Gå til innhold
Hundesonen.no

Akkurat nå ; Mai


QUEST
 Share

Recommended Posts

  • Svar 90
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Er litt i sjokk enda... Kom hjem fra jobb i går til beskjed om at samboeren min hadde begravd den ene katten vår ? Han lå død utenfor. Virket helt normal kvelden før, og han så ingen åpenbare skader p

Her i byen har vi allerede mange tilfeller av problematisk hundehold som følge av korona, men på en litt annen måte... En av bedriftene som driver med hundekjøring utplasserte hundene sine til "hvem s

En god beskrivelse av hvordan sorg føles. I dag er en sår dag... ??

Posted Images

Da har galskapen meldt seg på NM i rally- herregud  hva har jeg gjort...

og hvordan reklame får dere på disse sidene?? Jeg får for ørevoks, og jeg fatter **** ikke hvorfor...

Nei, kanskje vi bare får se litt tv, og spise litt snop- det føles som en sånn dag i dag.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Debbie skrev:

Da har galskapen meldt seg på NM i rally- herregud  hva har jeg gjort...

og hvordan reklame får dere på disse sidene?? Jeg får for ørevoks, og jeg fatter **** ikke hvorfor...

Nei, kanskje vi bare får se litt tv, og spise litt snop- det føles som en sånn dag i dag.

Ørevoks og klær for alle penga her..:P Prøvde en stund å trykke de bort og merke de som ‘uinteressant’ uten synderlig suksess..borte en liten stund også kom de tilbake igjen. Tipper adblock er det eneste som hjelper.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5/3/2021 at 4:21 PM, Debbie skrev:

Da har galskapen meldt seg på NM i rally- herregud  hva har jeg gjort...

og hvordan reklame får dere på disse sidene?? Jeg får for ørevoks, og jeg fatter **** ikke hvorfor...

Nei, kanskje vi bare får se litt tv, og spise litt snop- det føles som en sånn dag i dag.

Du er heldig som har funnet ett stevne som du har fått meldt deg på ?? (og at du har fått plass!) Er ikke lett å finne stevner i disse tider. Dvs jeg har funnet ett stevne som vi har tenkt å starte på. Så nå trener vi for fulle mugger. Men det blir mer stevne-trening enn ett reelt stevne for min del. Det er mye som må bli bedre, vi er ikke flinke nok enda.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Når vi snakker om trening. Legger merke til at "ro-trening" er så inn for tiden (de siste årene). Man kjøper super-aktive hunder (raser) som må lære seg "å sitte på sekken", ligge i ro mens andre trener, sitte i ro og vente på tur. Og rett og slett gjøre ingenting. 

Min hund (som sikkert de fleste andre hunder) gjør ingenting mesteparten av døgnet; Han (og jeg) sover hele natten. En rask liten morgentur, så er jeg på jobb. Da gjør han fremdeles ingenting. Og så kommer jeg hjem. En rask liten tisse-tur. Begge to spiser middag. Og så skjer det endelig noe; 2-3 timer med tur, og/eller trening. Og så gjør han ingenting igjen

Av et døgn sine 24 timer, så er han uansett i ro i ca 20 timer (?), så det kan han tydeligvis.  Jeg syns det er litt slemt å ta han med ut i skogen og kommandert han til å sitte der en time for å lære han å være rolig. Bør ikke hunden få være i bevegelse de timene jeg faktisk er ute/aktiv med han? 

Det er så mye skryt på FB hvor mye og lenge man trener ro-trening at jeg får helt vondt av disse hundene. Når man dag etter dag, uke etter uke, og måned etter måned skal ha hunden sin til å gjøre ingenting. Og så må disse hundene lære seg å være rolig inne også, så da må de ligge i bur i timesvis inne i huset.

Kanskje man ikke børe kjøpe seg en BC, jaktgolden eller malle e.l. hvis de kun skal være aktive i 2 av 24 timer i døgnet...?

Unghunder er ofte mer aktiv enn voksne hunder. Bør de ikke få lov til det? Ro kommer ofte naturlig med alderen. Fysisk aktivitet er jo så utrolig viktig, også for det psykiske velværet

Denne ro-treningen er sikkert viktig for noen hunder, men jeg syns det blir så mye fokus. All trening er liksom bare ro. Og ikke blir disse ro-trente hundene noe særlige flinke heller.  Jeg tror denne ro-treningen er viktigere for hundeeierne enn hunden selv.

