok avstand til at han etterhvert greier å få kontakt med dere, om dere så må øke avstanden.

Dette og mye annet finner du tips og lenker til i trådene over her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...