Gå til innhold
Hundesonen.no

Sele til ny valp


Recommended Posts

Ønsker å kjøpe sele til valpen min jeg får om 1 uke. Engelsk Setter. Jeg har NULL peiling på sele og har aldri brukt det, men har lest at det skal være best flere steder og av folk jeg stoler på vet tingene sine. 

Men.. hvilken? Merke er bra? Hvilket design er best?  osv osv osv...

Kan noen tipse meg om en god sele til valp (engelsk setter) som tåler en del, er bra, som jeg har mulighet til å ha ivertfall noen måneder til hun blir større. Gjerne med link til nøyaktig hvilken du anbefaler så jeg ikke må lete og finner feil.

Takk på forhånd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange gode seler. Selv liker jeg Rogz, Haquihana, Hurtta og Ruffwear, for eksempel. Det viktige med sele til en valp er at den er mest mulig regulerbar, ihvertfall rundt hals og mage. Gjerne på brystet også.

Ta med valpen til dyrebutikken, de kan hjelpe deg å finne en sele som sitter ok og som kan reguleres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sele som passer noen måneder med valp kommer du nok ikke til å finne, de første månedene er de i enorm vekst. 

Jeg bruker kjøpe Dogman sine H-seler, gjerne på Coop Obs, for valper frem til de begynner å bli ferdig utvokst. Har holdt med to forskjellige størrelser til mine BC. De kan stilles i både hals, bryst, øvre og nedre stolpe. Ergo god justeringsmulighet og noe å vokse inn i. De er dog ikke polstret, som noen foretrekker. 

Om du er helt ukjent med seler, så slenger jeg meg på anbefaling om å oppsøke kompetent utstyrsbutikk. Der finnes også informasjon fra en rekke produsenter på nett hvordan sele burde tilpasses :)

Når hundene her er voksne og finner ut at å trekke er gøy, så får de nye, ordentlige seler som passer dem godt. Glad i Zero DC Short til tur, samt får de nome-/kombisele som sitter som støpt på dem til ski, spark, sykkel osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett en del på denne: https://www.petxl.no/ruffwear-front-range-harness-sele?fbclid=IwAR0G8cCMm_CJGKFnVihYbNeP1IfCYM6tmnOyWEYdDQx-MWnlwPdVn1seFj4 

Det står: Størrelse    Bredeste delen av brystkassen
XXS              33-43 cm 
XS                 43-56 cm 
S                    56-69 cm
M                   69-81 cm
L/XL              81-107 cm

 

Men føler ikke valpen er i nærheten av 33cm på bredeste delen av brystkassen. 107 cm virker jo sykt stort. passer xxs da?  For dere som kanskje vet mer om størrelser. Engelsk setter valp på 8 uker.

 

Har vært innom 3 butikker i Kristiansand uten mye hell, virka ikke så kompetente, er bare 2-3 igjen, så får se

Endret av TomasJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
On 6/13/2021 at 7:20 PM, TomasJ said:

Jeg har sett en del på denne: https://www.petxl.no/ruffwear-front-range-harness-sele?fbclid=IwAR0G8cCMm_CJGKFnVihYbNeP1IfCYM6tmnOyWEYdDQx-MWnlwPdVn1seFj4 

Det står: Størrelse    Bredeste delen av brystkassen
XXS              33-43 cm 
XS                 43-56 cm 
S                    56-69 cm
M                   69-81 cm
L/XL              81-107 cm

 

Men føler ikke valpen er i nærheten av 33cm på bredeste delen av brystkassen. 107 cm virker jo sykt stort. passer xxs da?  For dere som kanskje vet mer om størrelser. Engelsk setter valp på 8 uker.

 

Har vært innom 3 butikker i Kristiansand uten mye hell, virka ikke så kompetente, er bare 2-3 igjen, så får se

Anbefaler deg å vente til du får valpen og ta den med i butikken og prøve sele om du skal kjøpe en av denne typen. Vi har en Ungarsk Vizsla, som er ganske lik i kroppsbygning som en setter vil jeg tro (?), og denne type seler ble fort for "korte" til han når han begynte å vokse, siden han er så lang i kroppen at den bakre delen av selen gnagde han i "armhulen". Vi endte opp med å kjøpe non-stop sin line harness som passa fra han var 3-8 mnd og har nettop gått opp en str nå :) 

Edit: hehe så nå at det var en gammel tråd :) 

Endret av bie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...