Gå til innhold
Hundesonen.no

Hunden roer seg ikke inne


kab94
 Share

Recommended Posts

Har en valp/unghund på 7 mnd. Har stort sett klart fint å slappe av/sove inne, frem til den siste måneden.

I det siste har hun gått mye hvileløst rundt, tygger på ting (sofaputer, etc., selv om hun har tyggeleker tilgjengelig, og får annet tygg ila dagen). De eneste gangene hun faller ordentlig til ro er om natten, og i buret. Det ender opp med at de gangene vi vet hun er sliten (men ikke klarer å roe seg) så må vi be henne gå i buret. Dette er åpenbart ikke ideelt, vi ønsker at hun skal kunne slappe av hvor som helst i leiligheten. Hun virker ganske stresset de gangene dette skjer, og når vi får henne til å gå inn i buret, slukner hun momentant. Prøver å rose/belønne de få gangene hun legger seg frivillig. Har en kommando på at hun skal legge seg i sengen sin, men når hun er stresset sånn som dette går hun fort ut av den. Hun får jevnlig tygg, slikkematte, snusematte, hjernetrim, og fysisk aktivitet, hun er absolutt ikke understimulert. Hun er alene 5-7 timer hver dag, da sover hun i buret. Sover hvor hun vil om natten. 

Hun sliter også veldig med å roe seg andre steder enn hjemme. Om hun er løs, kan hun løpe rundt og ha raptus i evigheter. Vet at det er normalt at det tar litt tid å roe seg/bli komfortabel på nye plasser, men dette varer veldig lenge og det gjelder også steder hun er ofte (f eks hos mine foreldre).

Det jeg lurer på er altså om noen har noen gode tips for hvordan gå frem for å få henne til å falle til ro når hun er sliten? Både hjemme og alle andre plasser. Viktigst hjemme selvsagt, det er jo der vi er mest ? Kan hun være overstimulert? Gir vi henne for mye oppmerksomhet inne? Håper noen har noen gode tips!

(Ønsker forøvrig ingen burdiskusjon. Vi har en liten leilighet og har ikke mulighet til å avgrense rom/områder akkurat nå. Hun har et gigantisk bur med plass til 2-3 voksne mennesker, og hun trives der (som nevnt, hun faller veldig til ro der).)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, o1337 skrev:

Hm, kan ikke utelukke det, men føler vi får oppfylt disse behovene. Dette oppstår når vi vet hun er sliten, det er helt tydelig.

Hun løper jevnlig løs i inngjerdet område (med eller uten andre hunder), og har ofte playdates med andre hunder. Hvis hun ikke løper løs får hun en langtur (har startet smått med jogging korte deler av noen turer), samt 2-3 snuseturer på ca 20-30 min. I tillegg til alt annet av trening, hjernetrim, aktivisering. Ønsker ikke å venne henne på timevis av turer hver dag heller, når hun blir voksen vil daglig langtur bli ca 2 timer (inkl en del sykling, løping, ski), og lengre i helgene. Hun viser tydelig at hun er sliten på slutten av langturer. Som nevnt så sovner hun med en gang om vi putter henne i buret de gangene dette stresset/uroligheten oppstår.

I går kveld rundt kl 22 satt vi inne og hadde nettopp vært ute og jogget/gått en lang tur. Tidligere på dagen møtte vi noen hundevenner så hun fikk leke en god stund. Veldig tydelig sliten da vi nærmet oss hjemme. Hun er i sofaen og begynner å kravle rundt, peser, og biter på sofaputene. Holder på slik en stund, jeg prøver å roe henne ned, men hun klarer ikke roe seg. Ber henne gå i buret, og da slukner hun momentant. Har mange eksempler, men det som går igjen er at hun er tydelig sliten og ikke slapper av før vi enten 1) legger oss i sengen eller 2) ber henne gå i buret. 

Endret av kab94
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du om andre hunder av samme rase er lik din når det gjelder aktivitetsnivået?

Jeg har hatt to hunder av forskjellige raser, hvor begge har høyt aktivitetsnivå. Den første var "alltid" våken (hele dagen), men sov om natten. Hun fulgte etter meg hele tiden, og hun fikk ellers aldri nok av turer og trening. Jeg viste at rasen var sånn, så jeg bare aksepterte at hun var en aktiv hund. Hund nr 2 er kun aktiv når noe skjer. Ellers legger han seg ned, og er helt rolig. 

Jeg ville aldri greid å få hund nr 1 til å oppføre seg som hund nr 2. Til det var de alt for forskjellige. Det er ikke bare pelstype og farger som sitter i genene.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville prøvd å ha et par dager i uken med bare rolig/lite aktivitet. Hvis dette konsekvent skjer når dere vet hun er sliten så kan det fort være stress av for mye aktivitet.

