Gå til innhold
Hundesonen.no

De mest populære hunderasene i 2020


QUEST
 Share

Recommended Posts

https://www.nrk.no/norge/dette-er-de-mest-populaere-hunderasene-i-fjor-1.15358987

Interessant lesning får en si. Border collie topper lista. At det er så mange sauebønder og virkelig aktive hundemennesker i Norge, overrasker meg en smule.. Eller for å si det på en annen måte, helt åpenbart er det mange som skaffer seg border collie som aldri burde hatt en slik rase. Ikke rart at tvangspasifisering  ( omskrives som ‘roing’ og ‘trygging’ ) og burbruk er in..

Like pussig er det at den eneste puddelvarianten som er med på lista er storpuddel og da på 19. plass. Siden alle slags mulige raser blir så meget bedre hvis man krysser inn puddel, så kunne man jo forledes til å tro at 100% puddel ville være mer populært.. :sleep:

 

 

(fikset lenke) 

Endret av QUEST
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er overrasket over at Norsk elghund Grå er så høyt på lista. Og det har de vel alltid vært? Jeg vet ikke om jeg har sett en slik hund noensinne ?

(Er det kun elgjegere som har slike, eller fungerer de bra som "bare" familiehunder?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Rufs said:

Jeg er overrasket over at Norsk elghund Grå er så høyt på lista. Og det har de vel alltid vært? Jeg vet ikke om jeg har sett en slik hund noensinne ?

(Er det kun elgjegere som har slike, eller fungerer de bra som "bare" familiehunder?)

Jeg har sett elghund i byen. Virket blid og trivelig. Tror de er tilpasningsdyktige. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Rufs skrev:

Jeg er overrasket over at Norsk elghund Grå er så høyt på lista. Og det har de vel alltid vært? Jeg vet ikke om jeg har sett en slik hund noensinne ?

(Er det kun elgjegere som har slike, eller fungerer de bra som "bare" familiehunder?)

Akkurat NEG overrasker meg ikke så mye, det er mange elgjegere rundt omkring i landet   :)  Elghunder er trivelige hunder hvis de får utløp for hva de er avlet for. Tror ikke jeg ville anbefalt rasen som ‘byhund’ nei. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutes ago, Ravensburger said:

Merkelig. Border Collie er jo ikke for mannen i gata og Staffordshire Terrier ikke heller. Golden derimot skjønner jeg... 

Jeg ser jo mye Staffordshire her i Møre og Romsdal og så Sheltie. 

En del Golden og. 

Jeg lar meg overraske av goldenens gode rykte. Det er liksom den snille og lettvinte rasen for den aktive familien. The safe bet. Den jeg vokste opp med hadde sterkt ressursforsvar og var ikke redd for å si tydelig fra når den ville ha tyggebein for seg selv med minst to meters personal space. Han ble så sint at jeg var redd mange ganger. Han bet en ettåring da en lettere psykisk utviklingshemmet jente som pleide få gå tur med ham tok ham med seg hjem for å hilse på lillebroren. I følge moren deres var det helt uprovosert, hunden ble bare gretten og glefset til mens han var borti ettåringen, som satt på fanget, for å hilse på. Har også opplevd uprovosert overfallsangrepet bakfra på fellestrening av en golden. Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor de har så sabla mye bedre rykte enn gjennomsnittshunden. Sleip markedsføring? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutes ago, Maskot said:

Jeg lar meg overraske av goldenens gode rykte. Det er liksom den snille og lettvinte rasen for den aktive familien. The safe bet. Den jeg vokste opp med hadde sterkt ressursforsvar og var ikke redd for å si tydelig fra når den ville ha tyggebein for seg selv med minst to meters personal space. Han ble så sint at jeg var redd mange ganger. Han bet en ettåring da en lettere psykisk utviklingshemmet jente som pleide få gå tur med ham tok ham med seg hjem for å hilse på lillebroren. I følge moren deres var det helt uprovosert, hunden ble bare gretten og glefset til mens han var borti ettåringen, som satt på fanget, for å hilse på. Har også opplevd uprovosert overfallsangrepet bakfra på fellestrening av en golden. Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor de har så sabla mye bedre rykte enn gjennomsnittshunden. Sleip markedsføring? 