  • Like 4
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser reklame for Norwegian Bank refinansiering og lurer på hvilken informasjon som har passet inn i hvilke algoritmer og fått det til å virke mer målrettet enn ørevoks. 
 

Rotrening..  I prosessen med å velge rase for neste hund var jeg innom mye, og tenkte at jeg liker læreevne og arbeidsmoral til malle og tilsvarende — på trening og i treningssituasjoner, men at jeg ikke orker et sånt hesblesende stress hele døgnet. Always on duty. Å konstant måtte gi hunden oppgaver for å hindre at den får et øyeblikks *ingenting* og blir alvorlig psykisk syk av det.. Vellykket sofakos med en sånn type hund er om hunden ikke lager lyd som overdøver samtaler/TV eller ødelegger noe dyrt mens den kaver, vrir og åler seg og endrer posisjoner som om det er direkte smertefullt for den å bare slappe av. Er man ikke forberedt på at hunden er så intens hele tiden, selv etter lange sykkelturer og timer med mental aktivisering, så virker kanskje rotrening som en god idé. Alternativt kan man skaffe seg en mer balansert type hund om man ønsker å ha et liv utenom rollen som hundefører.

Enkelte raser burde være forbudte å selge til folk som er i full jobb. 

Kom til å tenke på en diskusjon om prey drive/jaktlyst. Alle vil ha det, begrunnet med at det er så lett å belønne sånne hunder med lek, men ingen vil vel egentlig ha sterk jaktdrift på en hobbyhund utenom treningssituasjoner? Skal man ikke nå toppen innen en sport eller avle hunder til ekstremt bruk, så hvorfor kjøpe en egenskap man bare «trenger» (har lyst på) noen timer i uka og ellers ikke ønsker se utslag av i det hele tatt?

Selv går jeg etter grundige undersøkelser for en rase som ikke er best til noe som helst, men som er en grei allrounder for meg, fordi den har den riktige kombinasjonen av egenskaper som passer min stil og min livsstil. Jeg skal ikke ha noen mesterskapsmedaljer i ringsport, rundering eller agility, så da er det kontraproduktivt å skaffe en sånn type ekstremhund. Man bare kjøper ikke en Formel 1-bil til bruk i vanlig trafikk. Det er bare dumt.  

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt jeg ikke er alene. 

Ang stevner, det er nesten umulig å få plass på noen stevner for tiden- og de fleste blir jo avlyst. Krysser alt jeg har for at det blir NM. 

Ang rotrening, jeg skjønner ideen- men jeg synes det kan bli i overkant mye. Jeg har lurt på om arbeidshunder kan møte veggen slik som oss mennesker?? De fleste virker jo som de klikker pga understimulering. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker mer og mer at det er et spenn. Det er alltid noen som krever for mye av hundene sine, og noen som krever for lite. Og noen som mener noe om de som krever mer eller mindre enn det de selv gjør. De fleste er enige om at en hund bør få nok aktivitet, og så er noen uenige i hva som er nok, og hva som er symptomer på for mye og for lite (som igjen også vil variere med rase og individ).

Sånn vil det nok alltid være, og det beste aktive hunde-entusiaster kan gjøre er å oppfordre folk til sunn fornuft og aktivt hundehold. Perfekt vil det aldri bli for noen, eller i noens øyne.

Årlig sjekk hos dyrlegen i dag, begge gutta er, ikke uventet, friske og raske. Utenom bæsjespisinga til Odin, hvor vi er i prosess med å teste litt fôrendringer, og noen ufarlige kuler her og der, så er det stadig tempo i dem. I morra flyr jeg og Odin til Molde så han kan bli bortskjemt av "besteforeldrene" en stund. Jeg er spent på hvilke endringer de ser i ham som ikke har sett ham på 5 måneder.

Og så trenger jeg vår, og sommer. Sol og varme... hengekøya mi! Jeg lengter!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå kikker jeg på aktuelle oppdrettere og kull av mellompuddel. Jammen ikke lett å skulle lete seg frem i jungelen på en helt ny rase. ? Og utrolig dårlig tidspunkt å gjøre det på og, nå som hele Norge har hjemmekontor og skal ha hund... 

