Gå til innhold
Hundesonen.no

Valp får panikk av å være alene


Bjorn
 Share

Recommended Posts

Hei! 

Jeg er singel og har skaffet meg Lundehund som nå er 4måneder gammel. Det meste går egentlig greit; han er snill, rolig, ikke redd for noe, bjeffer ikke ved lyder eller når han møter andre hunder som bjeffer, liker å kose, lett for å lære triks (sitt, ligg, gi labb, kom, navnet sitt, high five, opp, ned). Rett og slett en super hund! 

Men det er 2 ting jeg sliter med og som jeg begynner å miste håpet/troen på at jeg får til.

1. Han får skikkelig panikk og begynner å ule/skrike hvis han er alene. Det er nok å ha et hinder som gjør at han ikke kan gå fritt bort til meg. 

2. Han gjør fra seg inne 7-8 ganger om dagen (som regel også om natten). 

Punkt 2 trener vi mye på og jeg tror han kommer til å forstå at han skal på do ute til slutt. Han gjør fra seg ute når vi går ut, men det virker som at han ikke prøver å holde seg når vi er inne. Han får masse godbiter og skryt når han går på do ute og jeg sier ingenting når han gjør det inne. 

Punkt 1 er jeg mer i tvil om. Jeg har åpen løsning mellom kjøkken/stue og setter opp valpegrind mellom stua og kjøkkene. Kjøkkenet er på ca 10kvm og der har han mat, tisselaken, bur/hule for å sove i og han får favorittlekene sine. I tillegg bruker jeg å gi en kong med leverpostei som han kan kose seg med. Jeg setter meg på utsiden av grinden (1meter) og jobber der (hjemmekontor). Med en gang begynner han å protestere! Han uler/hyler og går frem og tilbake inne på gulvet. Jeg forsøker å ignorere han og han legger seg til å sove til slutt, men da som regel rett på gulvet opp mot grinda. Han er også veldig stressa når han ligger der og hopper opp av at jeg løfter kaffekoppen og begynner å pipe igjen. Jeg har forsøkt å gjøre en rutine av det og vi øver på dette hver dag (har holdt på i 3 uker nå), men det er nesten som at det bare blir verre og verre. Jeg hadde virkelig håpet at vi skulle ha kommet lengre i treningen på å være alene nå slik at jeg snart kan begynne å gå ut av leiligheten uten å ha han med. Hvis han har tilgang til hele leileigheten så er han mye roligere. Da kan han finne på å gå på stuen og legge seg ned for å slappe av mens jeg gjør andre ting i et annet rom. 

Noen som har tips til hva jeg kan forsøke? har ikke lyst til å stenge han inn i bur heller og det å gi han tilgang til hele leiligheten når han skal være alene er ikke aktuelt da han plutslig kan sette seg til å tisse i soffaen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som om ting går veldig mye lettere om han bare får være i hele leiligheten. Siden du uansett ikke har tenkt il å ha han i bur/innesperret ville jeg bare droppa hele grinden.

Hvis det kun er tissing i sofaen som er problemet ved å gi han tilgang til hele leiligheten, kan du kanskje sette grinder rundt sofaen isteden for rundt valpen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang tissing må du bare gå ut oftere.

Ut hver gang dere har lekt, spist, sovet, hver time ellers minst. Det kan visst ta lang tid for noen men du må bare holde ut. Ikke gjør noe ut av det. Kan sikkert være lurt å fjerne tepper.

Ang panikken hadde jeg nok droppa grinda. Funker det å gå på do alene? Jeg starta med slike ting og særlig etter aktivitet når hunden var sliten.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor bruker man tisselaken når man ikke ønsker at hunden skal tisse inne? :wacko:

Jeg har en venninne som overtok en 7 mnd gammel hund. Min venninne var helt fortvilet over at den hadde seperasjons-angst. Helt til at hun fikk tips om å IKKE bruke bur. Det viste seg at hunden hadde angst for buret, ikke å være alene.

Så hvis hunden din trives bedre med å ha fri tilgang til hele hjemmet, så hvorfor ikke droppe grinden?

Dessverre så har noen hunder arvelig anlegg for å ha seperasjons-angst. Da blir det vanskelig, om ikke umulig å få dem trygg på å være alene. Hvordan er foreldrene til valpen din på dette området?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt han i 2 måneder nå og er ute med han hver gang han har spist, lekt, sovet og annenhver time ellers. Noe mer har jeg ikke mulighet til da jeg har hjemmekontor og må jobbe litt også.. Han bryr seg rett og slett ikke om han tisser inne eller ute, noe som også kjennetegner rasen. Tisselaken inne er for å minske antall ganger jeg må vaske gulvet. Han går ikke på lakenet for å tisse, men av og til så ligger det på en plass der han velger å tisse. Jeg bor i 4 etg uten heis forresten. Alle tepper er tatt bort. Tisse inne er ikke hovedproblemet, det ordner seg til slutt. Det er det å opp om natta som er slitsomt. Har nå hatt 2 måneder uten å sove en hel natt ?

Jeg bruker ikke bur forresten (kun om natten). Han protesterer ikke på å ligge inne i det, han legger seg bare til å sove. Han våkner som regel etter 4 timer og må da ut for å tisse og bæsje. Han får ikke mat etter kl 19:00.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge venter dere hvis hunden begynner å pipe når han skal være alene før man går inn til den? 

