Gå til innhold
Hundesonen.no

Trenger tips! God førstegangshund til leilighet, liten-mellomstor rase, lite/medium pelsstell


Anne SE
 Share

Recommended Posts

Heisann!

Jeg har hatt lyst på hund hele livet, men nå begynner jeg endelig å se at jeg har tid og kapasitet til å ha en hund! Har gjort litt research selv men det er vanskelig å vite hva som kanskje er best så trenger råd :) Jeg har akkurat flyttet ut alene i en leilighet, og bor i et område med masse gode turområder, og jeg går allerede mye tur alene. Som sagt så er jeg også alene, så vil gjerne høre andres erfaringer rundt dette! 

Så, kort og enkelt, jeg bor i leilighet i 3 etg, har god tid til å bruke med hunden, ser etter en liten eller mellomstor hund som ikke krever mye pelsstell og som er lette å trene. De fleste jeg kjenner som har hund, har tisper, og tenker det er lurt at jeg og skaffer meg en tispe, men har det noe å si? Jeg har selv sett på Staffordshire bull terrier på grunn av deres energi og størrelse i tillegg til hvor lite pelsstell som følger med, men er usikker på hvordan de vil være for en som ikke har hatt hund før. 

Jeg har ikke planer om å skaffe meg hund før om et års tid, ettersom jeg jobber som lærer og vil bruke sommerferien på å trene hunden. Da har jeg også tid til å lære så mye som mulig om det å ha hund før jeg får den! Tar også mot tips om gode oppdrettere i Rogaland området hvis dere vet om noen i de forskjellige rasene som blir foreslått!

På forhånd - tusen takk for all hjelp! 

Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg har hørt at SBT ikke er særlig sosiale hunder, som også er en av grunnene til at jeg ikke 100% har bestemt meg for rasen.

Har sett på Dansk-svensk gårdshund, men usikker hvordan de vil klare seg i en leilighet i forhold til varsling? Men utenom det så er det et godt alternativ! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvordan DSG er generelt, men vår varsler stort sett kun når noen åpner inngangsdøra vår. Så han skiller på det og andre i gangen. Han bjeffer ikke noe mer da enn andre hunder vi har hatt, dvs Labrador og setter. Så det kan være verdt å sjekke ut nærmere, det er ihvertfall en ganske frisk rase! Har inntrykk av at både DSG og SBT har fått en del mer useriøs avl pga stor popularitet, så vær obs på det uansett. Og kan hende det tar lang tid å få valp fra en bra oppdretter av DSG, ihvertfall fra Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan få en dsg som bjeffer på alle lyder den hører i oppgangen. Det er en vakthund som er avlet for å si fra når det skjer noe.

Når det er sagt så er det ikke en gneldrebikkje som bjeffer når det passer den i tide og utide. Og vi har også erfaring fra bygård. Selv om vi bodde i 1. etasje varslet Odin bare når folk kom til oss, aldri når folk gikk forbi og skulle lengre opp. Dsg er ihvertfall en forholdsvis enkel og grei rase for en uerfaren eier, og enklere å trene enn staffen. Av oppdrettere kan jeg anbefale Kangelani i Stavanger og Lunnebo på Karmøy.

Foruten pelsstell, hva annet er viktig for deg med hunden? Kan/må/bør den gå overens med andre hunder? Er det viktig at den kan lære å gå løs? Hvor mye og hva slags aktivitet ser du for deg i hverdagen? Må den være glatthåret, eller er det bare viktig at den ikke må børstes/stelles/klippes ofte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for masse gode råd, jeg skal se nærmere på DSG, det virker som et godt alternativ ?

Den må ikke nødvendigvis gå overens med andre hunder, men vil ha muligheten til å gå tur med venner og deres hunder uten at det skal være et stort problem. Glemte å nevne det tidligere men greit at den går overens med katter ettersom mange i familien min har katter ?

Om den kan gå løs er ikke så nøye tenker jeg, kjekt hvis den kan men ikke et problem hvis det ikke går.

Aktivitet: omtrent en halvtime før jobb også alt ifra 1-2/3 timer på ettermiddagen med tur, kan også vurdere å begynne med agility hvis jeg ser at hunden kan få utbytte av det, da det ser gøy ut og! 

Må ikke være glatthåret, er åpen for andre alternativer og, så lenge det ikke er masse pelsstell ?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode tanker her. De fleste hunder kan lære å gå overens med husets katter, men med hunder med høyt jaktinstinkt (staff og dsg kommer inn her) kan det bli problematisk med katter de ikke omgåes mye, tilnærmet daglig, fra valpestadiet. Da ville jeg kanskje sett på raser med mindre jaktinstinkt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor jo ikke sammen med familien med kattene nå, så det vil jo ikke bli et daglig problem, men blir vanskelig hvis jeg for eksempel trenger noen til å passe hunden og den ikke kan være hos familien på grunn av kattene. Fins det eventuelt andre alternativer for raser med mindre jaktinstinkt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med papillon/phalene? Mitt inntrykk er at de er sosiale og omgjengelige med lite jaktinstinkt. Usikker på lydnivået. De brukes mye i agility. Bør børstes jevnlig. 

