Gå til innhold
Hundesonen.no

Bøllete atferd hos annen hund


O1234
 Share

Recommended Posts

Vi fikk hund i fjor sommer og foreldrene mine fikk hund ca samtidig. Vi har en spisshund på rundt 30 kg mens de har en liten blanding rundt 12-14 kg (typ puddelmix).

Når vi er sammen med de er det mye bøllete atferd fra den lille. Henger i lepper, ører, stjeler oppmerksomheten og knurrer på min hund. Jeg tolker det dithen at den lille dominerer min hund.

For eksempel: den lille hopper opp noe innmari på folk og min reagerer med å gå imellom og bjeffe hvis hu ser at hun hopper opp på meg. Da begynner den lille og knurre og glefse og bite min hund slik at hun stopper opp og på en måte fortsetter å hoppe. Bikkja mi står der bare å tar oppførselen til den lille.

Annet eksempel: vi foret de samtidig en gang og da slutta den lille og spise sin egen mat og spiste opp min hund sin mat før hun spiste opp sin egen. Hu bare pressa seg inn og begynte å spise.

Dette er sikkert helt normalt men spørsmålet mitt er bør vi bare la de ordne opp selv eller skal vi gå i mellom? 

De går greit på tur sammen og leker også til tider ganske fint.

Begge er tisper og har hatt løpetid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke noe de skal ordne opp i selv. Og det har ingenting med dominans å gjøre, men uoppdragelse. Det er deres oppgave som hundeeiere å sørge for at den lille ikke får plage den større, enten det er å ta mat eller bli hoppet på eller bjeffet på. Din hund skal heller ikke måtte gå mellom folk og den lille. Enten er det greit at den lille hopper på folk, og dere tillater det, eller så er det ikke greit og dere tillater det ikke. Det er ikke opp til din hund å styre dette.

Det er dere som eiere som setter reglene - og som må opprettholde dem. Ikke la hundene ordne opp seg i mellom. Enten blir det verre, eller så smeller det før eller senere, og du risikerer å ha to hunder som ikke kan være i nærheten av hverandre.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, simira skrev:

Dette er ikke noe de skal ordne opp i selv. Og det har ingenting med dominans å gjøre, men uoppdragelse. Det er deres oppgave som hundeeiere å sørge for at den lille ikke får plage den større, enten det er å ta mat eller bli hoppet på eller bjeffet på. Din hund skal heller ikke måtte gå mellom folk og den lille. Enten er det greit at den lille hopper på folk, og dere tillater det, eller så er det ikke greit og dere tillater det ikke. Det er ikke opp til din hund å styre dette.

Det er dere som eiere som setter reglene - og som må opprettholde dem. Ikke la hundene ordne opp seg i mellom. Enten blir det verre, eller så smeller det før eller senere, og du risikerer å ha to hunder som ikke kan være i nærheten av hverandre.

Takk for svar!

Da gjør vi heldigvis ikke noe galt da vi har stoppet den lille når han har starta :P 

Jeg spør fordi det er noen som mente at de burde ordne opp selv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...