Gå til innhold
Hundesonen.no

Når ikke frem til oppdrettere - ønsker valp


Hundebruker
 Share

Recommended Posts

Hei,

Samboeren min og jeg ønsker sårt en finsk lapphund. Vi har kontaktet alle oppdrettere i landet, med en utfyllende og lang tekst med bilder osv. (tror ikke det skal stå på beskrivelsen av OSS). Men merker jeg sliter med å nå frem til oppdretterene likevel. Vet ikke om de leser dem i det hele tatt. Hvordan foregår denne prosessen? Er det noe mer jeg burde gjøre? Føler vi har prøvd alt. Er det så vanskelig for alle? Fått svar fra 1/30, men de setter ikke opp lister da de må se hvem som passer med valpen etter den er født (som selvfølgelig er forståelig), men knotete for oss to som ønsker en valp..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok ikke startet med å sende en uendelig lang presentasjonstekst. Det kommer lengre inne i prosessen. Sjekk raseklubben og se hvem som har eller planlegger kull, og send en kort e-post til dem om de har ledige valper og at dere er interessert, og vil ha kontakt. Så kan dere eventuelt ta en telefon og snakke sammen etterhvert. Besøk er jo litt tungvindt for tiden.

Ellers kan det være greit å dukke opp på utstillinger og raseklubbens arrangement for å se og treffe oppdrettere, det blir vel kanskje litt mer av det utover etterhvert.

Dere kan også ta kontakt med raseklubben direkte for råd.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! 
jeg har prøvd å kun melde interesse i en kort tekst også, men virker som det er ekstremt lange lister og mye tøff «konkurranse» for å bli valgt. Så valgte å bare skrive masse for å prøve det. Har sett på raseklubben, men kan være jeg bare må smøre meg med mer tålmodighet. Dukke opp fysisk var god ide, på de som er i nærheten av meg! Skal også prøve å kontakte raseklubben direkte. 
Takk for gode råd:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja gir mening, synd det var så mange som ville ha hund samtidig som oss.. får krysse fingrene og håpe det ikke tar altfor lang tid? og nå mens så mange ønsker seg hund er det jo så tøff konkurranse at det nesten er umulig å få fra seriøs oppdretter uten hundeerfaring fra før. Heldigvis for oss har vi hatt hund før, men sikkert vanskeligere for de som ikke har det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville holdt øye med diverse rasesider på facebook og evt. tatt konatk med valpeformidler for klubben. Ser det av og til dukker opp kull på min rase fra liten-skala oppdrettere som det er mulig å få fra om man ser annonsen tidlig. De større, eller mer kjente oppdretterne og folk som har annonsert kullet sitt for lenge siden, har alle fulle lister. Disse listene er nok godt fyllt opp av oppegående folk oppdretterne kan tenke seg å selge til, så jeg ville ikke hatt mye håp om å "snike" i køen uansett hvor mye erfaring man har og hvor oppegående man er.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, skal prøve på det! Ja prøver ikke å rykke foran noen andre i køen, men forstod ikke hvordan folk i førsteomgang fikk kontakt med oppdrettere når det er så mye pågang. Vi ønsker en valp innen 2022, så er ikke noe som må skje før sommeren. Men det med at oppdrettere har fulle lister forstår jeg ikke, for jeg ser så mange som skriver at de ikke fører lister fordi de ønsker å se hvem som kan passe til valpen etter den er født. Trodde det var slik det foregikk, at de plukker ut av interesserte NÅR valpene fødes, og ikke før? Kan hende det er individuelt selvfølgelig

Endret av Hundebruker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Hundebruker said:

Takk, skal prøve på det! Ja prøver ikke å rykke foran noen andre i køen, men forstod ikke hvordan folk i førsteomgang fikk kontakt med oppdrettere når det er så mye pågang. Vi ønsker en valp innen 2022, så er ikke noe som må skje før sommeren. Men det med at oppdrettere har fulle lister forstår jeg ikke, for jeg ser så mange som skriver at de ikke fører lister fordi de ønsker å se hvem som kan passe til valpen etter den er født. Trodde det var slik det foregikk, at de plukker ut av interesserte NÅR valpene fødes, og ikke før? Kan hende det er individuelt selvfølgelig

