Gå til innhold
Hundesonen.no

Maskot rase. Hvilken hadde du valgt ?


Ravensburger
 Share

Recommended Posts

Collie ? Vokste opp med verdens snilleste, godeste collie, så de er spesielle for meg.

Hadde vært gøy med en mindre hund også, f.eks. parson russell. De virker kule og aktive.

Og barbet ser ut som artige hunder! Hadde sikkert vært gøy for samboeren å stille ut også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greyhound, presa eller bullterrier ?

Jeg elsker de store korthåra myndene, synes de er vakre, og virker som en rolig og fin type hund som ikke krever så mye mer enn å få løpt skikkelig en gang innimellom (satt på spissen). 

Presa er jo hjerterasen min, men den type presa jeg liker krever nok egentlig litt mer enn å bare være maskot. 

Bullterrier er en rase jeg alltid har synes er skikkelig kul og hatt lyst på, virker som en glad og artig rase. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, Wilhelmina said:

En av de polare rasene kanskje? Mitt inntrykk er at de aller fleste raser har glede av å drive med en eller annen form for hundesport, mens husky og  malamute "bare" vil på tur.

Virker som de er interesserte i mat også ? ?

 

Endret av Maskot
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutes ago, Artemis said:

Hmmm. Border terrier, tror jeg. ? 

Som maskot? Det er jo en brukshund. :P

Hm. Kanskje jeg skal vurdere papillon-drømmen som neste hund? Ikke veldig allergivennlig, men selskapshund- og -litt-bruks-vennlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan faktisk hende jeg hadde skaffet en sheltie som maskot og hehe. Men fra litt andre linjer enn de jeg er interessert i nå da.

Eventuelt så hadde det vært kjekt med en collie, eller shiba. Synes også papillonen er veldig fin, men kan ikke den være litt aktiv da?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/15/2021 at 2:00 AM, Rocket said:

Uten tvil Whippet, Shiba eller Fransk Bulldog. Veldig forskjellige hunder, og de kan uten tvil brukes til sitt, men hos meg hadde de blitt mer maskot. 

Dvs, italiener og chihuahua er også på lista, men de er litt i minste laget for hva jeg ønsker å ha akkurat nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/15/2021 at 6:14 PM, simira said:

Som maskot? Det er jo en brukshund. :P

Hm. Kanskje jeg skal vurdere papillon-drømmen som neste hund? Ikke veldig allergivennlig, men selskapshund- og -litt-bruks-vennlig...

Vel, det kommer kanskje an på øyet som ser.  ? ?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tok jeg ett par rase-tester for å se hva de kom frem til. 

Den første testen sa: Schæfer (absolutt ingen maskot-hund!), Beagle (de kan være litt trivlige ?), Berner Sennen (for stor), Dansk-Svensk gårdshund (Ja, kanskje det...?), Rottweiler (WHAT!!!?), Og Jack Russel (koselig størrelse, men er ingen fan av terriere)

Test nr 2 sier: Italiensk Mynde (Heller en whippet kanskje?), Brasiliansk Terrier og Amerikansk nakenterrier (nei, terriere er ikke noe for meg. Selv ikke som maskot-hund). Og så til slutt Dachs (har fremdeles mareritt om dachs-valpen som gikk på valpekurs med min hund for 13 år siden som bjeffet HELE tiden. Eieren gråt... Så nei takk)

Jeg får holde meg til en hund inntil videre. Ikke lett å finne en passende maskothund nei ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så klart skal alle hunder får brukt hode og kropp. Ser at bruksfolk kan ha hund de bruker til sport (mitt tilfelle igp) og så har de en liten en ved siden av som får være med på treninger men kanskje mer for gøy enn at det er målbevisst trening :)

Kjekt at det er så mange som svarer :)

selv kunne jeg tenke meg Irsk Ulvehund (liten og søt ;) ) eller en Galgo/pensjonert Greyhound. 

Mitt inntrykk er at de trenger mosjon men lite hjernetrim eller repetisjoner ? 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Ravensburger skrev:

Mitt inntrykk er at de trenger mosjon men lite hjernetrim eller repetisjoner ? 

Interessant at du kaller det ‘hjernetrim’ ( absolutt en mye brukt betegnelse). Oppfatter  du brukshundraser som schæfer f.eks som smarte hunder og hvordan definerer du intelligens hos hunder? :) 

Endret av QUEST
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, QUEST said:

Interessant at du kaller det ‘hjernetrim’ ( absolutt en mye brukt betegnelse). Oppfatter  du brukshundraser som schæfer f.eks som smarte hunder og hvordan definerer du intelligens hos hunder? :) 

Nå er jeg ingen ekspert. Bare så det er sagt. Ikke er jeg norsk heller så mye kan jo gå tapt i oversettelse?