Bichon havanaise er også trivelige hunder. De røyter ikke, så blir mer pelsstell med klipping. Sosiale og glade hunder dette også med lite jaktinstinkt. I nogenlunde samme gate er löwchen, de må klippes de også, men kule hunder!

Som førstegangseier ville jeg gått for naturlig sosiale hunder som like «alt og alle». 
 

EDIT: Whippet kan kanskje være verdt å sjekke ut? Vet ikke hvordan de går overens med andres katter. 
 

 

Endret av Poter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bichon havanese har jeg sett på tidligere, og de tror jeg kunne vert et kjempegodt alternativ for meg! Eneste jeg så er at de er veldig sosiale kan ha problemer med å være alene ift. Jobb, men her kan jeg ha feil og. Er villig til å gå med på noe klipping hvis den rasen er den som passer meg best. ?

Whippet har jeg ikke sett på, skal sjekke den ut og se om det kunne vert noe! Har sett på Papillon men syns helt ærlig de ikke er noe fine hvis det er lov å si??

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Whippet kommer etter min mening i grupper med hunder med potensielt mye jakt. Når det gjelder pass kommer det jo litt an på om familie er villige til, evt. har mulighet til  å skille av litt mellom hund og katt. Isåfall går det som oftest bra.

Bishon-rasene har sjarmert meg fullstendig. De er nok ganske sosiale og det må legges mye jobb i alenetreningen, men jeg tror ikke de er så mye verre enn de fleste hunder. Bare bruk tid på det, snakk med oppdretter, og ikke minst forsikre deg om at foreldrehundene ikke har separasjonsangst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg tror ikke Whippet er noe for meg, vil unngå hunder med for mye jaktinnstinkt :) Jeg har sjekket videre på Bichon Havanese og tror kanskje det er rasen for meg. Leste at med rett klipp så er det ikke mye arbeid med pelsen, og som Simira sier så kan de trenes til å være alene hjemme! De virker også perfekte i forhold til størrelse og mengde aktivitet. 

Tusen takk for all hjelp! Nå må jeg bare finne en god oppdretter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, simira skrev:

Whippet kommer etter min mening i grupper med hunder med potensielt mye jakt. Når det gjelder pass kommer det jo litt an på om familie er villige til, evt. har mulighet til  å skille av litt mellom hund og katt. Isåfall går det som oftest bra.

Bishon-rasene har sjarmert meg fullstendig. De er nok ganske sosiale og det må legges mye jobb i alenetreningen, men jeg tror ikke de er så mye verre enn de fleste hunder. Bare bruk tid på det, snakk med oppdretter, og ikke minst forsikre deg om at foreldrehundene ikke har separasjonsangst.

Ja, de gjør det for meg også, selv om jeg ellers synes de er trivelige hunder :)  Det hadde nok vært annerledes om de bodde sammen med katt. 

Jeg er også blitt skikkelig sjarmert av bishon-rasene! Jeg synes de er så skjønne, milde og herlige vesen!

14 timer siden, Anne SE skrev:

Ja jeg tror ikke Whippet er noe for meg, vil unngå hunder med for mye jaktinnstinkt :) Jeg har sjekket videre på Bichon Havanese og tror kanskje det er rasen for meg. Leste at med rett klipp så er det ikke mye arbeid med pelsen, og som Simira sier så kan de trenes til å være alene hjemme! De virker også perfekte i forhold til størrelse og mengde aktivitet. 

Tusen takk for all hjelp! Nå må jeg bare finne en god oppdretter :)

Høres lurt ut å ikke velge whippet med tanke på jaktinstinkt, ja. Det hadde sikkert vært noe annet om hunden din bodde fast sammen med katt, men når det ikke er sånn er det nok greit å ikke ta den sjansen :) Bedre å gjøre det enkelt for seg selv :)

Bichon havanaise har jeg vurdert selv som neste rase (men nå er de for små til mitt bruk). Da jeg sjekket dem, ble jeg gjort oppmerksom på at noen kan ha dvergvekst i beina (eller hva de kalte det), så det kan jo være greit å være oppmerksom på.  Ellers har jeg inntrykk av at det er en frisk rase. Jeg synes ikke pelsstellet virket avskrekkende, selv etter å ha hatt en svært så lettstelt labrador. Tror du kan få en helt super kamerat der! De er så skjønne og milde vesen :) Lykke til med å finne oppdretter, det blir spennende å se hva du havner på!

Endret av Poter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint å høre! Jeg er villig til å gå med på litt pelsstell siden dette ser ut til å være rasen for meg :)  Har funnet flere oppdrettere i området og hundefrisører så er på god vei. Tusen takk for gode råd! 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
På 6/29/2021 at 1:27 AM, Camilla73 skrev:

Vi har nå Yorkshire Terrier igjen i blokk og det går supert som vanlig ?. Har tispe denne gangen også og hun hverken bjeffer eller røyter. Lærte fort å være hjemme alene og sovner i bil. Drømmerase som absolutt anbefales ??

Har du en god oppdretter å anbefale? Gjerne på Vestlandet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...