Noen har lister, andre ikke. Min oppdretter hadde det, og jeg venta et års tid før jeg fikk valp. Og da var det ikke korona-pågang... Så de som faktisk har lister er nok "fullbooka" og vel så det en god stund fremover, kan jeg tenke meg.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt tips er å bli venn med oppdrettere på fb og følge rasegrupper. Min valp var ikke annonsert, jeg bare sendte melding når de fikk kull og minnet de høflig på at jeg var fortsatt på utkikk. Da valpen var 9 uker fikk jeg melding om jeg fortsatt var på utkikk og om jeg kunne fortelle litt om meg selv. Kullet ble aldri annonsert noe sted. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Hundebruker said:

Oi det skal jeg prøve!! Men gjelder det for NKK-godkjente oppdrettere og tror du?

NKK godkjenner ikke oppdrettere. De registrerer kull, basert på om foreldrene er registrerte og oppfyller enkelte krav. De har ingenting med salgsprosessen å gjøre som sådan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, simira skrev:

NKK godkjenner ikke oppdrettere. De registrerer kull, basert på om foreldrene er registrerte og oppfyller enkelte krav. De har ingenting med salgsprosessen å gjøre som sådan.

Mente egentlig oppdrettere som raseklubben anbefaler (og raseklubben er referert til av NKK)

Endret av Hundebruker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutes ago, Hundebruker said:

Mente egentlig oppdrettere som raseklubben anbefaler (og raseklubben er referert til av NKK)

Det spiller ingen rolle. Enhver oppdretter kan stille seg på Karl Johan og selge valpene til tilfeldige forbipasserende, om de så vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NKK har ingenting med hvordan oppdrettere selger hundene sine å gjøre, selv om de er registrerte på NKKs sider.

NKK registrerer renrasede hunder/valper.

Raseklubbene rådgir oppdrettere og kjøpere, og lister som oftest opp oppdrettere og kull som oppfyller deres krav. De har ofte strengere krav enn NKK for å liste oppdrettere eller kull på sine sider.

Oppdrettere kan velge om de vil føre seg eller kull opp hos raseklubben. De fleste seriøse gjør det, noen gjør det ikke pga. at de uansett har lange ventelister (men har minst like bra kull), noen gjør det ikke fordi ikke alle raseklubber gjør bra arbeid, eller pga. uenigheter.

Uansett om oppdretters kull er registrert hos NKK og raseklubben så kan du kontakte dem via facebook, utstillinger eller hvor som helst for å spørre om å få kjøpe valp. Det du vil se etter er om kullet er registrert i NKK, altså dokumentert renraset, og om kullet oppfyller kravene til raseklubben. Om det da ikke er registrert hos raseklubben kan du jo spørre oppdretter om det, men det er nok mange som ikke tar seg bryet med det nå som det er så stor etterspørsel.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/18/2021 at 2:08 PM, Hundebruker said:

Takk, skal prøve på det! Ja prøver ikke å rykke foran noen andre i køen, men forstod ikke hvordan folk i førsteomgang fikk kontakt med oppdrettere når det er så mye pågang. Vi ønsker en valp innen 2022, så er ikke noe som må skje før sommeren. Men det med at oppdrettere har fulle lister forstår jeg ikke, for jeg ser så mange som skriver at de ikke fører lister fordi de ønsker å se hvem som kan passe til valpen etter den er født. Trodde det var slik det foregikk, at de plukker ut av interesserte NÅR valpene fødes, og ikke før? Kan hende det er individuelt selvfølgelig