Om noen har anbefalinger når det gjelder oppdrettere evt. kull jeg bør kikke nærmere på så tas det imot med takk. ?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, Artemis said:

Akkurat nå kikker jeg på aktuelle oppdrettere og kull av mellompuddel. Jammen ikke lett å skulle lete seg frem i jungelen på en helt ny rase. ? Og utrolig dårlig tidspunkt å gjøre det på og, nå som hele Norge har hjemmekontor og skal ha hund... 

Om noen har anbefalinger når det gjelder oppdrettere evt. kull jeg bør kikke nærmere på så tas det imot med takk. ?

Foreldrene dine eller du som skal ha? Hadde jo en aktiv bruker her inne som avler MP, men tror ikke hun er her lenger (2ne). Ellers har jeg hørt godt om Gautier, men jeg er ikke den rette til å uttale meg der.

Endret av Stjerneskinn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutes ago, Wilhelmina said:

Var hos veterinæren og vaksinerte (DHPPi)  i dag, men glemte å spørre om det er greit med aktivitet eller om de helst skal ta det med ro resten av dagen...?

Tror de anbefaler ro, men sikkert greit med kortere turer med med mindre hunden virker nedsatt såklart. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Stjerneskinn said:

Foreldrene dine eller du som skal ha? Hadde jo en aktiv bruker her inne som avler MP, men tror ikke hun er her lenger (2ne). Ellers har jeg hørt godt om Gautier, men jeg er ikke den rette til å uttale meg der.

Er min mor som skal ha. Men vil jo være involvert jeg og. ? Skjønner at det bare er å smøre seg med tålmodighet med det markedet som er akkurat nå... 

I dag chippet og vaksinerte jeg et valpekull for en oppdretter. Nesten bare hannvalper. For to år siden gjorde jeg det samme da oppdretter hadde kull på samme tispe. Den gang kom det bare hanner, og det var vanskelig å finne hjem til alle. Denne gang ble de nærmest revet bort...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/7/2021 at 5:29 PM, Artemis said:

Er min mor som skal ha. Men vil jo være involvert jeg og. ? Skjønner at det bare er å smøre seg med tålmodighet med det markedet som er akkurat nå... 

I dag chippet og vaksinerte jeg et valpekull for en oppdretter. Nesten bare hannvalper. For to år siden gjorde jeg det samme da oppdretter hadde kull på samme tispe. Den gang kom det bare hanner, og det var vanskelig å finne hjem til alle. Denne gang ble de nærmest revet bort...

Markedet er helt crazy! Jeg var vel forberedt med å måtte vente minst et halvt år før jeg fikk valp, regnet med Lill hadde interesserte omtrent i kø på gårdstunet. :Laugh: Men fikk valp fra første kullet hun hadde etter jeg meldte med som interessert, og føler meg enormt heldig med det! 
Ei venninne som fikk Shiba omtrent samtidig som jeg fikk Limit, lette enormt lenge etter oppdretter som potensielt hadde ledig valp i 2021. De fleste forespeilet lister til langt uti 2022. Fikk heldigvis napp hos en lokal fyr som virket seriøs, som hadde sitt første kull på rasen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Maskot said:

Har lyst til å starte en tråd om nesearbeid for nybegynnere, men er så kunnskapsløs på tema at jeg ikke vet hvordan jeg skal formulere spørsmål for å få de svarene jeg trenger. Litteraturtips? 

Er det søk du tenker på da, som f.eks. Smeller og Nosework? Eller spor også? For Nosework likte jeg "Nosework : allt du behöver veta" av Helena Lindhe og Britt Nylund. Det finnes også to arbeidshefter til boka som kan kjøpes separat. For spor synes jeg "Gå spor" av Inger Handegård er en veldig fin nybegynnerbok. "Spårhunden och lukterna" av Tobias Gustavson er også en veldig god bok, og den er såpass grundig at jeg tenker alle kan ha nytte av den i hundetrening, uavhengig av om det er spesifikt nesearbeid man trener på.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner jeg blir småmatt hver gang jeg leser om folk som sier selvfølgelig at de bevisst aldri lar sin hund hilse på andre fremmede. Bor alle som skriver det svært landlig til og omtrent aldri møter på andre hunder? For selv om jeg bråsnur etc stadig vekk er det ikke til å unngå at løshunder oppsøker oss på turer, det er ikke akkurat et valg jeg tar og noe jeg veldig gjerne skulle vært foruten for å si det mildt. Hjelper lite om det er bevisst eller ikke når det hender «hele tiden» uansett liksom. 

