Gå til innhold
Hundesonen.no

Akkurat nå: Juni ☀️


Rufs
 Share

Recommended Posts

Tja. Jeg tenker jo det kommer veldig an på hva du jobber med, hvor, og ikke minst hvor i landet og hvordan smittetrykket er der. Ikke alt helsepersonell er nødvendigvis noe mer utsatt enn mange andre yrker som er i nærheten av folk. Overflatesmitte er også et langt mindre problem enn luftsmitte, så det skal nok litt til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Pixie said:

I disse dager med munnbind og håndsprit, er det egentlig innafor å gå på shopping i arbeidsklær når du er helsepersonell? Var på et stort kjøpesenter i dag og ble overrasket da jeg så ei ung dame i hvite arbeidsklær, med søsterur og alt, som rusla rundt med handleposer fra tre forskjellige klesbutikker og hadde god tid... Jeg er ihvertfall ganske sikker på at jeg selv ville brukt privatklær uansett om jeg nettopp var ferdig på jobb eller skulle på jobb etterpå.

Helsepersonell må uansett skifte når de kommer på jobb, så sånn sett spiller det liten rolle hvis hun skulle på vakt etter handleturen. Min mor jobba tidligere på sykehusapotek, og gikk hun ut av bygget i arbeidsklær måtte hun skifte når hun kom inn igjen, selv om hun aldri hadde pasientkontakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Pixie skrev:

I disse dager med munnbind og håndsprit, er det egentlig innafor å gå på shopping i arbeidsklær når du er helsepersonell? Var på et stort kjøpesenter i dag og ble overrasket da jeg så ei ung dame i hvite arbeidsklær, med søsterur og alt, som rusla rundt med handleposer fra tre forskjellige klesbutikker og hadde god tid... Jeg er ihvertfall ganske sikker på at jeg selv ville brukt privatklær uansett om jeg nettopp var ferdig på jobb eller skulle på jobb etterpå.

I min hjemkommune er det ikke lov å gå i butikker osv med arbeidklær, når man jobber i helsevesenet.  Man kan dra med seg "ting" ut, og man kan dra med seg "ting" inn igjen.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så glad for at vi begynner å få litt mer kontroll med Koronaen; Hundeklubben har nå ordnet med nytt kurs med en instruktør fra utlandet. Og fortsetter dette som det ser ut som at det gjør, så kommer vedkommende til høsten.

Nå er det bare å melde seg på :banana:

Går dere ofte på kurs? Er dere stort sett fornøyde med kursene, eller er dere stort sett misfornøyde med kursene?

Hvis du ofte er misfornøyd med kursene du går på; Er det din eller instruktøren sin feil at kurset ikke ble som du ville det skulle bli?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Rufs skrev:

Er så glad for at vi begynner å få litt mer kontroll med Koronaen; Hundeklubben har nå ordnet med nytt kurs med en instruktør fra utlandet. Og fortsetter dette som det ser ut som at det gjør, så kommer vedkommende til høsten.

Nå er det bare å melde seg på :banana:

Går dere ofte på kurs? Er dere stort sett fornøyde med kursene, eller er dere stort sett misfornøyde med kursene?

Hvis du ofte er misfornøyd med kursene du går på; Er det din eller instruktøren sin feil at kurset ikke ble som du ville det skulle bli?

Jeg synes kurs er gøy! Og går ofte på det for å videreutvikle oss :) Er stort sett fornøyd. Jeg har vært med på ett par kurs hos noen andre i vinter og var ikke imponert på de kursene. Og der følte jeg det var instruktøren; dårlig til å lære fra seg og kunnskapen/erfaringen var dårligere enn meg som deltaker f eks. Jeg forventer f eks at de klarer å svare på spørsmål om jeg lurer på noe eller har evnen til å finne noen som kan hjelpe meg videre.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig greit å tenke gjennom hva man ønsker å få ut av kurset på forhånd. Og avklare det med kursholder tidlig. Det er sjelden jeg går kurs med instruktører uten å ha fått anbefalinger eller ihvertfall erfaringer fra andre i forkant, med mindre det er et bestemt tema jeg vil fokusere på og fordype meg i.