Husk også at varmen påvirker kanskje aktivitetsnivået. Og at valper/unghunder gjerne orker mer enn de kanskje bør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, o1337 skrev:

Kanskje det skjer for mye? :P Hørtes mye ut!

Hva slags hund er det?

Haha, ja, er det jeg er redd for! Vi prøver å ha noen helt rolige dager også. Men synes hun virket like stresset uansett. Vanskelig å skille mellom under-/overstimulering synes jeg! Hun er en alaska husky. Og ikke en veldig uttrykksfull hund, så vanskelig å lese henne noen ganger ?

23 minutter siden, o1337 skrev:

Nei vet ikke jeg ass. Vi har slitt med det samme selv og jeg tror ting roet seg ned da vi begynte å gi litt **** (ikke stresse med tur, hjernetrim og aktivisering hele tia) ? Men det kan jo også skyldes at hunden er eldre. Hun er 15 måneder nå.

Ja, kanskje du har rett. Stresser ganske mye med det selv for å være helt ærlig, for det er fælt å se på at hun peser og åpenbart er stresset. Men kanskje det bare gjør vondt verre.. Skal prøve å slappe av litt mer selv i alle fall! Hun er jo på randen til puberteten, så kanskje det er normalt?

11 minutter siden, Rufs skrev:

Vet du om andre hunder av samme rase er lik din når det gjelder aktivitetsnivået?

Jeg har hatt to hunder av forskjellige raser, hvor begge har høyt aktivitetsnivå. Den første var "alltid" våken (hele dagen), men sov om natten. Hun fulgte etter meg hele tiden, og hun fikk ellers aldri nok av turer og trening. Jeg viste at rasen var sånn, så jeg bare aksepterte at hun var en aktiv hund. Hund nr 2 er kun aktiv når noe skjer. Ellers legger han seg ned, og er helt rolig. 

Jeg ville aldri greid å få hund nr 1 til å oppføre seg som hund nr 2. Til det var de alt for forskjellige. Det er ikke bare pelstype og farger som sitter i genene.

Alaska huskyer er jo så forskjellige, men ja, de har jo stort sett veldig høyt aktivitetsnivå. Er så vanskelig å vite hva som er for mye og hva som er for lite synes jeg! Hun skal brukes til tur, kløv og snørekjøring når hun blir voksen, men kan ikke holde på i timesvis per dag (2-3 timer i hverdagene), så vil ikke venne på alt for mye. Kanskje jeg bare skal slappe av mer og akseptere det som du sier. Mange gode poenger her. Jeg blir bare veldig stresset av at hun er stresset, og hadde vært så fint om hun klarte å slappe av og lade opp. Spesielt siden jeg helst vil ha henne med over alt, og det blir fort et problem hvis hun aldri klarer å slappe av andre steder enn i buret hjemme ?

14 minutter siden, simira skrev:

Jeg ville prøvd å ha et par dager i uken med bare rolig/lite aktivitet. Hvis dette konsekvent skjer når dere vet hun er sliten så kan det fort være stress av for mye aktivitet.

Husk også at varmen påvirker kanskje aktivitetsnivået. Og at valper/unghunder gjerne orker mer enn de kanskje bør.

Godt poeng. Prøver å ha noen dager helt sporadisk hvor det ikke skjer noe spesielt (tenkte at jeg ville venne henne til det i tilfelle jeg ikke har tid en dag eller blir syk). Er redd for at det kan være overstimulering ja. Hva ville du gjort de dagene vi bestemmer oss for å ta det rolig og hun går rundt og stresser? Bare overse henne og vise at jeg slapper av selv? Eller be henne gå i buret hvor jeg vet hun får slappet av? Ja, sant det med varmen. Har vært ekstra ille de siste dagene med varmt vær, men ser de samme tendensene på kjøligere dager også ?

 

Setter utrolig stor pris på tipsene deres og at dere tar dere tid til å svare ? Tar i mot alt av råd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke kutt all aktivitet på rolige dager, men gå kortere, rolige turer uten trekk, løping eller lek. Dere kan også prøve dere fram litt med balanse mellom fysisk og mental aktivisering, en husky er jo gjerne mer fysisk enn mentalt aktiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, simira skrev:

Ikke kutt all aktivitet på rolige dager, men gå kortere, rolige turer uten trekk, løping eller lek. Dere kan også prøve dere fram litt med balanse mellom fysisk og mental aktivisering, en husky er jo gjerne mer fysisk enn mentalt aktiv.

Godt poeng, skal gjøre det! Hva tenker du om å kutte ned på dralek, ball, pipeleker og sånt? Sånn generelt, for å minke stresset, altså?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, kab94 skrev:

Haha, ja, er det jeg er redd for! Vi prøver å ha noen helt rolige dager også. Men synes hun virket like stresset uansett. Vanskelig å skille mellom under-/overstimulering synes jeg! Hun er en alaska husky. Og ikke en veldig uttrykksfull hund, så vanskelig å lese henne noen ganger ?

