Gå til innhold
Hundesonen.no

Australsk Cobberdog


Queen B
 Share

Recommended Posts

Mora mi ha cobberdog fra Drøbak. De hadde nok ikke kjøpt der igjen. De fikk møte valpen i 10 minutter og når tiden var over ble de kasta ut for at neste skulle inn for å hilse på.

Ellers var det vanskelig å få kontakt med dem så fort depositumet var på konto.

I kontrakten står det at de kan ble saksøkt for 100000 USD hvis hunden får valper uten Drøbak hundehotell sin godkjenning.

  • Confused 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Rocket skrev:

Ser dessverre ut som de er affiliert med Drøbak alikevel. Hvertfall for noen år siden... ? Han er fra Kennel Cunard.

"Vi har nå rundt e 10 kull i året". Wow, det er jo rein og skjær galskap. 

 

Tips til oppdrettere som faktisk har et etisk regelverk rundt avlshunder å forholde seg til finner du her:

https://retrieverklubben.no/

https://puddelklubb.no/

 

  • Like 5
  • Thanks 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, maysofie said:

"Vi har nå rundt e 10 kull i året". Wow, det er jo rein og skjær galskap. 

 

Tips til oppdrettere som faktisk har et etisk regelverk rundt avlshunder å forholde seg til finner du her:

https://retrieverklubben.no/

https://puddelklubb.no/

 

Det er jo mindre enn jeg trodde, de har vel en god del avlshunder? Mulig de faktisk har kuttet ned litt etter kritikken, og fokusert på "cobberdogs"? Er ikke så lenge siden jeg var på nettsiden deres og leste at de kunne levere det meste av krysninger mellom puddel og whatnot. De har også fjernet en del informasjon om betingelsene sine, mindre info mindre å kritisere, tipper jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv Cobberdog, dette er det samme som labradoodle. Mange useriøse aktører har krysset labrador og puddel under navnet labradoodle som har skapt mye rart. Cobberdog er det samme, men med mye mer kontroll på oppdrettet. Godkjent rase i Australia, Drøbak har rettighetene til Cobberdog navnet i Norge, flere oppdrettere er med i deres avlsprogram. Deriblant Kennel Cunard hvor vi har hund ifra. Vi føler de driver strengt og seriøst for å etablere en ny rase. Gemytt er svært viktig når de driver oppdrett. 

De kan være såkalt allergivennlig. Ikke frie, men vennlige. Allergikere i huset her reagerer ikke på vår hund. 

 

Kaster sikkert inn en brannfakkel her til alle som er såkalte rasevitere. Men kan anbefale Cobberdog.

 

Ps har hatt schefere for mange mange år siden, flott rase dette også, men ble ødelagt på 80/90 tallet med useriøse oppdrettere. Håper virkelig dette har endret seg.

 

 

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutes ago, ShanklyLegend said:

Har selv Cobberdog, dette er det samme som labradoodle. Mange useriøse aktører har krysset labrador og puddel under navnet labradoodle som har skapt mye rart. Cobberdog er det samme, men med mye mer kontroll på oppdrettet. Godkjent rase i Australia, Drøbak har rettighetene til Cobberdog navnet i Norge, flere oppdrettere er med i deres avlsprogram. Deriblant Kennel Cunard hvor vi har hund ifra. Vi føler de driver strengt og seriøst for å etablere en ny rase. Gemytt er svært viktig når de driver oppdrett. 

De kan være såkalt allergivennlig. Ikke frie, men vennlige. Allergikere i huset her reagerer ikke på vår hund. 

 

Kaster sikkert inn en brannfakkel her til alle som er såkalte rasevitere. Men kan anbefale Cobberdog.

 

Ps har hatt schefere for mange mange år siden, flott rase dette også, men ble ødelagt på 80/90 tallet med useriøse oppdrettere. Håper virkelig dette har endret seg.

 

 

"Godkjent rase i Australia" er vel litt feil å si. Rasen er ikke anerkjent i verken den australske kennelklubben eller FCI.

Alltid lurt på hvordan Drøbak Hundehotell kan ha rettighetene til Cobberdog-navnet. Er det noen som faktisk har noe bevis for at de juridisk har det? Utenom deres egen skremselskontrakt.

