Gå til innhold
Hundesonen.no

Litt forvirret - sosialisering av valp, valpekurs og vaksine


vannkran
 Share

Recommended Posts

Hei alle sammen,

Det står mye forskjellig rundt om på nettet angående dette med sosialisering og vaksine, og nå er jeg kanskje litt forvirret. Dette fremstår kanskje som dumme spørsmål, men trenger bare en liten oppklaring.

 

- kan man sosialisere en valp med å møte andre trygge hunder før de er fullvaksinert i uke 16?

- ..og som oppfølging til dette spørsmålet. Jeg har fått inntrykk av at valpekurs er en fordel å melde seg på tidlig. Hva er erfaringene deres med når det er best å melde seg på valpekurs? Altså hvor gammel eller hvilken alder er gunstig for valpen å være. 
 

gjerne kom med egne erfaringer! 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynner med valpekurs - der er det litt avhengig av type kurs, rett og slett. Hvis man er fersk hundeeier synes jeg man bør melde seg på så tidlig som mulig, det er så mange spørsmål som dukker opp de første ukene!

Jeg liker Lundqvists type der de har en teoridag (i stedet for en kort teoritime) på forhånd, gjerne FØR man får valpen, og så starter kurs når det passer. Teoridelen deres er strengt tatt et eget, separat kurs, som man må ha før grunnkurs (som er tilrettelagt hhv. unge valper eller hunder som bare trenger grunnlydighet, da delt opp i passende grupper).

Noen valpekurs har stort fokus på øvelser, og da kan det være greit å vente til valpen faktisk er i stand til å fokusere litt, men etter min mening bør et godt valpekurs være fokusert på de utfordringene man kan møte med valpen i starten og hva man kan/bør gjøre for å legge et godt grunnlag. Litt som valpeskolen på tv, egentlig.

Og ja, jeg mener man kan trygt sosialisere en valp før fullvaksine, så lenge det er kjente hunder som du VET er vaksinerte OG friske.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, vannkran said:

Hei alle sammen,

Det står mye forskjellig rundt om på nettet angående dette med sosialisering og vaksine, og nå er jeg kanskje litt forvirret. Dette fremstår kanskje som dumme spørsmål, men trenger bare en liten oppklaring.

 

- kan man sosialisere en valp med å møte andre trygge hunder før de er fullvaksinert i uke 16?

- ..og som oppfølging til dette spørsmålet. Jeg har fått inntrykk av at valpekurs er en fordel å melde seg på tidlig. Hva er erfaringene deres med når det er best å melde seg på valpekurs? Altså hvor gammel eller hvilken alder er gunstig for valpen å være. 
 

gjerne kom med egne erfaringer! 

Ja det kan du, men om.du har bekjente med snille hunder så holder ofte det altså. 

Her i mitt området var der f.eks kennelhoste utbrudd når jeg hentet valp så jeg sosialiserte kun med bekjente, som jeg viste ikke lot sine hunder hilse på alt og alle, sine hunder de første ukene. 

 

Absolutt meld deg på valpekurs! Jeg har hatt hund før og generelt har stor interesse av trening, men jeg går valpekurs fordeom. De fleste kurs er lagt opp slik at du får sosialisert med de andre valpene ila kurset f.eks. Er du heldig møter du også potensielt noen fremtidige turkompiser her. ? 

Jeg meldte meg vel på kurs mens Limit var bare noen knappe uker gammel, for å sikre meg plass iom de jeg ville gå kurs hos er populære. Selv valgte jeg å vente på kursoppstart til hun var 12 uker gammel, men jeg har mange verktøy i belte fra før og jobbet med disse fra dag 1. Har du ikke hatt hund før selv så hadde jeg meldt meg på så tidlig som mulig, som simira sier så er det mange ting man lurer på! Og jo tidligere man får inn visse rutiner og slikt jo greiere er det! 

Hos Siddis som jeg går hos er teorien nå som webinar pga korona. Da fikk vi en link til en 3t video som vi måtte se før kurset. Veldig praktisk i disse tider! 

 

Masse lykke til med nytt familiemedlem! Ikke vær redd for å spørre om ting her inne! Her er det masse kunnskap man kan dra seg nytte av! ?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...