Gå til innhold
Hundesonen.no

Din drømmeblanding ?


Stjerneskinn
 Share

Recommended Posts

Gordon setter & labrador❤️Tara min forrige hund var det. Mora var gordon setter og labrador mens faren var gordon setter. Hun var virkelig drømme hunden min?Liten radius,gikk alltid løs,super lydig,veldig bra gemytt/mentalitet,gikk overens med alle hunder,likte folk men,ikke på den måte en retriver liker folk??,jaktinstingt kun på et par typer fugler virkelig den perfekte hunden syntes jeg! 

D182918C-395C-48CC-B8CE-47C72D1B3B8A.jpeg

E58DF678-B9DA-401B-B677-F2B2F4CF009E.jpeg

2E7DCBC9-8610-4AA9-8DAD-CDC565B7AB67.jpeg

26FA45C3-8826-41A9-A911-CE5E3E1109D5.jpeg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

dalmatiner og pointer/vorsther- kroppen til vorsther, driven. Og humoren og borrelås til dalmis.  jevne store mørkebrune leverflekker, og mørke fine øyne.

Drømmehund hadde vært en brindlet jaktlabrador:)

 

Eller en lite pelset(i forhold til showcollie) collie med mørke mørke sobeltegninger og gemyttet til en jaktgolden.

 

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Rufs skrev:

Kanskje blanding av E. springer spaniel og Dansk-svensk gårdshund? ??

Gemytt og attityde til springeren, og størrelsen og den korte pelsen til gårdshunden

(får vi får vel alltid det beste av foreldredyrene?! ?)

Haha! akkurat det lette jeg etter. Vi endte på springer og er superfornøyd med gemyttet og "typen", men vi "trenger" egentlig ikke så stor hund. Tror jeg laget en tråd her for å spørre om det fantes en liten, korthåret spaniel :)

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@RufsSå valper av den blandingen på Finn og tenkte det ikke var den verste blandingen akkurat, men ikke mange mnd senere så jeg også en av de til omplassering grunnet adferdsproblemer (ikke at det må være relatert til miksen).

@GåsaSå fin ? Pinscher + lab kunne jeg drømt om i en fantasiverden, kunne nok ha liknet henne utseendemessig. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Stjerneskinn skrev:

@RufsSå valper av den blandingen på Finn og tenkte det ikke var den verste blandingen akkurat, men ikke mange mnd senere så jeg også en av de til omplassering grunnet adferdsproblemer (ikke at det må være relatert til miksen).

@GåsaSå fin ? Pinscher + lab kunne jeg drømt om i en fantasiverden, kunne nok ha liknet henne utseendemessig. 

Takk❤️Ja i løpet av de 10 årene og 6 mnd jeg var så heldig ha hun gjettet ingen rett blanding da?Da hun var valp tenkte mange hun var pincher,samt klassiske dobermann,rottweiler. Ingen tenkte overhodet på gordon setter og labrador nei. Møtte aldri noen med samme blanding eller.❤️Nå har jeg gordon setter som alle vet hva er?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...
On 9/13/2021 at 8:14 PM, Southpaw said:

En krutt-tønne av en chihuahua med en irsk ulvehund.

Tenk deg størrelsen til en ulvis og temperamentet til wæwæwen. Da kunne man snakket om mannevond hund. 

Drømmeblanding som i ekte mareritt? ?

Jeg kunne tenkt meg en..? Nei, jeg har ingen drømmeblanding, men drømmerasen er resultatet av et nøye planlagt, systematisk krysningsprosjekt av typen: «Do not try this at home!» Seriøst. En skal ha mye kunnskap om genetikk, helse og adferd før en gir seg i kast med å sette valper til verden, og even more so med blandinger. 
 

Av fornuftige blandinger, så kanskje en blundehund eller lundishund?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Maskot skrev:

 Nei, jeg har ingen drømmeblanding, men drømmerasen er resultatet av et nøye planlagt, systematisk krysningsprosjekt av typen: «Do not try this at home!» Seriøst. En skal ha mye kunnskap om genetikk, helse og adferd før en gir seg i kast med å sette valper til verden, og even more so med blandinger. 

Nja..i realiteten er blanding og krysning akkurat det samme.. Det blir ikke mer ‘seriøst’ av å kalle det krysning.

Sånn litt på siden; hvor mange prosent av oppdretterene ( i denne sammenheng omtaler jeg alle som produserer hvalper ,renrasede eller ei, for oppdrettere) tenker du innehar de nødvendige kvalifikasjoner? 

Endret av QUEST
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, QUEST said:

Nja..i realiteten er blanding og krysning akkurat det samme.. Det blir ikke mer ‘seriøst’ av å kalle det krysning.

Sånn litt på siden; hvor mange prosent av oppdretterene ( i denne sammenheng omtaler jeg alle som produserer hvalper ,renrasede eller ei, for oppdrettere) tenker du innehar de nødvendige kvalifikasjoner? 

