Gå til innhold
Hundesonen.no

Vil plutselig ikke gå i trapp


Recommended Posts

Har bedt om time hos veterinær, men interessert i deres tanker. I går vegret han seg for å gå opp trappa. Nærmet jeg meg ham begynte han å knurre og han la seg flat. Når jeg endelig fikk overbevist ham om å gå klinte han seg inntil veggen og var flat. Ikke skjedd før. Smerter? Kan dette også forklare den eskalerende utageringen mot andre hunder (minus hunder av egen rase)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Rufs skrev:

Hvor gammel er hunden?

Noen eldre hunder blir redd for å gå i trapper og på glatte gulv når de blir svakere i muskulaturen. De greier ikke lenger ha kontroll på beina som kan skli ut. Og det gjør dem selvfølgelig utrygge

Han er bare 17mnd. Han gikk opp trappa nå, men det var nok for å komme vekk fra alt skremmende som selvfølgelig hadde samlet seg utforbi døra - motorsykkel, den skumle nabohunden pluss en hund til. Han har begynt å utagere mot absolutt alt, også barn som kommer løpende forbi. Begynner å bli redd det er noe veldig galt. Hundetrenere vi har hatt har aldri klart å få bukt med det, eller de har ikke fått sett det, men virker som om terskelen for utagering blir lavere og lavere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!  Du gjør riktig i å gå til vetrinær og jeg vil råde deg til å be om røntgen av hunden. Jeg hadde også en hund som fikk problemer med trappegåing, og som etterhvert begynte å utagere.   Det viste seg at hunden hadde fått en brist i en virvel og var i store smerter.  Men: det tok oss mange vetrinærbesøk å finne ut av dette; de fleste ville se på hofte/bein  (skaden var i en virvel i overgangen rygg/nakke.) 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, rime skrev:

Hei!  Du gjør riktig i å gå til vetrinær og jeg vil råde deg til å be om røntgen av hunden. Jeg hadde også en hund som fikk problemer med trappegåing, og som etterhvert begynte å utagere.   Det viste seg at hunden hadde fått en brist i en virvel og var i store smerter.  Men: det tok oss mange vetrinærbesøk å finne ut av dette; de fleste ville se på hofte/bein  (skaden var i en virvel i overgangen rygg/nakke.) 

 

 

Veterinær ville faktisk ikke ha oss inn pga smittevern og at han er så stressa hvis jeg ikke er med inn, så håper de ksn skrive ut noe smertestillende så jeg kan prøve denne uka og se om det hjelper. Får så vondt av ham når hele verden har blitt skremmende. 
 

jeg skal be dem om å ta røntgen når vi skal inn, og be de fokusere på annet enn bare hofter og bein. Takk for tips! Og så vondt at det tok så lang tid for dere å få avdekket smertene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, simira skrev:

Har du mulighet til å kontakte en annen veterinær? Min veterinær lar meg fint følge hundene inn (selv om det ikke er nødvendig), vi holder avstand og har munnbind.

Evt. om de kan titte på ham utendørs?

De to veterinærene jeg har her vil ikke ha ham inn, så alternativet er å reise annet sted, med bil som stresser ham veldig. 
hadde fin kveldstur nå, men legger seg mye ned og ruller seg, uten at jeg vet om det er symptom på smerter - nå (Over)tolker jeg det meste av atferden hans. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Jeg hadde en hund som ble verre med utfall og vegret seg for trapper og å hoppe ut og inn av bilen. Hun hadde forkalkninger i ryggen og hadde store smerter. Ville absolutt kontaktet en annen veterinær og tatt røntgen av hofter og rygg asap. 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, jma said:

Jeg hadde en hund som ble verre med utfall og vegret seg for trapper og å hoppe ut og inn av bilen. Hun hadde forkalkninger i ryggen og hadde store smerter. Ville absolutt kontaktet en annen veterinær og tatt røntgen av hofter og rygg asap. 

 

Opplevde nøyaktig det samme med forrige hund. Måtte plutselig løftes opp i bilen i en alder av 6 år. Ble enda verre i møte med andre hunder. I mitt tilfelle var det spondylose og ingenting å gjøre. 

  • Sad 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5/2/2021 at 8:28 PM, Ravensburger skrev:

Opplevde nøyaktig det samme med forrige hund. Måtte plutselig løftes opp i bilen i en alder av 6 år. Ble enda verre i møte med andre hunder. I mitt tilfelle var det spondylose og ingenting å gjøre. 

Var spondylose hos oss og.. Hun ble bare 4. ?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...