Ja, kanskje du har rett. Stresser ganske mye med det selv for å være helt ærlig, for det er fælt å se på at hun peser og åpenbart er stresset. Men kanskje det bare gjør vondt verre.. Skal prøve å slappe av litt mer selv i alle fall! Hun er jo på randen til puberteten, så kanskje det er normalt?

Alaska huskyer er jo så forskjellige, men ja, de har jo stort sett veldig høyt aktivitetsnivå. Er så vanskelig å vite hva som er for mye og hva som er for lite synes jeg! Hun skal brukes til tur, kløv og snørekjøring når hun blir voksen, men kan ikke holde på i timesvis per dag (2-3 timer i hverdagene), så vil ikke venne på alt for mye. Kanskje jeg bare skal slappe av mer og akseptere det som du sier. Mange gode poenger her. Jeg blir bare veldig stresset av at hun er stresset, og hadde vært så fint om hun klarte å slappe av og lade opp. Spesielt siden jeg helst vil ha henne med over alt, og det blir fort et problem hvis hun aldri klarer å slappe av andre steder enn i buret hjemme ?

Godt poeng. Prøver å ha noen dager helt sporadisk hvor det ikke skjer noe spesielt (tenkte at jeg ville venne henne til det i tilfelle jeg ikke har tid en dag eller blir syk). Er redd for at det kan være overstimulering ja. Hva ville du gjort de dagene vi bestemmer oss for å ta det rolig og hun går rundt og stresser? Bare overse henne og vise at jeg slapper av selv? Eller be henne gå i buret hvor jeg vet hun får slappet av? Ja, sant det med varmen. Har vært ekstra ille de siste dagene med varmt vær, men ser de samme tendensene på kjøligere dager også ?

 

Setter utrolig stor pris på tipsene deres og at dere tar dere tid til å svare ? Tar i mot alt av råd!

Ja det med over og understimmulering har jeg gitt opp å prøve å finne ut av ? 

Vi høres veldig like ut du og meg :P Jeg har samojed og har samme planer med bruk som deg.

Ting går mye bedre her etter at vi ikke prøvde å gjøre alt ting rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, kab94 said:

Godt poeng, skal gjøre det! Hva tenker du om å kutte ned på dralek, ball, pipeleker og sånt? Sånn generelt, for å minke stresset, altså?

Alt det du nevner der, pluss lek med andre hunder, er aktiviteter som jager opp jaktinstinktet og som kan føre til at hunden blir mer stresset enn avslappet når det blir for mye av det. Så ja, det ville jeg kuttet ned på generelt, og helt på rolige dager.

Gode fysiske turer kan dere fortsatt ha en del av, jeg tenker en husky tåler det, men løpshunder trenes heller ikke hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, o1337 skrev:

Ja det med over og understimmulering har jeg gitt opp å prøve å finne ut av ? 

Vi høres veldig like ut du og meg :P Jeg har samojed og har samme planer med bruk som deg.

Ting går mye bedre her etter at vi ikke prøvde å gjøre alt ting rett.

Haha, ja, det er faktisk mye vanskeligere enn jeg trodde på forhånd ? 

Å, gøy! Vi har nok masse bra i vente ? Veldig betryggende å høre det du sier. Er bare så redd for å gjøre ting feil... Jeg skal helt klart prøve å slappe av litt mer. Tusen takk for innspillene!

 

6 timer siden, simira skrev:

Alt det du nevner der, pluss lek med andre hunder, er aktiviteter som jager opp jaktinstinktet og som kan føre til at hunden blir mer stresset enn avslappet når det blir for mye av det. Så ja, det ville jeg kuttet ned på generelt, og helt på rolige dager.

Gode fysiske turer kan dere fortsatt ha en del av, jeg tenker en husky tåler det, men løpshunder trenes heller ikke hver dag.

Da prøver vi det! Hun gir seg liksom aldri når vi holder på med sånne ting, så sikkert lurt å kutte ned litt. Vi prøver å følge rådene dine, og håper på bedring ☺️ Så skal jeg prøve å slappe av litt mer jeg også, så mitt stress ikke påvirker henne. Sant som du sier. Jeg tror heller ikke det er den fysiske aktiviteten som hovedsakelig påvirker henne, men kanskje mer overaktivisering i form av både oppmerksomhet, mye "stressende" lek (både med oss og andre hunder), og at vi gir henne noe å holde på med heeele tiden (jeg har nok blitt overopptatt av aktivisering). Men vil venne henne til å ha rolige dager (fysisk) også ja, det kan komme dager innimellom hvor vi ikke har tid til superlang/tung tur. Tusen takk for gode innspill, setter stor pris på det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...