Noen fører lister og gir hver interessent et "nummer" i køen, f.eks 1. på tispevalp, 2. på tispevalp osv. Andre skriver opp en liste over interessenter og tar kontakt senere om hvem som får kjøpe valp, ikke noe køsystem med andre ord. Selv i siste scenario er det jo begrenset hvor mange du trenger på en slik liste. Når oppdrettere snakker om at de kunne solgt et kull 4+ ganger utfra interessen de får, vil det jo være svært mange av disse kjøperne som er like i hvor godt oppdretteren liker dem, hva de har av tidligere erfaring og forutsetninger for å gi en hund. Det er nok her det kommer inn at mange ikke setter flere på listen og ikke svarer på hendvendelser, fordi de allerede har så mange akutelle kjøpere at det ikke er noe poeng i å sette opp flere. Det var annerledes før da man kanskje bare fikk 8-15 interessenter som var aktuelle å selge til totalt på et kull, da kunne jo en som tok kontakt sent vise seg å være mer passende enn andre. Nå derimot har man kanskje 30 aktuelle å selge til, og det er garantert flere som allerede står på disse listene som kan tilby valpen akkurat det samme som en selv.

 

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg vil legge til at min hund er registeret i SKK (hun er fra Sverige) og NKK, og kommer fra et bra kull med meritterte foreldre. Oppdretter får som oftest solgt valpene i rasemiljøet og derfor annonseres ikke kullene på noen plattform.  Derav mitt råd om å lure seg inn i «kretsen» via Facebook. Jeg vet jo ikke hvordan det er med den rasen du er på jakt etter, men når du ser på raseklubben sin liste over oppdretter så pleier det å være en fin plass å begynne å se. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte med å sjekke alle kennelene som hadde hjemmesider og der det står at valper planlegges, sendte jeg melding og spurte om de hadde tid til en prat. Deretter tok jeg runden til de som ikke hadde hjemmesider.  Responsen varierte fra at oppdretter hadde fått 70 henvendelser i år,  til at vi kom inn som nr 9 på liste. 

jeg tror du bare må holde ut. Ikke alle svarer på mail - men en kjapp tekstmelding for å høre om kull i det hele tatt er planlagt var der jeg begynte.   Lykke til!

Det tok oss tre måneder å få napp og vi ble advart om at det kunne ta to år. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Vi var så heldige i våres å komme i kontakt med en helt ny FL oppdretter som tilfeldigvis hadde en felles bekjent.. tror det er mye flaks innblandet, men stiller meg bak tipset om å bli medlem av finsk lapphund-sidene på facebook, kanskje bli kjent med noen som eier FL og på den måten komme inn i miljøet. Jeg var også veldig aktiv med å skrive meldinger med oppdretter både før og etter det ble avtalt valp, samt prøve å få til telefonsamtale. Føler man får vist mer av seg selv når man prater sammen. Fikk veldig god kjemi med oppdretter, men tror bekjentskapet utgjorde en betydelig forskjell for at vi fikk valp til slutt.. 

Masse lykke til! Det er virkelig en rase det er verdt å vente på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
    • Hvis du skal bruke folk som "hjelp", så pass på at de holder avstand og ikke tar kontakt med hunden først. Jeg ville oppholdt meg i områder med en del folk (ikke tette mengder) hvor det er mulig å regulere avstanden, og belønne ro og kontakt. Det valpen først og fremst trenger å erfare er at han ikke trenger å forholde seg til folk om han ikke vil. Hvis du skal trene sammen med folk, still dere på avstand og hold en samtale. Belønn all interesse hunden viser for den andre personen, hos deg selv, slik at han må søke ut igjen mot dem for å få belønning. Om han faktisk viser interesse for å gå bort til dem, la ham gjøre det, og la de kaste godbiter til ham (ikke bøye seg over ham!). Du kan hjelpe ham å hilse på folk du vil han skal møte (besøk, familie, venner osv.) med target-trening evt., så fokuset er på targeten og ikke på dem. Vær tydelig når han ikke trenger å forholde seg til folk og belønn kontakt med deg. Det skal ikke være opp til ham å måtte ta valget.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...