Nå greier jeg ikke å gå kurs pga. helsa, men har gått masse kurs, og det er alltid noe man kan ta med seg, enten av egen eller andres erfaring. Er instruktøren "dårlig", bruk andre på kurset, eller bare benytt anledningen til tilrettelagt trening for deg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg selv har gått mange forskjellige kurs. Sikkert 20 -30 kurs (med to forskjellige hunder)

Det er sannelig ikke mange kurs jeg ikke har vært fornøyd med. Kanskje ett par. (en gang var det en anerkjent instruktør som mente vi måtte bruke tvang/rykking i halsbåndet for å få hunden lydig - Totalt bortkastete tid og penger ?)

Men ei jeg trener med hadde gått kurs med henne som jeg vil gå kurs for til høsten. Hun var ikke fornøyd med denne instruktøren. Men dette menneske er aldri fornøyd med noen kurs. Aldri. Og vi har gått kurs sammen, hvor jeg er så utrolig fornøyd. Og hun bare... ?

Så det er litt rart hvor forskjellig vi tar informasjon. og hvordan vi liker instruktører. Jeg velger å ikke høre på henne jeg kjenner, for jeg vet at hun ikke er lett å glede. Og hører heller på andre som sier at denne instruktøren er kjempeflink. Jeg gleder meg i hvert fall. Lenge siden jeg har gått kurs nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, simira skrev:

Det er veldig greit å tenke gjennom hva man ønsker å få ut av kurset på forhånd. Og avklare det med kursholder tidlig. Det er sjelden jeg går kurs med instruktører uten å ha fått anbefalinger eller ihvertfall erfaringer fra andre i forkant, med mindre det er et bestemt tema jeg vil fokusere på og fordype meg i.

Nå greier jeg ikke å gå kurs pga. helsa, men har gått masse kurs, og det er alltid noe man kan ta med seg, enten av egen eller andres erfaring. Er instruktøren "dårlig", bruk andre på kurset, eller bare benytt anledningen til tilrettelagt trening for deg selv.

Vet du, når jeg melder meg på spesifikke kurs, f eks lydighet til over 2000kr forventer jeg en viss erfaring og kunnskap fra instruktør. Jeg er ikke der for å tilrettelegge trening for meg selv, det gjør jeg på fritiden med venner :) Jeg er der for å lære, ta med meg noe nytt og få input på hvordan komme videre. Nå har jeg heldigvis aldri opplevd det jeg gjorde før i vinter, men de fikk en konstruktiv tilbakemelding fra flere av oss, ihvertfall, så har de mulighet til å forbedre seg i fremtiden ?

 

Pr nå går jeg ihvertfall 3 kurs, med tre forskjellige hunder. Vi har det veldig gøy og lærer veldig mye! 

Endret av Anooni
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, selvfølgelig bør man forvente en viss grad av kompetanse og oppfølging på kurs, men fungerer det ikke så må man jo bare gjøre det beste ut av det. Jeg var på et kurs en gang som hadde mye fokus på "passeringstrening", dvs, røsk-i-helstrupen-til-de-går pent-kurs. Det var tydelig ikke rom for tilbakemeldinger, men vi valgte å gå ferdig kurset som et godt eksempel for de andre, og bruke kurset til passerings- og kontakttrening i sele og med godbiter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var hos tannlegen i dag og fikk etterpå kose med denne søtnosen? Han var så skjønn! All stress bare forsvant med en gang. Så kult å kjenne på effekten selv i en sånn type situasjon! Også ble jeg såååå valpesyk!!
 

 

D491CC2B-FFE3-4E7A-A16C-AC2F191CF465.jpeg

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Poter skrev:

Var hos tannlegen i dag og fikk etterpå kose med denne søtnosen? Han var så skjønn! All stress bare forsvant med en gang. Så kult å kjenne på effekten selv i en sånn type situasjon! Også ble jeg såååå valpesyk!!
 

