Gå til innhold
Hundesonen.no

Hunden graver opp hagen, hva kan jeg gjøre for å stoppe dette?


Lykkelii
 Share

Recommended Posts

Har en firbeint som er svært glad i å være ute, og om han får muligheten ligger han gjerne ute hele ettermiddagen i ukedagene, eller hele lørdagen eller søndagen - så lenge været tillater det. 
 

Vi har en liten hageflekk med ca 50/50 platting og relativt nylagt plen, og han får ikke lov til å grave her, men gjør det allikevel. Har forsøkt å fjerne ham fra stedet når vi tar ham på fersken, men ikke kjeftet eller noe sånt. Er jeg for mild, siden han fortsetter å grave kort tid senere, eller er det rett og slett ikke noe vi får gjort noe med, annet enn å gjerde inn sånn at han kun får tilgang til plattingen? 
 

Tror han finner kjøling i den fuktige plenen når det er varmt, og det er vel og bra - men når han ikke kan la være å grave (han bruker å legge seg i gropene etterpå, så er sikkert kjøling han er ute etter), er jeg nesten nødt til å gjøre noe med det før stemningen i heimen blir virkelig dårlig. Føler meg så hjelpesløs med en hund som ikke kan styre seg med graving, i tillegg til en samboer som har lagt mye tid og energi ned i plenen, for å deretter få den gravd opp og rasert. Skjønner samboers frustrasjon veldig godt, men jeg blir så rådvill og hjelpesløs oppi det hele. 
 

Noen som har tips? Kan det fungere med kompostgjerde f.eks, eller finnes det noen andre teknikker som kanskje kan få en slutt på gravingen i det hele og det store? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han ikke skal grave så må han ikke få lov til det. Da må dere enten følge med og avbryte med en gang han starter, eller hindre ham i å gjøre det. Så enten må plattingen gjerdes inn, eller dere må være ute sammen med ham hele tiden.

Den beste metoden for å få ham til å faktisk slutte å grave er nok å være sammen med ham og avbryte enhver tendens. Og sørge for at han har nok vann og skygge på plattingen til å kjøle seg ned der.

Litt avhengig av alder og hvor mye han har fått øvd seg på graving så er det ikke sikkert at det går an å få det bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, simira skrev:

Hvis han ikke skal grave så må han ikke få lov til det. Da må dere enten følge med og avbryte med en gang han starter, eller hindre ham i å gjøre det. Så enten må plattingen gjerdes inn, eller dere må være ute sammen med ham hele tiden.

Den beste metoden for å få ham til å faktisk slutte å grave er nok å være sammen med ham og avbryte enhver tendens. Og sørge for at han har nok vann og skygge på plattingen til å kjøle seg ned der.

Litt avhengig av alder og hvor mye han har fått øvd seg på graving så er det ikke sikkert at det går an å få det bort.

Har brukt å gi ham lov når han finner seg et sted under en busk eller lignende når vi er på tur, men det må jeg kanskje vurdere å slutte med da? ? 

 

Ellers ser det nok ut til at løsningen blir et midlertidig gjerde, som kan fjernes når vi er ute sammen med ham så vi kan følge med. Tok ham på fersken i morges (han var fortsatt ute etter turen, jeg var inne og gjorde klar mat til ham) og da avbrøt jeg ham så snart jeg så hva han holdt på med. 
 

Han har egentlig aldri vært noen utpreget graver (graver med jevne mellomrom men vil ikke si det har vært veldig mye før nå når det har vært virkelig varme dager), og når han først gjør det er det rolige bevegelser og en og en labb han graver med - aldri denne ivrige typen med begge labbene og alt det. ?

Han er 13 år nå, så det lille som er er det godt mulig at det er umulig å plukke av ham. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kommer det nok litt an på hvor myk han er, men ja, jeg tenker gjerne at det er mer jobb å endre den type adferd på en gammel hund. Det er derfor min 15-åring nå stort sett gjør som han vil... :P

Jeg ville absolutt ha droppet graving på tur også. Sjekk om han liker å ligge på kjølematte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, simira skrev:

Da kommer det nok litt an på hvor myk han er, men ja, jeg tenker gjerne at det er mer jobb å endre den type adferd på en gammel hund. Det er derfor min 15-åring nå stort sett gjør som han vil... :P

Jeg ville absolutt ha droppet graving på tur også. Sjekk om han liker å ligge på kjølematte?

Haha ja, det er kanskje noe i dette med gammel hund og nye triks. ? 

13-åringen her får stort sett også gjøre som han vil, men akkurat dette med graving i hagen er noe mannen absolutt ikke synes er greit, så da må jeg forsøke å finne ut av den problemstillingen. ?

Blir Felleskjøpet (kompostgjerde) og dyrebutikken etter jobb i dag da, kjølematte skal testes! ? Og vann får han selvfølgelig med ut (gjerne med masse isbiter i) de dagene han helst vil ligge i hagen. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...