Gå til innhold
Hundesonen.no

Når testiklene ikke faller ned.


Recommended Posts

Valpen min på 4 mnd har begge testiklene i buken. De kjennes som små erter, men kun når han strammer magen og ligger på rygg kan jeg  kjenne de.  Leser at hvis de ikke faller ned blir de for varme og produserer mer testosteron som kan gjøre han hyperaktiv og aggresiv , kan og føre til kreft og de kan tvinne seg slik at blodtilførsel stopper og det må haste operers pga smerte.  Lser at 6 mnd er sidte frist for at de kan falle ned , etter det lukkes visst ringen rundt.  Og at det anbefales å kastrere.  HUnden min er dobbelt pelsen  og for slike hunder blir det da ekstra mye underul og pelsen blir vanskelig å holde, og muighet for overvekt.  Jeg håper de kommer ned, lurer på om noen har noen tips å komme med ang dette, leste et sted at akupuktur kan hjelpe å få de ned, noen som har erfaring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye som kan skje, men så lenge hunden din er frisk ellers så ville jeg ikke tatt noen sorger på forskudd. Hold kontakt med oppdretter og veterinær, de er i utgangspunktet de beste til å vurdere hva som bør gjøres. Det er ikke sikkert det blir noe problem i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man kjenner testiklene kan man ofte manipulere dem ned. Det er enklest om hunden ikke har magen full av mat og mens den står på bakbeina så klemmer/drar du dem forsiktig ned mot pungen med en finger i på innsiden av hvert lår (eller der du kjenner testiklene). Om de popper ned, så er det et godt tegn til at de selv blir å holde seg der, om de ikke blir værende så er det bare å gjenta, gjerne en gang om dagen eller sådan :)

Nei, 6mnd er ikke siste mulighet, her har jeg hatt hannhund på 8 og 13 mnd som får ned steiner. Men vanligvis, om de ikke er nede innen 6 mnd uten å ha danset opp og ned, så er ikke det noe godt tegn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...