Gå til innhold
Hundesonen.no

Dement hund


Irene86
 Share

Recommended Posts

Det siste halve året (og sikkert lenger) har jeg oppdaget atferdsendringer hos min 15 år gamle hund. Det begynte med at han falt ned en trapp hos ei venninne for ett års tiden siden selv om han alltid har hatt stor respekt og frykt for fremmede trapper. Heldigvis gikk det bra, og han slapp unna uten skader. Har i ettertid stusset på om dette kunne være et tegn på kognetiv svekkelse. De andre tegnene har kommet i senere tid. Han finner ikke roen om kveldene, han kan stå og stirre ut i intet, har repetative mønstre som ikke gir så mye mening (f.eks så har han gått bort til et vindu som alltid er åpent for å sjekke hva som foregår på utsiden da han er døv, noe han gjør veldig ofte nå om kveldene.) Han kan bli veldig stresset om vi er ute på tur og det er enkle oppgaver som må løses som f.eks gå rundt et gjerde, noe som resulterer i at han blokkerer ut og forsøker å hoppe gjennom som da selvfølgelig ikke er mulig eller at han ikke vet hvilken sti vi skal inn på og dermed også blir stresset. På kveldsturene ser han bak seg hele tiden og vil helst inn igjen så raskt som mulig etter å ha gjort fra seg, da drar han og stresser, men dette gjelder kun den siste turen for kvelden. Det varer som regel en eller to timer på kvelden der han ikke finner roen og vandrer rundt. Jeg er permittert så det har blitt noen sene kvelder (som han er vandt med). På natten når jeg sover så sover han også uten problemer natten gjennom.

Han har alltid vært en oppvakt og klok hund og det virker nesten som han forstår endringene selv, noe som gjør det enda vanskeligere da han blir forvirret. Det er forferdelig vondt å tenke på at personligheten litt etter litt vil svinne hen.

På dagen er han helt normal (med unntak av det med enkelte utfordringer som nevnt ovenfor på tur) og han har god livskvalitet. Han spiser godt, er i godt humør, leker, har ingen problemer med å kjenne igjen nære folk og dyr og blir alltid glad når han møter kjente, han husker alle triks bare at han er litt mer utålmodig, hopper og spretter på tur og kan gå i flere timer, ingenting i veien med kroppen. Er medlem av en facebook gruppe der skyggesiden virkelig kommer frem. Hunder som bare er en skygge av seg selv med et totalt fremmed og forvirrende drag over øynene som viser at de ikke lenger er med, hunder med bleier, som går i timesvis i ring hver dag, sterk angst og forvirrelse osv. Dette er forferdelig å se, og jeg kommer aldri til å la det gå så langt med min hund, bare for å ha sagt det. Men går det alltid til det punktet? Hvordan vet man når tiden er inne når kroppen fungerer som den alltid har gjort?

Var hos veterinæren med han da jeg oppdaget endringene og tenkte at de helt sikkert har god erfaring med dette da flesteparten av hunder over 15 år er "demente" og håpet på at de hadde noen medisiner som kunne dempe angsten og kanskje gjøre noe med balansen i hjernen. Man kan ikke stoppe det, men det går an å bremse utviklingen/maskere symptomene. Men fikk bare beskjed om at alle prøver er fine, så sånn er det bare, og om det ikke ga seg så kunne han skrive ut noe angstdempende, ikke noe mer enn det. I USA så har de mye større fokus på dette og har alt av medsiner som hjelper. Hvorfor er det ikke større fokus på det her i landet? Selegiline f.eks har folk utolig gode erfaringer med, men det finnes ikke her i Norge. Og det synes jeg er veldig rart da det faktisk rammer såpass mange eldre hunder.

Etter mye googling så fikk jeg bestillt Purina OptiAge og Aktivait. Noe annet har jeg ikke funnet, så om noen har noen tips så tar jeg gladelig i mot! Han har gått på det i 6 dager, og det kan ta noen uker før man ser forbedring så håper virkelig på det beste.

Beklager langt innlegg, er bare litt rådvill og "håper" noen har lignende erfaringer med dette og kanskje har funnet noe som fungerer på sin hund og som kan komme med noen tips og råd...

 

Endret av Irene86
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så rart at veterinæren din sa det. Min 15-åring har begynt å spise bæsj og litt andre småsaker, og vi har foreløpig prøvd hills b/d som skal hjelpe på en del funksjon i hjernen blant annet. Det hadde ingen effekt her (det er jo ikke sikkert han er dement heller, han er jo bare gammel), men de sa det også finnes medisiner mot demens hos hund.

Hvis du er i Oslo, ta en tur til Bjerke smådyrklinikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Wilhelmina said:

Kan det være synet som svikter? Ettersom du skriver at han er normal om dagen, og at disse atferdsendringene kun skjer om kvelden?

Har tenkt på det, så har vært veldig obs på det de siste ukene. Veterinæren mente at synet var greit selv om øynene har blitt litt "slørete". Men virker som han ser ting på lang avstand, også i mørket, men det kan jo også være luktesansen hans som slår inn. Tenker at det er "sundowning", at omgivelsene forandrer seg litt når det blir mørkt ute.

2 hours ago, simira said:

Så rart at veterinæren din sa det. Min 15-åring har begynt å spise bæsj og litt andre småsaker, og vi har foreløpig prøvd hills b/d som skal hjelpe på en del funksjon i hjernen blant annet. Det hadde ingen effekt her (det er jo ikke sikkert han er dement heller, han er jo bare gammel), men de sa det også finnes medisiner mot demens hos hund.

Hvis du er i Oslo, ta en tur til Bjerke smådyrklinikk.

Ja, det kan jo også være at de bare blir gamle også og at hjernen blir litt svekket med alderen.

Ah, har forsøkt å få tak i Hills b/d, men fikk beskjed fra flere veterinærerer i Tønsberg-distriktet at de ikke hadde hørt om det og at det ikke var i salg i Norge? Så da ble det Purina OptiAge istedet, tror det er mye av det samme som i Hills. Tror jeg må dra innom Oslo istedet i nærmeste fremtid. Takk for svar:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten oppdatering; Er på uke 2 med Activait nå og han er omtrent den samme gamle igjen ? Han sover på kveldene og like lenge som meg, han stirrer ikke, han leker som før og er generelt mye mer med. Vet jo ikke om det holder i lengden, men bare et godt råd dersom man ser forandringer hos sin gamle hund og før man setter i gang med sløvende medisiner. Activait er bare vitaminer etc som skal styrke aktivitet av hjernen. Kan være at det nye foret hjelper også, men litt tidlig å si nå. Ble overrasket da jeg leste at over 60% av hunder over 15-16 er "demente".

Men om/når det blir verre så vet jeg hvertfall nå at det finnes muligheter her i landet også:)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte det hos Nøtterøy Dyreklinikk som tipset om det da jeg spurte etter Hills foret. De sa også at de hadde det på noen utvalgte apotek, men det er jeg mer usikker på. Vil tro de har det på de fleste klinikker? Tror det kostet rundt 600,- som da holder for ca to måneder. Vil tro man får det billigere over nett.

Ingredients:
Each capsule contains DHA/EPA 35mg, L-carnitine 13.5mg,Vitamin C 20mg, N-acetyl cysteine 20mg, Alpha lipoic acid 10mg, Vitamin E 10mg, Acetyl l-carnitine 5mg, Co Enzyme Q10 1mg, Phosphotidylserine 1mg.

Endret av Irene86
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...