Ingen, selvsagt ? Når lista ligger på perfeksjon er det vanskelig å nå opp. Jeg ville f.eks. steilet om noen foreslo å krysse irsk setter og labrador, men golden retriever ble jo en fin rase. Jeg vet ikke hva som er i eurasieren, men de er jo fine de og ?

Om en skal ha litt mer «life is like a box of chockolates»-mentalitet, så kanskje irsk ulvehund og russisk sort terrier? Spennede forundringspose hva angår bruksegenskaper ?, men det blir sannsynligvis trivelige og mentalt stødige hunder. I like big dogs, and I cannot lie ?

Ellers er jeg helt for blandinger av raser som ikke er så forskjellige, som f.eks. schäfer og malle, puddel og bichon, eller presa canario og cane corso. Nazi renraseavl har ført til mange problemer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Maskot @QUESTNå er dette presisert som en morsomt eksperiment-tråd, der det er en selvfølge at valpene arver de beste/ønskelige egenskapene fra friske, sunne foreldre, og ingen av de egenskapene man ikke vil ha. ;)

Jeg hadde ikke greid å velge... Drømmehunden er vel en røytefri, frisk schæfer med litt mildere gemytt. Schpoodel?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, simira skrev:

@Maskot @QUESTNå er dette presisert som en morsomt eksperiment-tråd, der det er en selvfølge at valpene arver de beste/ønskelige egenskapene fra friske, sunne foreldre, og ingen av de egenskapene man ikke vil ha. ;)

Jeg hadde ikke greid å velge... Drømmehunden er vel en røytefri, frisk schæfer med litt mildere gemytt. Schpoodel?

Tror kanskje mitt tilsvar til Maskot har blitt misforstått. Jeg har ingenting i mot tråden som sådan og jeg forstod også tanken bak  :)   Mitt bidrag; jeg vet ikke om det hadde blitt en drømmeblanding men tanken på en krysning mellom whippet evt. løpsgreyhound og bearded collie, innbiller jeg kunne ha hatt noe for seg. 
 

 

  • Haha 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Stjerneskinn skrev:

Jeg kunne veldig ønske at havanaiser fantes i en større variant på 15-25 kg. ? 

Tenk om vi kunne få alle raser i 3 størrelser (som puddelen)

Stor - Medium og Toy

Så kan jeg drømme om hvordan det er å gå tur sammen med min Toy-schæfer på ca 2 kg og konge-chihuahua på 30 kg ? - Et mareritt?!? Eller? ?

  • Haha 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne begynner å bli såpass renavlet over lang tid at det kun er formaliteter som gjenstår før den ikke er en blanding lenger, men ja, silken windhound må vel være drømmen ? Sunne, godt gemytt, "myndete" på alle de gode måtene men med dempet nok jaktinstinkt til å kunne gå løs uten å være en fare for smådyr, og selvsagt fantastisk vakre.

 

Kyra-stack-pillars.jpg

(Bilde fra https://en.wikipedia.org/wiki/Silken_Windhound)

 

 

En annen drømmemiks må være noe med "ulve-utseende", hvit med blå øyne, men med gemytt som en passe rolig labrador, minus alt av jaktinstinkt. ? Og røytefri!!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, simira said:

Ja! (selv om jeg har konkludert med at det heter mellompuddel)

MP-tisper er på samme str som havanaishanner som regel (høyere og smalere, samme vektklasse). MP-er har også mye mer driv generelt, varianten som generelt er mest egnet om man ønsker å bruke til hundesport. ☺️ Men absolutt fine de også, men ingen ting blir det samme som havanais altså. 

Endret av Stjerneskinn
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det som skulle vise seg å være drømmeblandingen, blundehunden (krysningsprosjektet i lundehundklubben) Banzai❤️ Han er et funn av en hund altså. Så stødig, snill inn til margen, aktiv, morsom og intens. Og lundehunden matcher min personlighet perfekt, men han? Det er et nytt nivå av god match.
Og det er ikke bare meg, alle elsker den hunden. Han er helt utrolig.
Og jeg hører det samme fra resten av eierne til søsknene hans og de som har de andre bu/lunde-krysningene også, alle er helt blåst av banen over disse hundene. Fra begge sider, både de som kommer fra lundehundfortid, men også de som har hatt feks buhund tidligere, eller ikke har hatt noe relatert til noen av rasene. Ens for alle er at dette er hunden med stor h.

Ellers hadde en bichon frisé blandet med noe med funksjonell pels vært helt perfekt. Så personligheten til bf og pelsen til feks en husky eller buhund etc:heart: Bichonen vår var en turhund av dimensjoner, men det er ikke til å komme unna at pelsen veldig ofte var et hinder for han, alle årstider. Vi holdt han helt kortklipt, men det hjelper bare til en viss grad. Han fikk fremdeles snøklumper, eller ble klissvåt inn til skinnet tvert.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...