Gå til innhold
Hundesonen.no

(Anngående Aiwa)satt her og så igjennom mappen min med


Lazita

Recommended Posts

og fant svarte på HD-rønkingen på Aiwa(samojeden vår).

Diagnosen er Sterk grad hofteleddsdysplasi

Lidelsen angår begge hofteledd og rønkten bildenen viser at det har oppstått:

Store forkalkninger i vensre ledd. Store forkalkninger i høyre ledd.

Må ærlig innrømme at vi aldri har sett hundene verken halte eller være stiv i bakparten noen gang og hun er 4 år nå. Vi har en hundegård som var 1 meter høy, men siden Aiwa hoppet over det gjerdet så har vi måtte forhøyne det.

Noen som har peiling på når vikan regne med at vi vil merke at hun har problemer med hoftene, for ut i fra hva som står så burde vell egentlig hunden ha det helt ****** i bakparten(de sier jeg som selv bare har slitt med bekkenløsning siden jeg ble gravid med jentungen) eller har hun bare vært veldig heldig og ikke vil få det vondt før hun blir gammel og grå?.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke sikkert dere vil merke noe på en del år enda. Det kommer helt ann på hunden, er hun i bra form, og holdes litt i aktivitet så kan hun vare en stund til. Det dummeste man gjer (har blitt meg fortalt) er å holde hundene i ro, da går det fort feil vei. har selv ei med HD E, og hun får sine turer på fjellet og blir holdt i form, uten overbelastning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, det er som Sølvi sier! Det kommet veldig ann på hunden og det er viktig at de får gjevnlig mosjon så de har musklene til å holde dem oppe.

Min første hund hadde HD E pluss masse forkalkninger på begge sider og han ble 7,5 år.

Den første Hoffen til søsteren min ble bare 5 mnd pga HD, og Wachita (den Schäferen jeg passer mye) er 10 år og det eneste du kan se på henne at hun har HD er at hun kun legger seg på den ene siden, og det har hun bestandig gjort! Så ja, det er veldig individuelt.. :thumbs:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde kanskje vurdert å rønke en gang til...

Ja det skal vi, blir ikke vurdert en gang det skal rønkes en gang til hos en annen dyrelege.

Hun får samme mengden mosjon som de andre hundene får og hun har ingen problemer med det(nå er jo det over 1 år siden hun ble rønket da)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...