Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund hevelse over tapp bakside frambein


Recommended Posts

Hunden min, en spinone på 30kg, tok seg en løpetur etter en katt eller noe annet for 3 uker siden. Nå han kom tilbake ville han ikke gå på ene forbeinet. Jeg fant ut ved å undersøke ham at han hadde gjort seg noe like over den tappen som stikker ut bak, øverst på labben. Den tappen var fin, men rett over der var det markant hovent. Han hater dyrleger, det er veldig stress for ham, og på slike skader som dette, er min erfaring at de ikke gjør mer enn det jeg kan tenke meg fram til selv, så jeg droppet å dra dit. 

Han kunne gå på beinet, men han haltet sterkt. Jeg tenkte at er noe brukket, vil han ikke kunne gå på det. Så jeg regnet med det er en slags kraftig forstuelse, eller en kraftig strekk av sene, muskelfeste e.l. Dette var sent på kvelden, så ville se han an neste dag. Fortsatt veldig halt, ville helst ikke gå på det i det hele tatt, men kunne såvidt halte seg en halv km for å gå på do. Påfølgende uke tok jeg dag for dag, og se om det ble noen bedring. Det ble det, men det gikk sakte. Vi gikk så korte turer som mulig, kun for å komme på do, og veldig sakte. Jeg passet på at han ikke gjorde noe som kunne forverre det. Veldig lite aktivitet i ca ei uke. Han haltet mindre og mindre, gikk 1 km, så 2, så 4 og 5, etter 1,5 uke + var det ingen halting. Nå er det ingen halting eller noe. Men hevelsen er fortsatt markant. Absolutt ikke så mye som den første uka, men markant forskjell fra det andre beinet. Han er glad og aktiv, som vanlig. Men, etter en del aktivitet, f.eks en 5 km tur, pluss en del lek i hagen etterpå, kan han noen ganger lette på beinet, eller avlaster det når han står og sitter. 

Synes det er rart at hevelsen er såpass merkbar fortsatt. Er det noen som har opplevd lignende, og kan dele litt innsikt? 

Skjermbilde.PNG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare en ting å gjøre og det er å ta turen til en veterinær. De vil sikkert heller ikke gjette på hva som plager hunden din (akkurat som vi andre på forumet heller ikke vil/kan gjøre), men de kan sjekke foten hans ordentlig. Så får hunden din forhåpentligvis den hjelpen den trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville dratt til veterinær, å det etter bare noen dager med halthet. Om så bare for å få smertestillende om det ikke var noe annet galt, men nå tyder det jo på at det er noe feil fremdeles iom at han avlaster det så lenge etterpå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...