Møter mange cobberdogs på arbeidsplassen min. Trivelige hunder stort sett, men flertallet av eierne mestrer ikke pelsstellet og leverer fra seg en hund med tovet pels. 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne "rasen" er ikke godkjent noen steder, bortsett fra kanskje et fake kennelklubbregister i  et eller annet land. Den vil heller aldri bli en FCIgodkjent rase. Skal krysninger bli godkjente raser, kreves det et intimt samarbeid mellom de involverte raseklubber, nasjonal kennelklubber og FCI. Det er slik en rase blir eventuelt godkjent, IKKE ved at tilfeldige skrotoppdrettere produserer en vanvittig mengde kull uten samarbeid me d verken raseklubber eller kennelklubber. Jeg blir like oppgitt hver gang jeg hører begeistrede kjøpere forkynne at "den er på vei til å bli godkjent rase". Godkjent av hvem, sognepresten ? Kan dere ikke bare roe ned og kalle doodlen eller cobberen for hva den er------e blandingshund til en vanvittig pris ?

 

  • Like 5
  • Thanks 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/21/2021 at 6:35 AM, maysofie said:

"Vi har nå rundt e 10 kull i året". Wow, det er jo rein og skjær galskap. 

 

Tips til oppdrettere som faktisk har et etisk regelverk rundt avlshunder å forholde seg til finner du her:

https://retrieverklubben.no/

https://puddelklubb.no/

 

Ja jeg reagerte på det jeg også. Hadde inntrykk av at de hadde funnet en seriøst oppdretter som ikke samarbeidet med drøbak så ble veldig skuffet når jeg fant nettsiden der og leste... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, ShanklyLegend said:

Mange useriøse aktører har krysset labrador og puddel under navnet labradoodle som har skapt mye rart.

 

 

Hva er det som gjør Drøbak og Cunard mer seriøse enn alle andre? Som kanskje har et eller to kull på en hund, mens disse masseproduserer, har tette kull, innavl, og avler på hunder med HD og allergi? (dette har jeg fra kjøpere som tidligere har vært på forumet her, samt tidligere ansatte) For ikke å snakke om kontrakter som bryter med loven, når de prøver å frata folk å ha valper på hunder de kjøper derfra.

Det å føre stamtavler med navn på generasjonene bakover gjør ikke avl seriøst, det er vel det pågående søksmålet mot NKK bevis på, og ikke minst helsestatus på en del populære raser. Det krever mye mer for å avle seriøst, og Drøbak oppfyller dessverre lite av det.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, simira skrev:

Hva er det som gjør Drøbak og Cunard mer seriøse enn alle andre? Som kanskje har et eller to kull på en hund, mens disse masseproduserer, har tette kull, innavl, og avler på hunder med HD og allergi? (dette har jeg fra kjøpere som tidligere har vært på forumet her, samt tidligere ansatte) For ikke å snakke om kontrakter som bryter med loven, når de prøver å frata folk å ha valper på hunder de kjøper derfra.

Det å føre stamtavler med navn på generasjonene bakover gjør ikke avl seriøst, det er vel det pågående søksmålet mot NKK bevis på, og ikke minst helsestatus på en del populære raser. Det krever mye mer for å avle seriøst, og Drøbak oppfyller dessverre lite av det.

Hvilket søksmål? Link?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6/28/2021 at 11:57 AM, simira skrev:

Hva er det som gjør Drøbak og Cunard mer seriøse enn alle andre? Som kanskje har et eller to kull på en hund, mens disse masseproduserer, har tette kull, innavl, og avler på hunder med HD og allergi? (dette har jeg fra kjøpere som tidligere har vært på forumet her, samt tidligere ansatte) For ikke å snakke om kontrakter som bryter med loven, når de prøver å frata folk å ha valper på hunder de kjøper derfra.

Det å føre stamtavler med navn på generasjonene bakover gjør ikke avl seriøst, det er vel det pågående søksmålet mot NKK bevis på, og ikke minst helsestatus på en del populære raser. Det krever mye mer for å avle seriøst, og Drøbak oppfyller dessverre lite av det.

Det er ikke masseproduksjon hos Cunard så city jeg vet. Hundene som er på For skal ha valper totalt 3 ganger i sin levetid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, ShanklyLegend skrev:

Det er ikke masseproduksjon hos Cunard så city jeg vet. Hundene som er på For skal ha valper totalt 3 ganger i sin levetid. 

3 kull på fôrhunder er fler enn normalt. Så kommer det jo også ann på hvor mange hunder man har i avl. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...