Gå til innhold
Hundesonen.no

Regelverk rally - høringsutkast 2021


Miloficent
 Share

Recommended Posts

Litt usikker i hvilket emne og kategori denne skulle puttes, meeen. Ble jo litt diskutert i AN-tråden, men hva syns dere om de nye endringene? 

Jeg syns jo det ser vanskeligere ut, spesielt ift endringene i øvelsene i kl 2. Det positive er at disk for feil utført øvelse er borte, vi har vel alle opplevd at hunden har «glemt» en øvelse og det er surt å diske for det. Dog 15 poengtrekk da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si jeg ikke har latt meg wow'e. Om målet er å inkludere alle, så burde man kanskje ikke legge opp sporten på det viset at hunden må være fullstendig gjennomtrent hva angår grunnferdigheter, i tillegg til alt annet en konkurransehund trenger. 

Planen min var egentlig begynne trene de yngste ordentlig mot nytt regelverk da de eldste skulle få pensjoneres i overgangen, men akkurat nå er det null motivasjon igjen til det. 

Diskusjonen rundt det hele gir meg enda mer mark, for det ropes at alle med brukshunder har det enkelt og dette bare er utfordrende for de uten typiske bruksraser ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker at det også var litt upopulært da dagens regler kom. Det er jo ikke alltid så populært med forandringer. Men dagens regler fungerer jo bra nå, som vi har vendt oss til de. Eller?

De nye reglene kan bli ganske utfordrende. Himla mye som skal innlæres. Siden jeg går i eliteklassen så må jeg lære alle skilt fra og med kl 1 til og med elite. Og i forskjellige tempoer, og både på høyre og venstre fot. Puhhhh... 

Jeg håper bare de nye reglene ikke blir så vanskelig at mangfoldet av raser forsvinner. Det syns jeg er utrolig viktig. For mangfoldet i agility og LP er vel stort sett borte?

Jeg tenker at rallylydighet er en hundesport jeg vil også teste min neste hund på. Selv om at jeg allerede nå vet at vi nok aldri vil nå de høyeste klassene.

Akkurat som ar vi nok heller ikke kommer i høyere klasser i LP eller agility. Jeg skal nok ikke kjøpe en brukshund-rase neste gang, så da begrenser det seg nok selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reglene er i stor grad basert på en tilnærming til reglene i de andre nordiske landene, på grunn av nordisk samarbeid. Noen ting er enklere, noen vanskeligere, og hva som er hva er gjerne litt individuelt også.

Det er nok en naturlig utvikling for de fleste hundesporter, både som en konsekvens av popularitet og tilpassing av treningsmetoder og potensiale. LP er jo også noe helt annet enn det var for ~40 år siden, ikke minst agility. Og så kommer det innimellom nye varianter av lavterskel hundesporter, og slik går no dagan.

Pga. helsa har jeg litt pause fra rallyen dessverre, men både gleder og gruer meg til å sette meg inn i nytt regelverk når den tid kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, simira skrev:

Reglene er i stor grad basert på en tilnærming til reglene i de andre nordiske landene, på grunn av nordisk samarbeid. 

Og det er kjempebra syns jeg ?

En treningsvenninne liker ikke de nye reglene for, som hun sier: «vi vil sikkert aldri greie å få championatet»

Ehhhh, championatet skal kun være for de flinkeste av de flinke. Ikke noe som alle skal kunne greie.

Jeg er ikke negativ til de nye reglene (enda). Har ikke sett så mye på dem. Men ser at det blir mer poengtrekk enn disk. Og det er bra ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Wilhelmina skrev:

For noen (meg for eksempel) er titler motivasjonen til at man i det hele tatt gidder å trene.

Det er de også for meg. Og jeg er veldig glad for at det finnes mellomtitler, for det motiverer meg veldig å sanke dem. Hvis målet kun er champion, så er det vel ikke grunn for de fleste til å begynne med noen hundesporter. Nå kan man begynne med RL 1 og jobbe seg oppover. Og hvem vet, plutselig så er championatet der likevel ?

Min hund får nok aldri championatet, for han har ikke vært på utstilling. Men mellomtitler har vi i flere hundesporter ?

 

Endret av Rufs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser begge sider, og ser både fordeler og bakdeler. Jeg tror på sikt at dette vil føre til mindre rasevariasjon i de høyere klassene, slik som i LP og AG.

Jeg ser at det nevnes veteranklasse, men hva som ligger i det ønsker jeg mer info om.

Selv går jeg i Elite, og må trene inn alt på nytt- kjempegøy utfordring og med gammel hund trolig ikke sikkert vi klarer det. Husker det var like mye bråk om de forrige regelendringen, og folk kom seg igjennom med de nye også- så tror dette vil løse seg. Personlig vil jeg heller ha en ren disk enn masse poengtrekk, føler det er mer rett.

Ser også at dette fører også nærmere et helhetlig regel sett for hele RL. Vi får se koss det går.

Det jeg reagerte mest på var det med halsbånd, hvorfor det??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...