Gå til innhold
Hundesonen.no

Harehund og tamme kaniner


tischulstad
 Share

Recommended Posts

Hei,

Vi henter snart vår første harehund, en dunkertispe. Hun blir nok først og fremst en familiehund, men ønsker også å prege henne på hare, da vi ha god tilgang på terreng for harejakt både hjemme og på hytta. 

Er det noen som har erfaring med hvordan harehunder reagerer på kaniner? Svigersøster har kaniner, stort sett i bur, men også ganske ofte på rømmen. Skiller en harehund på tam-kaniner og hare i skogen, eller vil lukt og syn av disse kaninene bli et stressmoment når vi er på besøk tror dere? Også litt spent på om det vil kunne påvirke jaktinstinktet dersom hun sosialiseres med disse kaninene som valp. 

Alle erfaringer og synspunkter mottas med takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med maks flaks kan dere kanskje lære hunden at kaniner i/rundt huset er forbudt, men jeg tror ikke jeg ville satset på det. Særlig om det ikke er daglig samvær. Jeg tror nok jeg ville hatt enten hund eller kaniner under fysisk kontroll når dere er på besøk.

Lykke til! Og lag gjerne en presentasjonstråd her inne!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stor risiko for at de kaninene blir mat dersom dere ikke sikrer hund og kanin godt.

Sannsynligvis vil bikkja hyle og styre på rundt innhegningen til kaninene, prøve å bryte seg inn eller sitte utenfor og stirre intenst på dem. Kanskje ikke som helt purung valp, men definitivt når jaktinstinktet begynner å våkne. Selv om hunden skulle virke tilsynelatende uberørt eller trenes til å holde seg ved eier, kan den plutselig glefse til om kaninen kommer nært nok og det skal ikke mer til enn at hunden får kaninen i munnen før kaninen er død.

Å prøve å "sosialisere" hunden til å ikke ta tamkaniner er et undøvdenig sjansespill å ta for kaninene sin del tenker jeg, så hold dem unna hverandre og godt sikret. :)

 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At en harehund ikke jager kaniner er vel omtrent som at en tekkhund ikke trekker i båndet. ? Noen veldig få individer mangler egenskapen oc noen få kan trenes til å dempe instinktene. Men det er ikke noe jeg ville regna med vil fungere. ? 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...