Gå til innhold
Hundesonen.no

Valp knurrer og bjeffer plutselig på folk


ro9ca
 Share

Recommended Posts

Har en valp på 4 ½ måned, som har virket trygg i de fleste situasjoner. Har drevet med mye miljøtrening. Og han har blitt ofte sosialisert med både andre hunder, andre dyr og både barn og voksne mennesker. Og virket veldig tilfreds og trygg i alle disse situasjonene. Men den siste uken har jeg opplevd noen tilfeller på at han har begynt å knurre og bjeffe mot flere tilfeldige folk (noe jeg har tenkt at de kanskje har virket litt skremmende pga ganglag eller diverse påkledning, uten at det skal være noe unnskyldning). Men i dag syntes jeg det ble ekstra ekkelt, da valpen begynte å knurre og bjeffe på et barn som han har hilst og lekt sammen med tidligere (og ikke hatt negativ opplevelse med før). Kanskje vanskelig å skjønne hvorfor slik atferd skjer, men lurer på om noen har opplevd lignende? Og hva kan man evt. gjøre for å få valpen til å bli tryggere, slik at ikke sånt skjer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, simira skrev:

Er du sikker på at at det var aggresjon, og ikke lek eller overslag? Skjedde det ved møte, eller etterhvert i hilsing eller lek?

 

Skjedde ved møte, fikk ikke hilse da han stratet med å knurre og bjeffe mot barnet. Og vi sto 2-3 meter unna barnet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig vanskelig å si uten å kjenne hunden og se situasjonen, men det kan godt være frustrasjon fra å ikke få hilse, eller overslag. Jeg tenker at det er viktig å jobbe med at han skal ha kontakt med dere og stole på dere som eier, enn å forholde seg til og takle alle mulighe andre. Har dere miljøtrent/sosialisert med å IKKE være i kontakt med andre hunder og folk rundt dere? Jeg synes det er minst like viktig å lære hunden å fokusere og stole på eier enn å forholde seg til omgivelsene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, simira skrev:

Det er veldig vanskelig å si uten å kjenne hunden og se situasjonen, men det kan godt være frustrasjon fra å ikke få hilse, eller overslag. Jeg tenker at det er viktig å jobbe med at han skal ha kontakt med dere og stole på dere som eier, enn å forholde seg til og takle alle mulighe andre. Har dere miljøtrent/sosialisert med å IKKE være i kontakt med andre hunder og folk rundt dere? Jeg synes det er minst like viktig å lære hunden å fokusere og stole på eier enn å forholde seg til omgivelsene.

Overslag? Hva mener du med det?

Jo, skulle absolutt trent mer på at valpen verken trenger eller må hilse på alle vi møter. Men tror ikke at det i dette tilfellet handlet om at han ikke fikk hilse på barnet, da han begynte å knurre med engang han fikk øye på henne. 

Normalt sett hvis han ser folk han vil hilse på viser han glede med hele seg, og hvis han ikke får hilse har han ikke reagert annet en at han har dratt i båndet mot vedkommende. Men roet seg fort når han har skjønt at han ikke får lov til det.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overslag er at hunden rett og slett blir så glad og ivrig at det slår over i frustrasjon og aggresjon.

En så ung hund er fortsatt i utvikling, og kan endre mønster i hvordan han reagerer på omgivelsene. Hvis dere har drevet mye med miljøtrening i form av herjing med unger og andre hunder så kan det faktisk gjøre at hunden får utslag av stress i møte med dem.

Jeg ville begrenset fysisk omgang med andre hunder vesentlig, og heller jobbet mye mer med å være rundt andre og slappe av og ha kontakt med dere som eiere. Pass også på at det ikke blir for mye styr sammen med barn, og pass på at han får pauser selv om han tilsynelatende ser ut til å kose seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, simira skrev:

Overslag er at hunden rett og slett blir så glad og ivrig at det slår over i frustrasjon og aggresjon.

En så ung hund er fortsatt i utvikling, og kan endre mønster i hvordan han reagerer på omgivelsene. Hvis dere har drevet mye med miljøtrening i form av herjing med unger og andre hunder så kan det faktisk gjøre at hunden får utslag av stress i møte med dem.

Jeg ville begrenset fysisk omgang med andre hunder vesentlig, og heller jobbet mye mer med å være rundt andre og slappe av og ha kontakt med dere som eiere. Pass også på at det ikke blir for mye styr sammen med barn, og pass på at han får pauser selv om han tilsynelatende ser ut til å kose seg.

Ja ok, takk for svar :) 

Får prøve å begrense og se om det blir bedre. 

Men når jeg står i situasjonen da det evt. skjer at han knurrer og bjeffer på folk, hvordan skal jeg håndtere situasjonen på best mulig måte for valpen? Slik det har vært nå har jeg dratt han med meg, og snakket strengt til han, i ren frustrasjon. Men ganske sikker på at det kanskje ikke er den rette måten og gjøre det på. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste er om du greier å forutse situasjonen og gå i en annen retning før det utløses. Hvis ikke ville jeg bare gått forbi, stoppet og gjøre noen enkle kontaktøvelser eller triks som du kan belønne.

Du kan jobbe med kontakt generelt, og hvis det er noe sted du ser det blir vanskelig å gå forbi uten problemer, stopp og jobb litt med kontakt, og prøv å gå i en større bue rundt eller noe slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, simira skrev:

Det beste er om du greier å forutse situasjonen og gå i en annen retning før det utløses. Hvis ikke ville jeg bare gått forbi, stoppet og gjøre noen enkle kontaktøvelser eller triks som du kan belønne.

Du kan jobbe med kontakt generelt, og hvis det er noe sted du ser det blir vanskelig å gå forbi uten problemer, stopp og jobb litt med kontakt, og prøv å gå i en større bue rundt eller noe slikt.

Da får jeg trene mer på kontakt og ha med rikelig med belønning!

Tusen takk for svar :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...