Gå til innhold
Hundesonen.no

C-hofter


Recommended Posts

Nei. Hvorfor avle på C-hofter? Det måtte i såfall være om forelderen med C-hoftene var en mutant med en eller flere egenskaper så unike at det ville være verdt det som en mer langsiktig avlsstrategi. Ennå ikke hørt om en sånn vidunderhund. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på hvorfor oppdretter har valgt å bruke den hunden. Er det en stor rase med mange gode, friske hunder ser jeg ingen grunn til det. I en rase med mindre avlsbase, og linjenen generelt ikke har mye HD så kan det være aktuelt, så lenge det også er en rase som ikke er veldig tung eller er belastet med HD generelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Maskot said:

Nei. Hvorfor avle på C-hofter?

Fordi en rekke raser er i ferd med å avles ihjel med altfor liten genpool. Listen av «hvorfor avle på xxx» er blitt altfor lang - skal man følge alle disse avler man i praksis bare fram enda flere problemer. Når man da har en indeks som er vesentlig mer informativ enn ett enkelt røntgenbilde så er det meningsløst å ikke avle på ellers gode individer dersom indeksen er god.

Hvor vanskelig dette er har først gått opp for meg når jeg nå har prøvd å finne hanne til min tispe. Skal man følge alt man i utgangspunktet tenkte at «det skal jeg aldri avle på», så er det rett og slett ikke hanner tilgjengelig. Og lemper man på et «krav» eller to så har man likevel bare noen yderst få hanner å velge i og man avler på altfor liten del av populasjonen.

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Nå har jeg lest litt. Har forsikring i Agria. Og det står har hundens foreldre ikke feilfri (C til E) hofter kan hofteleddsdysplasi likevel erstattes hvis det utvikler seg etter at den forsikrede hunden selv har fått påvist hofte A eller B ved røntgen i offisiell røntgenalder. Kilde herfra.

https://www.agria.no/globalassets/no/vilkar/hund/vilkar-agria-alltid-2016.pdf

Så da dekker ikke forsikringa om valpen skal få c, d eller e hofter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutes ago, Alida said:

Nå har jeg lest litt. Har forsikring i Agria. Og det står har hundens foreldre ikke feilfri (C til E) hofter kan hofteleddsdysplasi likevel erstattes hvis det utvikler seg etter at den forsikrede hunden selv har fått påvist hofte A eller B ved røntgen i offisiell røntgenalder. Kilde herfra.

https://www.agria.no/globalassets/no/vilkar/hund/vilkar-agria-alltid-2016.pdf

Så da dekker ikke forsikringa om valpen skal få c, d eller e hofter.

Jeg fikk i alle fall erstattet rehabilitering for min hund med D-hofter. De vilkårene du linker til er for øvrig fra 2016, og gjelder ikke lengre.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...