Det jeg har lest er at hunder defineres vel ikke som smarte/dumme men mer nivået av willing to please egenskaper som bor i hunden. Det vil si Schæfer har mye willing to please faktor mens Greyhound gjør ting på sine egne premisser og er vel ikke så glad i mange repetisjoner eller at en finpusser en sitt eller fvf, for eksempel.. Det er det jeg har fått med meg med å lese og lære, selv har jeg ikke erfaring nok til å uttale meg på annet en jeg synes basis ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Ravensburger skrev:

Nå er jeg ingen ekspert. Bare så det er sagt. Ikke er jeg norsk heller så mye kan jo gå tapt i oversettelse?

Det jeg har lest er at hunder defineres vel ikke som smarte/dumme men mer nivået av willing to please egenskaper som bor i hunden. Det vil si Schæfer har mye willing to please faktor mens Greyhound gjør ting på sine egne premisser og er vel ikke så glad i mange repetisjoner eller at en finpusser en sitt eller fvf, for eksempel.. Det er det jeg har fått med meg med å lese og lære, selv har jeg ikke erfaring nok til å uttale meg på annet en jeg synes basis ?

Angående ‘ekspert’ så syns jeg følgende utsagn  har svært mye for seg; ‘Jo mer man lærer jo mer innser man  at man  egentlig  ingenting kan’ .For egen del kjenner jeg meg absolutt igjen i dette utsagnet. Jeg var selvutnevnt ekspert tidlig i tenårene i et annet interessefelt, etter å ha ervervet et leksikon om dette emnet.  Ettersom årene gikk og jeg ervervet meg både meget mer praktisk erfaring og leste mye mer innså jeg mer og mer at min egenfølte ‘ekspertise’ var STERKT overvurdert.. :D  Så jeg er for gammel til å anse meg selv som ekspert på dette eller andre felt men noe erfaring har jeg jo ervervet. 
 

Jeg hadde faktisk ikke gjettet at du ikke er norskfødt ut fra de  innleggene du har skrevet :)

Så over til saken; Svært mye vil selvsagt henge på hvordan man definerer intelligens hos f.eks hund. Min egen definisjon er ; evnen til å løse problemer til egen fordel. Dette må da være ‘spontan’ problemløsing, ikke noe som er påvirket/ oppfordret til / trent på av eier eller fører. 
 

For å gi et par eksempler på hva jeg mener; Jeg sitter i en stol som hunden ønsker å ligge i. Jeg er ikke oppmerksom på hunden før den kommer bort til meg og gir tegn på ( skraper/ pistrer) at den vil ligge i stolen. Jeg har ikke lyst til å reise meg, så etter noen forsøk fra hundens side på å få meg til å overgi stolen til den, går hunden til døren og gir tydelige tegn på å må på do. Jeg reiser meg, går til døren bare for å oppleve at hunden spurter tilbake og legger seg i stolen, vel fornøyd!  
 

Hunder som lærer seg ( på eget initiativ) å åpne dører, bokser, skuffer o.sv. 
 

Det finnes mange flere eksempler men alle har de til felles at dette er noe hundene gjør  helt for egen vinning, uten påvirkning . 
 

‘Willing to please’ er ikke noe jeg personlig oppfatter som tegn på intelligens, kanskje heller det motsatte..  Hvis man nå skulle dra sammenligninger med mennesker, så vil vel de færreste anse ‘pleasere’ som spesielt intelligente mennesker. Heller som uselvstendige og veike. 
 

Nå har jeg ikke schæfer selv men jeg har jo hatt noe kontakt med eksemplarer av rasen i forskjellige settinger og min oppfatning er at denne som endel andre raser som gjerne blir omtalt som intelligente i diverse media /fora er relativt uselvstendige og avhengig av fører for å aktivisere seg. Noe jeg personlig finner uattraktivt men jeg ser absolutt at andre tvert om setter pris på slike egenskaper som denne og allerede nevnte ‘willing to please’. 
 

Personlig foretrekker jeg hunder som er mer ‘what’s in it for me’ enn ovennevnte type. Jeg finner slike individer mye mer interessante. 
 

Det kunne forresten vært interessant med en undersøkelse på hva slags korrelasjon det er mellom de foretrukne ‘personlighetstyper (hund) og hva slags personlighetstype eier er.. Jeg har absolutt en oppfatning om saken , dog uten at jeg skal utbrodere den her.. ? 

Endret av QUEST
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
×
×
  • Opprett ny...