Gå til innhold
Hundesonen.no

Golden-valp som spiser ALT


Voffster
 Share

Recommended Posts

Hei!

Jeg har en nydelig golden retriever-tispe som det er en prøvelse å være ute med. Vi går ikke lange turer ennå (hun er bare ni uker), men vi går jo ut for å (prøve å) gå på do. Problemet er at hun er interessert i å putte alt i munnen, og at vi ikke kan gå så mye som en meter før jeg hører henne tygge på noe. Jeg blir redd (det er så mye søppel og drit folk slenger fra seg) og må åpne munnen hennes og dra ut den ene tingen etter den andre. Det er alt fra pinner til bark til smågodt folk har lagt fra seg (?) til steiner, altså grus eller småsteiner, til små plastdingser/søppel... Føler ikke båndet vårt blir noe bedre av at jeg er den kjipe som tar fra henne alt det "gøye" hun finner. Det er veldig slitsomt fra før med denne valpen, da hun sover lite, har mange raptuser, biter konstant i båndet når vi er ute, foretrekker å gå på do ETTER at vi har kommet innendørs, og når hun i tillegg spiser alt mulig kan jeg ikke slappe av i et sekund.

Er det noen som har råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kjekt at dere har fått dere valp! Når hun er ni uker, så er alt i verden spennende. Hun er bare en liten valp. Alt skal smakes på, samme som med babyer og småbarn. For det er en baby på fire ben du har kjøpt. Gjør som @Trolltunga sier, bytt med godbiter. Ikke ta fra henne det hun finner. Det jeg gjorde det min var å ta fram godbiten slik at han så den, lage masse kjekke lyder og løpe litt framover. Da spyttet han f.eks. søppelet ut, og løp etter meg. Fordi da var jeg kulere enn det han hadde funnet. 

Når det gjelder raptus, soving, osv. Mange valper må nesten tvinges til å sove. De finner ikke roen. Hvis hun opplever mange inntrykk, så blir det for mye for henne. Ro ned på inntrykkene, lag en binge til henne, og putt henne der når hun skal sove. 

Når det gjelder dobesøkene inne, så er det at det har skjedd så mye utendørs. For mye inntrykk. Også slapper hun av når hun kommer inn. Dette er vanlig valpeoppførsel. Gå ut, finn et området uten at det er mye som skjer. Også bruk god tid slik at hun får gått på do. Min er i dag snart 16 med, og jeg må ennå stå en stund ute med han pga folk, biler og dyr. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Lapras skrev:

Så kjekt at dere har fått dere valp! Når hun er ni uker, så er alt i verden spennende. Hun er bare en liten valp. Alt skal smakes på, samme som med babyer og småbarn. For det er en baby på fire ben du har kjøpt. Gjør som @Trolltunga sier, bytt med godbiter. Ikke ta fra henne det hun finner. Det jeg gjorde det min var å ta fram godbiten slik at han så den, lage masse kjekke lyder og løpe litt framover. Da spyttet han f.eks. søppelet ut, og løp etter meg. Fordi da var jeg kulere enn det han hadde funnet. 

Når det gjelder raptus, soving, osv. Mange valper må nesten tvinges til å sove. De finner ikke roen. Hvis hun opplever mange inntrykk, så blir det for mye for henne. Ro ned på inntrykkene, lag en binge til henne, og putt henne der når hun skal sove. 

Når det gjelder dobesøkene inne, så er det at det har skjedd så mye utendørs. For mye inntrykk. Også slapper hun av når hun kommer inn. Dette er vanlig valpeoppførsel. Gå ut, finn et området uten at det er mye som skjer. Også bruk god tid slik at hun får gått på do. Min er i dag snart 16 med, og jeg må ennå stå en stund ute med han pga folk, biler og dyr. 

Takk for svaret.

Jeg skal prøve det du nevner her.

Ja, jeg vet ikke helt hvordan jeg skal tvinge henne til å sove. På kurs lærte vi å holde henne fast, altså med ryggen hennes mot magen vår, og holde fast, men ikke så det gjør vondt, til hun slutter å være vill, og deretter sette henne ned igjen og være rolig rundt henne. Har prøvd dette et par ganger, det har virket litt, men ikke alltid.

