Gå til innhold
Hundesonen.no

Analkjertler


Recommended Posts

Hunden min på ett år hadde fulle analkjertler i februar. Fire uker senere var de fulle igjen, og også betente. Var på kontroll en uke etter, og alt så fint ut.

Nå tyder alt på at kjertlene er fulle igjen. 
 

Er det noen som har råd/erfaringer med hva som kan hjelpe for å forebygge? Vi har gitt fibertilskudd daglig etter betennelsen, men det har tydeligvis ingen stor effekt.

(Har time hos veterinær denne uken)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen hunder sliter med at det kommer gang på gang, og vet flere har operert ut en eller to av analkjertlene når det skjer så hyppig. Du kan lære deg å tømme det selv. Selv aner jeg ikke hvordan man gjør det, hunden min hadde hatet meg og jeg lar derfor veterinæren (som han "hater" uansett?) gjøre det. Men ville iallefall fått tømt det flere ganger før operasjon vurderes. Vet at flere har blitt kvitt problemet av å fore med f.eks vom og hundemat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva fôrer du på, og hvordan er avføringen normalt? De må gjerne ha en viss fasthet på avføringen for at analkjertlene skal tømmes når de gjør fra seg.

Vi er inne ca. annenhver måned for tømming nå, men mine er godt voksne så jeg mistenker rett og slett slappere muskulatur for deres del.

Hvis det blir et kronisk problem kan det være en vurdering å fjerne analkjertlene, men ihvertfall greit å lære seg det selv på en så ung hund, så man kan gjøre det iblant ved behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Irene86 nevner lenger opp; flere har god erfaring med overgang til Vom og hundemat. 
 

Ellers kan det være verdt å merke seg at overfylte analkjertler kan utløse andre symptomer enn de vanlige som aking på bakenden og overdreven slikking der bak.  Jeg overtok en voksen omplasseringshund som var både frisk og rask, etter en tid fikk hunden diffuse plager som ytret seg som ubehag/smerter ved løfting ( liten hund) og mer og mer uvillighet til å hoppe opp i møbler( hunden var svært spretten normalt) . Undersøkelse hos veterinær avdekket ikke noe å sette fingeren på. Smertene tiltok og jeg kunne ikke løfte hunden uten kraftig reaksjon og det var helt slutt på hopping i møbler.

Nytt veterinærbesøk uten ‘funn’ men jeg ba vet sjekke analkjertlene, uvisst av hvilken grunn. Det viste seg at analkjertlene var svært overfylte . Etter tømming var hunden tilbake til normal form igjen. 

Jeg er ikke ukjent med fulle analkjertler men denne hunden viste få eller ingen av de vanlige tegnene på fulle analkjertler, som aking og slikking.  Så det kan være greit å sjekke , uansett , hvis hunden viser ‘uforklarlig’ smerte eller ubehag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips ang råforing. Jeg skal foreslå det ovenfor veterinær. Avføringen er stort sett ganske fin (fast), det er det som er så rart. Hvis han bæsjer flere ganger i løpet av en tur feks, kan den siste være ganske bløt, mens den første er normal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Pbateman said:

Takk for tips ang råforing. Jeg skal foreslå det ovenfor veterinær. Avføringen er stort sett ganske fin (fast), det er det som er så rart. Hvis han bæsjer flere ganger i løpet av en tur feks, kan den siste være ganske bløt, mens den første er normal.

Fast som i at den holder fasongen er ikkedet samme som ganske hard dog, for mange hunder er det viktig med ganske hard avføring for å få tømt kjertlene skikkelig, det får man ikke med å fôre med tørrfôr. ?

En vet har høyst sannsynlig ikke mye kompetanse ang fôring av hund og hvertfall ikke satt seg inn i råfôring (enkelte har det såklart, men det er ikke deres felt), anbefaler også absolutt å teste dette, f.eks VOM. Det ble også redningen for min forrige hund som aldri klarte å tømme de selv på annen kost. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Stjerneskinn skrev:

Fast som i at den holder fasongen er ikkedet samme som ganske hard dog, for mange hunder er det viktig med ganske hard avføring for å få tømt kjertlene skikkelig, det får man ikke med å fôre med tørrfôr. ?

En vet har høyst sannsynlig ikke mye kompetanse ang fôring av hund og hvertfall ikke satt seg inn i råfôring (enkelte har det såklart, men det er ikke deres felt), anbefaler også absolutt å teste dette, f.eks VOM. Det ble også redningen for min forrige hund som aldri klarte å tømme de selv på annen kost. 

Den kan være ganske hard, men den kan ofte også være fast slik som du beskriver det. Den er sikkert ikke hard ofte nok til at kjertlene får tømt seg skikkelig da.

 

Men er det slik å forstå at det bare er fastheten til avføringen som har betydning? Har lest at allergier kan føre til problemer, men er usikker på om det da menes at allergi = løs/ikke hard nok avføring = problemer

 

Ga du noe annet utover vom? Har sett litt på feks Mush som også er rått, men som inneholder litt grønnsaker i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, Pbateman said:

Den kan være ganske hard, men den kan ofte også være fast slik som du beskriver det. Den er sikkert ikke hard ofte nok til at kjertlene får tømt seg skikkelig da.

 

Men er det slik å forstå at det bare er fastheten til avføringen som har betydning? Har lest at allergier kan føre til problemer, men er usikker på om det da menes at allergi = løs/ikke hard nok avføring = problemer

 

Ga du noe annet utover vom? Har sett litt på feks Mush som også er rått, men som inneholder litt grønnsaker i tillegg.

Det med allergi og kjertlene er vel mest slik at en del hunder får vekslende løs avføring dersom hunden inntar kost hen ikke tåler bra, som da altså påvirker kjertlene, eller da at hunden klør seg overdrevent mye i området av allergi og ikke at det egentlig handler om de. 

Jeg gir ca 5% kokte og pureede grønnsaker i tillegg til VOM nå for ideell avføring (5% er altså veldig lite), viktig at det ikke blir mye fyllestoffer/fiber hvertfall for det er det som gjør avføringen mindre hard. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...