Det virker som at han roer seg og legger seg til å sove etter ca 10minutter, men han virker veldig urolig i disse minuttene. Jeg vil ikke vente så lenge at han får en dårlig opplevelse av det. Han har hatt tilgang til hele leilgheten siden jeg fikk han, noe som kanskje var en dårlig ide. Han vil bare sove i soffaen når han får sove fritt, men jeg ønsker at han skal legge seg på pleddet/hulen sin. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Bjorn skrev:

Jeg har hatt han i 2 måneder nå og er ute med han hver gang han har spist, lekt, sovet og annenhver time ellers. Noe mer har jeg ikke mulighet til da jeg har hjemmekontor og må jobbe litt også.. Han bryr seg rett og slett ikke om han tisser inne eller ute, noe som også kjennetegner rasen. Tisselaken inne er for å minske antall ganger jeg må vaske gulvet. Han går ikke på lakenet for å tisse, men av og til så ligger det på en plass der han velger å tisse. Jeg bor i 4 etg uten heis forresten. Alle tepper er tatt bort. Tisse inne er ikke hovedproblemet, det ordner seg til slutt. Det er det å opp om natta som er slitsomt. Har nå hatt 2 måneder uten å sove en hel natt ?

Jeg bruker ikke bur forresten (kun om natten). Han protesterer ikke på å ligge inne i det, han legger seg bare til å sove. Han våkner som regel etter 4 timer og må da ut for å tisse og bæsje. Han får ikke mat etter kl 19:00.

 

 

Du hørte kanskje før du fikk hund at det var slitsomt å ha valp? ?

Jeg hadde fjerna tisselakenet. :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutes ago, o1337 said:

Du hørte kanskje før du fikk hund at det var slitsomt å ha valp? ?

Jeg hadde fjerna tisselakenet. :P 

Det er ikke første valpen :P Den jeg hadde sist lærte seg å tisse ute etter 3 uker. 

Hvorfor fjerne tisselaken når det nesten ikke blir brukt? :) I går tisset han på lakenet 2 ganger, bæsjet inne 2 ganger og tisset på gulvet 5 ganger. Vi var ute 11 ganger i løpet av dagen i går (2 lengre turer) hvor han tisset 4 ganger og bæsjet 4 ganger. 5 av turene vi var ute så gjorde han ingenting. 

Han har fått godbiter når han går på do ute de siste 2 ukene, men jeg har nå startet med klikker også for å se om jeg får litt mer fortgang på saken..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du snakket med oppdretter for å få råd? Hva sier de?

Skjønner godt at du ikke orker å løpe ut fra 4. etasje 14 ganger om dagen. Da ville jeg brukt tisselaken på samme måte. Følge med valpen HELE tiden etter måltid, lek osv., og sette den bort på tisselakenet så fort den gjør tegn til å ville tisse. Gjør ikke noe om den er halvferdig før dere kommer dit, hensikten er assosiasjonen.

Akkurat på å tisse tror jeg ikke klikker eller belønning har noe for seg, det er ikke en adferd som hunden tilbyr eller kontrollerer i stor grad. Hvis du tror/vet han må snart så ville jeg tatt ham ut og ventet rolig til han tisser eller gjør fra seg før du går inn igjen.

Om han slapper av alene etter 10 minutter så ville jeg startet der, og økt tiden gradvis. Det er helt normalt at de er litt urolige før de innser at "ok, de kom ikke tilbake med en gang, da kan jeg bare sove litt så lenge".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har helt sikker rett i at rensligheten vil nok komme. Men jeg har likevel et tips til deg: Mange valper liker ikke å tisse rundt omkring. De liker å ha en fast plass til å gjøre fra seg på. Dvs at det ikke alltid er så lurt å gå og gå for at valpen skal gjøre fra seg. Ta heller valpen til denne faste «gjøre-fra-seg-plassen». 
Dermed bruker du mindre tid, og valpen kan bli mye raskere renslig.

Min mann har med sin latskap gjort alle valpene våre veldig raskt renslig. Han tar de ut ofte, og setter de på plenen rett utenfor ytterdøren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reagerer litt på hvor mye han gjør fra seg pr dag- jeg har ei på 4,5 mnd og hun bæsjer ikke 6 ganger om dagen altså ? Kanskje prøve å bytte for? prøve å gi siste måltid senere/tidligere for å se om det blir slutt på bæsjingen om natta iallefall. Tenk også på vannmengden han drikker- altså, mener ikke du skal styre drikkingen hans- på ingen måte- men hun her fant ut at da jeg hadde vann stående ute, så var det jo såå gøy å drikke, så hun tisset og tisset og tisset ? og spiser han tørrfor tørt, så trenger han også mer drikke som jeg har en følelse av av renner lettere igjennom, enn om maten f.eks er oppbløtt. 

Også tenker jeg hvor mye mentaltrening får han? Hun her er ganske utholden nå. først i lek med de andre hundene her - og når de er lei henne, så tar jeg over, og vi trener i 10-15 min ca- da er det brått slutt på energien og hun kan fint sove ett par tre timer. 
Hun er ikke så mye alene, men jeg stenger ofte dører bak meg, og er ikke redd for å si "klapp igjen" om det blir sutring. Hun er også tørr om natta, men vil gjerne opp i 05.30 tida, vel.. ett "klapp igjen" fungerer der også- om jeg hører det bare er "nå vil jeg stå opp" sutring- og ikke "må veeeldig på do" piping. Jeg er ikke streng eller sinna, men de skjønner godt hva "klapp igjen" betyr ?
Om du bekymrer deg veldig når du setter han bak grindene på kjøkkenet så vil han merke det- så putt han dit du vil, når du vil- ingen dikkedarier- og sett deg å gjør det du skal der du vil, uten å bekymre deg/ha dårlig samvittighet. De har ikke vondt av å ikke få viljen sin hele tiden, når man vet de er har alt de trenger og ikke er nødt på do...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...