Hvilken rase vil du si er mer egnet for «mannen i gata» enn nettopp golden? Alle voksne goldens jeg kjenner (showvarianter) er enkle og relativt rolige hunder, fornøyde og uproblematiske så lenge de får litt tur hver dag (etpar hanner litt smålig hannhundeaggressive, men ingen ekstreme greier og det er jo ikke akkurat uvanlig omtrent uavhengig av rase at hanner ikke liker absolutt alle andre hanner). Unntak finner man jo dog hos alle raser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har enda ikke møtt en gretten Golden. Et individ er vel ikke representative for en så populær rase... 

De Golden som jeg har møtt har vært rolige, dumsnille hunder. Klart de er sterke og hannhundene har jeg sett kan være for sterke for noen eiere.. 

Men skal vi snakke dårlig erfaring så klapper jeg ikke BC, Rottweiler eller Pincher med mindre jeg får gode vibes fra hund eller eier. Det var disse hundene som var skikkelig sketchy når jeg jobbet på dyreklinikk for noen år tilbake. Men det kan hende det var avls relatert, lite land med få oppdrettere og enda færre som viste hva de drev med..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som overrasker meg mest er egentlig: når og hvor går disse folka på tur, siden jeg så og si ALDRI ser mange av de rasene? ? Men er vel det at mange av hundene havner hos bønder og jegere som ikke har samme type hundehold som jeg.

Angående golden, det var FØR at det var et safe valg. Alle var greie hunder som elsket mat. Nå har jeg møtt redde goldenvalper som ikke spiser pølse. Sier noe om avlen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, yoloomg skrev:

Det som overrasker meg mest er egentlig: når og hvor går disse folka på tur, siden jeg så og si ALDRI ser mange av de rasene? ? Men er vel det at mange av hundene havner hos bønder og jegere som ikke har samme type hundehold som jeg.

Angående golden, det var FØR at det var et safe valg. Alle var greie hunder som elsket mat. Nå har jeg møtt redde goldenvalper som ikke spiser pølse. Sier noe om avlen...

Mulig de gjør som meg; går tur der sjansen for å møte på mennesker er minimal? :)  Ikke alle ønsker å ta med seg hunden på bytur eller plasser der man kan forvente at det  er folk. 
 

Apropos golden; de jeg har møtt på er greie hunder men merk at når jeg sier grei, så tenker jeg på hvordan de er mot andre hunder.  

Endret av QUEST
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Ravensburger said:

Har enda ikke møtt en gretten Golden. Et individ er vel ikke representative for en så populær rase... 

De Golden som jeg har møtt har vært rolige, dumsnille hunder. Klart de er sterke og hannhundene har jeg sett kan være for sterke for noen eiere.. 

Men skal vi snakke dårlig erfaring så klapper jeg ikke BC, Rottweiler eller Pincher med mindre jeg får gode vibes fra hund eller eier. Det var disse hundene som var skikkelig sketchy når jeg jobbet på dyreklinikk for noen år tilbake. Men det kan hende det var avls relatert, lite land med få oppdrettere og enda færre som viste hva de drev med..

Veeldig OT, men kan jeg spørre hvilken dyreklinikk du jobbet på? :D Bare nysgjerrig, altså - kanskje vi har noen felles bekjente? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

3 minutes ago, Salka said:

Veeldig OT, men kan jeg spørre hvilken dyreklinikk du jobbet på? :D Bare nysgjerrig, altså - kanskje vi har noen felles bekjente? 

Grafarholt, men det var i perioden 2009/2010-2011 ? drev med hester også til jeg flyttet hit i 2013 så stor sannsynlighet for at vi kjenner samme folka?

Endret av Ravensburger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...