Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva er det som definerer en rase- eksteriøret eller egenskapene?


QUEST
 Share

Recommended Posts

Som overskriften sier, hva tenker du er det viktigste når det kommer til å definere en rase, eksteriøret eller egenskapene? Hvis man tar en rase med snevert bruksområde som f,eks harehund , vil det da fremdeles være samme rase om man avler vekk ‘problematiske’ ( les rasetypiske) egenskaper for å gjøre hunden mer ‘familievennlig’? Med en hensikt å ‘redde’ rasen fra utryddelse.  Jeg vil anta  at de for de fleste med et nogenlunde gjennomtenkt hundehold er egenskapene til den rasen man velger ha relativt stor betydning for valget?  Hvor mange ville f.eks valgt cavalier om rasen i realiteten var en bullterrier ( mht egenskaper) i cavalier ‘kostyme’? 
 

For egen del tenker jeg at det er uinteressant om en hund er aldri så rasetypisk/vinnende eksteriørt om den mangler rasetypiske egenskaper, hvilket jo i de aller fleste tilfeller var årsaken til at rasene ble skapt i utgangspunktet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Border Collie er jo en rase som er avlet frem pga. bruksegenskaper. Så der er det skrekkelig stor forskjell på hvordan en BC ser ut. Enorm forskjellig. Av og til lurer jeg på hvorfor de ikke bruker litt mer i utseende, og fremmer en pen velbygget kropp. Men enkelte har den holdningen at gjeter den sauer, så har den en velbygget kropp. Sikkert ment at hadde HD'en, underbittet, og "kuhasene" plaget hunden så kunne den ikke vært en god gjeterhund.

Min hund sin rase har et pent utseende. Så det er greit. Men det er jo en bruksrase som er ganske intens, har høyt aktivitetsnivå (kan lett gå opp i stress), og er reservert mot mennesker. Ikke en hunderase for de fleste

Tenk om jeg fant ett individ av samme rase som var en god arbeidshund, men ikke så mye intensitet at det lett går opp i stress. Og at den elsket alle mennesker. Vært litt mer labrador liksom. Da hadde jeg kanskje avlet på den, selv om egenskapene er "feil". Hadde det vært dumt? Eller hadde det gjort at flere ville ha en slik hund/rase?

Før i tiden trengte vi hunder på en annen måte. De skulle vokte gården, bli med på jakt, gjete husdyrene osv. Men folk flest trenger jo ikke slike hunder i dag. Vi vil ikke ha en hund som vokter den lille blokk-leiligheten vår. Folk flest går ikke på jakt. Og vi har ikke så mange husdyr som må gjetes på.

Jeg tenker at det sikkert er naturlig at raser må endres, eller så dør de ut for behovet er ikke der lenger. Man ser jo hvor mange, som vil betale så mye, for en kobber-dog. Mange ønsker seg søte hunder uten de store bruksegenskaper. Er det lettere å lage nye "raser" enn å endre dem vi har?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...