Gå til innhold
Hundesonen.no

Valp - plutselig redd for tilfeldige ting?


rime
 Share

Recommended Posts

Jeg har en herlig valp på ti uker. Egentlig er han veldig trygg, men i det siste har han plutselig blitt redd helt rare ting. Som en tom leverposteiboks på gaten, eller nabo med caps på, eller i dag - et teppe som lå på gulvet (som han selv hadde dratt fra buret sitt og ut på gulvet).

Jeg er litt usikker på hvordan håndtere det på best måte for valpen?  Er det bare slike nykker de får? (Han har ikke reagert slik på leverposteibokser, menn med caps eller tepper før). Skal vi bare stå i det, eller skal vi unngå det som er "skummelt"?  Det ser ut til å være mest på kvelden, når valpen sannsynligvis er litt sliten, at han reagerer slik - om det kan ha noe å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig å si uten å se valpen i situasjonen, og reaksjonen. Men jeg ville ikke oversett det (i den forstand at man ignorerer det og håpe at det går over).

Hvordan reagerer valpen? Hva gjør den faktisk? Hvis den f.eks. står og bjeffer på det er det en typisk lek eller overtrøtt-reaksjon, tenker jeg. Det trenger ikke å være noe spesielt. Hvor mye aktivitet får hunden i løpet av dagen? Hvis den får veldig mye eller lite så kan det også påvirke. Jeg tenker kanskje at en ny valp og med barn i hus, får den nok ro til å slappe av i løpet av dagen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk - der fikk jeg litt å tenke på  i dag. I dag har han også møtt fremmede, men helt uten problemer. Samme teppet på gulvet er heller ikke lenger et problem. Jeg tror kanskje han har vært overtrøtt, ja. Han sover fint om dagen, men det er kun på kveldstid han har hatt slike reaksjoner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...