Angående binge var det dette jeg gjorde en uke før hun kom. Kjøpte myke tepper, tyggeleker, myke leker og laget en hyggelig soveplass. Men hun legger seg mye heller i ganga eller på kjøkkengulvet. Har jobbet en del med å få henne til å trives i bur den siste uka. Det er et stort bur, og ideen var mer å gi henne en egen plass enn å sperre henne inne. Døra er alltid åpen. Har prøvd alle triks jeg har lest om (gjemt snacks der sånn at hun stadig blir overrasket når hun kommer inn, begynt å gi henne matskåla der inne) og hun er der mens hun spiser, men går ut igjen. Har aldri sovnet der inne. 

Vet du omtrent når jeg kan forvente at hun blir litt roligere/vi får litt mer kontakt? Er det snakk om måneder eller år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Trolltunga skrev:

Har du godbiter tilgjengelig? Når hun tar noe i munnen kan du forsøke å bytte det hun har mot en godbit, altså noe skikkelig godt. Eventuelt kan du kaste godbiter ned foran henne og se om hun da slipper det hun har tak i.

Ja, jeg skal prøve dette :) Men jeg er litt redd for å gi henne for mye? På boksen jeg har kjøpt står det maks 15 mtp vekta hennes. Jeg deler dem ofte i flere biter altså, men det blir en del nå som vi trener på at hun skal trives i bur også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Voffster skrev:

Takk for svaret.

Jeg skal prøve det du nevner her.

Ja, jeg vet ikke helt hvordan jeg skal tvinge henne til å sove. På kurs lærte vi å holde henne fast, altså med ryggen hennes mot magen vår, og holde fast, men ikke så det gjør vondt, til hun slutter å være vill, og deretter sette henne ned igjen og være rolig rundt henne. Har prøvd dette et par ganger, det har virket litt, men ikke alltid.

Angående binge var det dette jeg gjorde en uke før hun kom. Kjøpte myke tepper, tyggeleker, myke leker og laget en hyggelig soveplass. Men hun legger seg mye heller i ganga eller på kjøkkengulvet. Har jobbet en del med å få henne til å trives i bur den siste uka. Det er et stort bur, og ideen var mer å gi henne en egen plass enn å sperre henne inne. Døra er alltid åpen. Har prøvd alle triks jeg har lest om (gjemt snacks der sånn at hun stadig blir overrasket når hun kommer inn, begynt å gi henne matskåla der inne) og hun er der mens hun spiser, men går ut igjen. Har aldri sovnet der inne. 

Vet du omtrent når jeg kan forvente at hun blir litt roligere/vi får litt mer kontakt? Er det snakk om måneder eller år?

Det å tvangsroen dem kan funke på noen. Følte aldri det funket på min valp. Slik at der må man nesten bare prøve og feile. 

Bingen jeg hadde var midt i stua, og veldig stor. Han så meg, fant roen og sovnet deretter. Valper er veldig dårlige på å finne roen selv, og man må derfor hjelpe dem litt. Gjerne gi henne noen nye inntrykk før den skal sove. Ikke for mange, og ikke for få, men nok til at hun blir sliten. Kanskje @Miloficent har noen tips? 

Når hun blir roligere er veldig individuelt. Noen roer seg med en gang de får løpetid. Andre må ha to-tre løpetider, osv. Noen tisper er energibombe i mange år før de roer seg. Tips for å få kontakt med henne er å trene kontakt. Masse. Og tren masse inne, før dere går ut. Hun er ni uker, og man kan ikke forvente all verdens. Hun har tross alt akkurat flyttet inn, og hun trenger litt tid på å roe seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk tørrfôr som godbiter og kutt litt ned på måltidene heller.

Og selv om du kan trene på å slappe av inne så pass på at valpen får nok aktivitet også. Heller lek og gjør litt øvelser, og belønn/forsterk med kos/massasje når hun legger seg ned litt selv. Jeg ville heller jobbet med at hun skal legge seg i seng/på teppe enn bur, det er også mye enklere å overføre eller ta med rundt til kurs eller andre steder du vil hun skal kunne ligge å slappe av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...