 

D491CC2B-FFE3-4E7A-A16C-AC2F191CF465.jpeg

Var den en "tannlegehund" som var der for å berolige de som var redde? Eller en hund du møtte på veien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvor mange her som har sett det veldige spesielle "hunde-facebook-siden", hvor ei stort sett skryter av hvor flink hun er. Og hvor feil alle som ikke er enig med henne, har. (Ja/nei-siden)

Har disse personlighetene vært aktiv her på Hundesonen også? Noen som vet?

Må være den rareste facebook-siden ever :nesevis:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er den siden.

I mine øyne ser det ut som det er ei som har veldig bestemte meninger. Hvor du enten er enig med henne, eller så tar du feil! Sånn er det med den saken.

Og så har hun sine tilhengere. Og også en del som prøver å mene noe annet enn «hoved-personen». Men mange av de andres meninger og innlegg blir slettet av administrator. 
Helt utrolig ? Men til tider ganske underholdene ?

Konklusjonen er i hvert fall at har du problemer med hunden din, at den har et adferdsproblem e.l. så er det hundeeier sin feil. Alltid!

 

Endret av Rufs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vi reservert to kattunger, så om 3-4uker har vi to små puser løpende rundt ? Er veldig tomt etter katten vår døde. Vi har fremdeles en, men gjennom sommeren så er han borte 1-2uker om gangen. I fjor var han på det lengste borte i 2måneder,og jeg var sikker på vi hadde mistet han. Men det blir trivelig å ha noen småtroll rundt oss ?

 

Ellers ble jeg vekket da samboeren kom hjem fra jobb i natt/dag tidlig. Han hadde luftet Gira rett uti hagen. På vei inn igjen så hadde hun kollapset. Frambeina svikta. Er vel over 1 år siden sist, men det er like skummelt hver gang. Hun var veldig klengete i dag tidlig, og ville bare være rundt meg og i beina mine. Usikker om hun følte seg dårlig, eller om hun "bare" blir redd etter disse episodene. Forrige gang kollapset hun i trappa ute, da var hun redd trappa ganske lenge etterpå. 

Hun er hos foreldrene mine nå, mens jeg er på jobb. Hun virket heldigvis helt normal utover dagen, så håper det holder seg slik ❤️ 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig fått første vaksinedose! :thumbs: Hvis jeg rekker å bli fullvaksinert i sommer blir det kanskje, kanskje, kanskje Nosework-stevne i Sverige i september. Jeg reiser uansett ikke uten å ha fått andre dose, selv om det er "lov". Dessuten må smittetrykket både her og der være lavt, og SKK må åpne for påmeldinger fra utenlandske deltakere og vi må i det hele tatt få plass på stevnet :fear: Så det er mye som skal klaffe, men bare det ørlille håpet om å kunne konkurrere igjen boosta i hvertfall treningsmotivasjonen litt :D 

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her starter de vaksinasjon av "min gruppe" også kjent som den siste :Laugh:, 13.juli! Håper å få første dose innabords innen jeg reiser på utstilling til evje den 24, de har vært greit kjappe så jeg har et ørlite håp! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok første dose i mars og siste dose nå i juni. Møter mange som er overrasket over at jeg er fullvaksinert (med tanke på at jeg er 22), men det er vel det positive med å være helsepersonell under en slik pandemi?

 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
    • Hvis du skal bruke folk som "hjelp", så pass på at de holder avstand og ikke tar kontakt med hunden først. Jeg ville oppholdt meg i områder med en del folk (ikke tette mengder) hvor det er mulig å regulere avstanden, og belønne ro og kontakt. Det valpen først og fremst trenger å erfare er at han ikke trenger å forholde seg til folk om han ikke vil. Hvis du skal trene sammen med folk, still dere på avstand og hold en samtale. Belønn all interesse hunden viser for den andre personen, hos deg selv, slik at han må søke ut igjen mot dem for å få belønning. Om han faktisk viser interesse for å gå bort til dem, la ham gjøre det, og la de kaste godbiter til ham (ikke bøye seg over ham!). Du kan hjelpe ham å hilse på folk du vil han skal møte (besøk, familie, venner osv.) med target-trening evt., så fokuset er på targeten og ikke på dem. Vær tydelig når han ikke trenger å forholde seg til folk og belønn kontakt med deg. Det skal ikke være opp til ham å måtte ta valget.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...