 
Forøvrig hørt MANGE ganger at man må trene hunden på å takle løshunder som løper opp til en i bånd på tur, noen som har tips om hvordan man konkret trener på det? (Passeringer er overhodet ikke et problem, kun hunder av samme kjønn (og som er samme str eller større) som fysisk kommer brått i kontakt og hilser ufint.) 
Trengte en utblåsning. Funnet ut at det er jeg som må trene på å bare holde fokus rett videre raskt som fungerer best forøvrig.
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, Wilhelmina said:

Er det søk du tenker på da, som f.eks. Smeller og Nosework? Eller spor også? For Nosework likte jeg "Nosework : allt du behöver veta" av Helena Lindhe og Britt Nylund. Det finnes også to arbeidshefter til boka som kan kjøpes separat. For spor synes jeg "Gå spor" av Inger Handegård er en veldig fin nybegynnerbok. "Spårhunden och lukterna" av Tobias Gustavson er også en veldig god bok, og den er såpass grundig at jeg tenker alle kan ha nytte av den i hundetrening, uavhengig av om det er spesifikt nesearbeid man trener på.

Takk for tips! Smeller ser jo veldig gøy ut. ID-spor også. Luktene i nosework virker litt meningsløse. Eksplosiver hadde vært mer interessant for muttern enn bjørk og anis, men det var det med å lovlig skaffe noe å trene på. Synes uansett jeg vil ha noe mer matnyttig enn nosework-luktene. Kanskje råte, borebiller, ettellerannet «nyttig» som gir meg også følelsen av å ha et mål med treningen utover «bare» kvalitetstid for hunden. Trenger lese meg opp og bli kjent med terminologi og grener før jeg blir i stand til å stille et eneste vettugt spørsmål om metoder og treningsopplegg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Maskot said:

Takk for tips! Smeller ser jo veldig gøy ut. ID-spor også. Luktene i nosework virker litt meningsløse. Eksplosiver hadde vært mer interessant for muttern enn bjørk og anis, men det var det med å lovlig skaffe noe å trene på. Synes uansett jeg vil ha noe mer matnyttig enn nosework-luktene. Kanskje råte, borebiller, ettellerannet «nyttig» som gir meg også følelsen av å ha et mål med treningen utover «bare» kvalitetstid for hunden. Trenger lese meg opp og bli kjent med terminologi og grener før jeg blir i stand til å stille et eneste vettugt spørsmål om metoder og treningsopplegg. 

Du kan trene inn en hvilken som helst lukt med Smeller/Nosework-metoder :) I Smeller er det vanlig å starte innlæringen med te, fordi det er en lukt som ikke skal brukes til noe konstruktivt, så da gjør det ikke så mye at man trener "feil". Så går man over på målduften etterhvert, når hunden har skjønt poenget. I Nosework stater man vel trening rett på målduften. Jeg har trent begge deler, og min hund kan fint søke etter både Lipton Yellow Label og eukalyptus :teehe:Ikke så veldig nyttig kanskje, men morsomt og fin aktivisering for hunden. 

 En bekjent av meg har trent sin hund på veggdyr, og har startet eget firma som driver søk etter dette. Kantarellsøk er jo også noe litt mer nyttig som man kan ha glede av. Ellers er det bare fantasien som setter grenser :) 

Red: Kadaversøk og ettersøk er også nesearbeid av den litt mer nyttige typen, men det kreves kurs og godkjenning/sertifisering for å drive med.

Endret av Wilhelmina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vi jo fått en trivelig atomubåt på besøk her i Tromsø, og min første tanke er om man gir jodtabletter til hunder også ved en eventuell ulykke? Isåfall hvor mye? Jeg innbiller meg at vi har diskutert dette før, men finner det ikke igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...