Gå til innhold
Hundesonen.no

Bør alle tisper ha minst 1 kull?


Hannah
 Share

Recommended Posts

Hei, har egentlig hørt denne påstanden blant venner og andre, men usikker om dette er myte eller fakta, så tenkte å høre her om noen vet.

Har prøvd å søkt opp på nettet, men vet liksom ikke hva jeg skal søke på.

Men det jeg altså lurer på er om tisper bør ha minst 1 kull i løpet av livet?

Hører mange sier det er bra for tispa, så om  det er sant, på hvilken måte er det bra for tispa? Noen helsegevinster?

Er skeptisk til dette da jeg tenker at ikke alle tisper er egnet til å ha valper, da hun kan ha arvelige sykdommer eller dårlig gemytt som ikke burde avles på. Men hva vet vel jeg. Jeg har ingen kunnskap om dette, så hadde satt pris på om noen vet litt mer om dette kunne ha delt kunnskap og visdom.

Grunnen til at jeg spør er vel fordi jeg hørte fra noen bekjente at de skulle sette valper på tispa deres. Ikke nødvendigvis fordi de ville ha eller beholde valpene, men fordi det var bra for tispa. Greit nok det, man må jo ikke beholde en valp når man har kull. Men de har ikke gjort noen helsesjekk på tispa eller hannhunden som skal brukes (tror i følge deres raseklubb at de skulle være øyelyst og helst patella sjekket). Og hannhunden valgte de etter hvilken som var nærmest og lettest tilgjengelig. Valpene skulle heller ikke bli registrert i NKK selv om jeg tror begge foreldrene har stamtavle. Så jeg føler vel på en måte at det er lite gjennomtenkt.
Men så klart er det jo mange useriøse oppdrettere der ute også, som kun avler for å tjene penger. Og det kan godt hende de ikke vet bedre. At de også har hørt dette fra noen andre og tenkt at de skulle sette valper på tispa fordi det var bra for henne, og at de kun ville henne godt. Men er dette god nok grunn for å sette valper på en tispe, at det er bra for henne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er alltid en risiko med drektighet og fødsel, og enda større for valpene når man ikke har helsesjekket foreldrene. Meg bekjent har tisper ingen dokumenterte helseeffekter av å få kull. Noen blir kanskje litt "modnere" mentalt. Men hvis de "har hørt" at det er bra for tispa så synes jeg du skal foreslå at de undersøker dokumentasjon og forskning på hva det faktisk skal være.

I tillegg er det faktisk ganske mye jobb, i beste fall noen turer til dyrlegen, og er de klare for å være hjemme fra jobb med tispa i tiden før og rett etter fødsel? Samt oppfølging av valpene, helsesjekker, miljøtrening, utvegelse av kjøpere osv. I verste fall er det som sagt en helserisiko som kan medføre store dyrlegeutgifter og KAN skade tispa (ikke sannsynlig, men risikoen er der sannsynligvis).

Hvis hunden er frisk og fin, hva mener de skal forbedres med et kull?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...