Gå til innhold
Hundesonen.no

Hundegård-ønsker råd


Green
 Share

Recommended Posts

Hei, vi skal bygge en hundegård på en del av terrassen som skal hovedsakelig kun benyttes mens jeg er på jobb. 

Terrassen ligger ganske greit til med null innsyn/utsyn fra forbipasserende. 

Størrelsen blir ca 230x440cm

Bikkja er en terrier på ca 8 kg. 

Vi bor på Vestlandet, lite kuldegrader men solide antall dager i året med nedbør. 

Det jeg lurer på om dere har noe erfaring/gode råd om:

Har noen tips på ferdiglagde hundehus som man har god erfaring med? (som helst ikke koster skjorta) 

Bør vi ha tak over hele gården for at bikkja skal slippe å få regn på seg, tips til hvilke type tak i så fall? 

Tips til tilvenning av hundegården-er veldig viktig at han trives der inne. 

Takker for alle svar! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke erfaring med bruk av hundegård, men mitt første spørsmål er om hunden kommer til å være interessert i dette. Det er ikke en typisk "ute-hund", heller ikke av historikk, så jeg vil tippe at hunden like gjerne kan trives og slappe av alene inne. Selv om han evt. trives på terrassen sammen med deg normalt.

Og så tenker jeg at muligheten til å grave bør elimineres, verden utenfor er som oftest mer spennende.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, simira skrev:

Jeg har ikke erfaring med bruk av hundegård, men mitt første spørsmål er om hunden kommer til å være interessert i dette. Det er ikke en typisk "ute-hund", heller ikke av historikk, så jeg vil tippe at hunden like gjerne kan trives og slappe av alene inne. Selv om han evt. trives på terrassen sammen med deg normalt.

Og så tenker jeg at muligheten til å grave bør elimineres, verden utenfor er som oftest mer spennende.

Hei, takk for svar.
Håpet er vell at han skal akseptere det i starten for å like det bedre og bedre over tid
Saken er at huset er aldri tomt, vi har en med en kronisk sykdom som ikke kan forlate hjemmet.
Slik jeg ser det er hundegård veldig positivt for 2 grunner for oss: å trene hunden til å være hjemme alene - samt hun som alltid er hjemme ha muligheten i dårlige perioder å ha huset for seg selv uten å ta hensyn til hunden. Bikkja er "bare" 4 mnd for øvrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan være en fordel, så lenge den i huset tåler eventuell forstyrrelse utenfra. Selv omd et ikke er innsyn/utsyn av forbipasserende så kan det jo være katter, fugler osv.

Jeg ville ihvertfall startet så tidlig som mulig med tilvenning, sett opp allerede nå noen kompostgrinder der du tenker å ha hundegården og gi mat der, tyggeting mens du er der ute også, osv.

Ellers er det kanskje like enkelt for den syke at hunden lærer å slappe av inne, en bråkete valp er ikke nødvendigvis mindre slitsomt ute enn inne (jeg har selv ME, og to innehunder som definitivt ikke ville funnet seg i å være ute).

Er nok ikke så mange her som bruker hundegård, men håper noen har bedre svar til deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har blekk-tak over hele hundegården for å skjerme mot sol og regn. Også har vi heller for å unngå graving, og det er lett å holde rent. Har snekra litt på en pall for å få en liggeplass opp fra bakken. Vi har bare hundene der på sommerhalvåret når vi er hjemme, men skal du bruke hundegård hele året så ville jeg kjøpt et isolert hundehus som ikke er veldig stort (holder bedre på varmen?). går også an å montere luke i døra så det holder seg lunt inni huset på vinteren. Vi har div hardføre leker i hundegården så de har noe å holde på med. Pleier også å feks smøre v&h i en kong og slenge inn i hundegården i tilvenningsfasen. Ellers er det alltid lurt og sørge for at hunden er sliten før den setter i hundegården i tilvenningsfasen ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4/18/2021 at 3:51 PM, jma skrev:

Vi har blekk-tak over hele hundegården for å skjerme mot sol og regn. Også har vi heller for å unngå graving, og det er lett å holde rent. Har snekra litt på en pall for å få en liggeplass opp fra bakken. Vi har bare hundene der på sommerhalvåret når vi er hjemme, men skal du bruke hundegård hele året så ville jeg kjøpt et isolert hundehus som ikke er veldig stort (holder bedre på varmen?). går også an å montere luke i døra så det holder seg lunt inni huset på vinteren. Vi har div hardføre leker i hundegården så de har noe å holde på med. Pleier også å feks smøre v&h i en kong og slenge inn i hundegården i tilvenningsfasen. Ellers er det alltid lurt og sørge for at hunden er sliten før den setter i hundegården i tilvenningsfasen ? 

Supert- takk for gode råd- hvilke "hardføre leker" er de populære i gården din da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...