Gå til innhold
Hundesonen.no

Hunden min knurrer å glefser etter meg


Annonym
 Share

Recommended Posts

Hei 

Har en belgisk malinois som er 10 mnd gammel, er vedens snilleste hund (med oss) men fremmede liker han ikke i det helle tatt (vet at det kommer av dårlig sosialisering) men i det siste har han begynt å knurrer og glefse etter meg bare eg tar borti han, har felt noen tårer på grunn av det for han er egentlig ikke sånn i det helle tatt. Han blir med på tur og er kjempe glad når han får komme ut men det samme skje ute og å når me nærmer oss døra hjemme så ser du på han hatt han stresser og ikke vil inn. Vet ikke hva dette kommer av men merker jo at det er noe fullstendig galt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En 10 mnd gammel malinois er fortsatt en veldig ung og uformet hund. Hvis han allerede er usikker på fremmede så er det ikke usannsynlig at det kan forverres i denne unghundtiden han er i nå.

Hvis dette er en brå endring bør du uansett ta en grundig sjekk hos dyrlegen at han ikke har vondt noe sted.

Nok aktivitet, både fysisk og mentalt, er viktig.

Har dere vært på valpekurs eller grunnkurs? Anbefaler deg uansett å få hjelp av en instruktør med kompetanse på adferd og gjerne litt erfaring med brukshunder, og jobbe med både stress og usikkerhet. Det er ikke hyggelig om det får utvikle seg i feil retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville også tatt kontakt med en hundeklubb eller trener som har erfaring med rasen eller lignende raser asap. Hva med oppdretter? Har du kontaktet dem? De bør jo ha god erfaring med rasen og kanskje noen tips. 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, simira skrev:

En 10 mnd gammel malinois er fortsatt en veldig ung og uformet hund. Hvis han allerede er usikker på fremmede så er det ikke usannsynlig at det kan forverres i denne unghundtiden han er i nå.

Hvis dette er en brå endring bør du uansett ta en grundig sjekk hos dyrlegen at han ikke har vondt noe sted.

Nok aktivitet, både fysisk og mentalt, er viktig.

Har dere vært på valpekurs eller grunnkurs? Anbefaler deg uansett å få hjelp av en instruktør med kompetanse på adferd og gjerne litt erfaring med brukshunder, og jobbe med både stress og usikkerhet. Det er ikke hyggelig om det får utvikle seg i feil retning.

Takk for svar. 

Nei har ikke vært på noe kurs eller noe, skal kontakte en dyrlege for å få en helsesjekk på han. 

Denne endringen kom helt plutselig, prøvde tidligere i dag å gi han en godbit for så å klappe han forsiktig å der hogger han til for fullt. Var og ute en litten tur så når eg kom hjem kom han og hilset og eg fikk klappe han, men vis eg setter meg og ned for å kose med han hogger han til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutes ago, Annonym said:

Takk for svar. 

Nei har ikke vært på noe kurs eller noe, skal kontakte en dyrlege for å få en helsesjekk på han. 

Denne endringen kom helt plutselig, prøvde tidligere i dag å gi han en godbit for så å klappe han forsiktig å der hogger han til for fullt. Var og ute en litten tur så når eg kom hjem kom han og hilset og eg fikk klappe han, men vis eg setter meg og ned for å kose med han hogger han til. 

Ikke vært på kurs «eller noe»? Hvis dette «ikke noe» inkluderer at dere ikke trener noen form for lydighet, nesearbeid, eller annen hundesportsgren hver eneste dag, flere ganger om dagen, i tillegg til mosjon, så er svaret at hunden din er veldig understimulert og dere bør snarest finne veien til nærmeste brukshundklubb, ikke bare for å gå kurs, men for å delta i organisert trening. ..og de som solgte deg hunden uten å forsikre seg om det skulle hatt en kraftig spark i fua. 

Det er egentlig et lite mirakel at hundeholdet har gått fint til nå om dere ikke driver med sport eller utdanning, men nå har han kommet i trassalder, og kjønnsmodningen er i gang, så du kan bare glemme at dette vil gå seg til med noen enkle grep og en quick fix fra råd herfra. Du har en av de aller heiteste rasene som er å oppdrive. De neste to årene kan du stryke alle fritidsaktiviteter som ikke omhandler hunden om du ikke vil ende med å omplassere eller avlive.
 

Dette er hva rasen din har potensiale til hvis du jobber med den. ... Så velkommen til hundesportsverdenen. Du kommer til å elske det ?

(Hunden trener til søk i ruiner etter jordskjelv, terrorangrep o.l. Det er Ikke meningsløst dyreplageri, i motsetning til å selge en malinois som «turkompis».)

Endret av Maskot
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hvis hunden ikke brukes eller trenes aktivt bør dere nok få hjelp og starte snarest. Malinois er ikke en familiehund som nøyer seg med tur og kos, de trenger mye aktivisering for å være fornøyde, og har sterke drifter som må kontrolleres så ikke hunden "tar ansvar" selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..og beklager om jeg fremstår som krass mot deg, @Annonym. Om kommentaren min har et emosjonelt preg over seg, så er det fordi jeg er sjokkert og sint på oppdretter som har solgt deg en sånn hund uten å forklare deg hva den trenger, og uten å følge dere opp. Noe om å ikke være sitt ansvar bevisst og sånt. Du er uskyldig i den saken. Veldig lett å få innrykk av at malinoiser er kjempefine og lydige hunder om en bare har sett veltrente eksemplarer og aldri før vært ansvarlig for en selv. Oppdretters ansvar å sørge for at nødvendig kunnskap er på plass og forholdene ligger til rette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva bruker du hunden til? Som de andre sier, en malanois er jo noe man kjøper for å drive med hundesport. Da er det iallfall bare å komme i gang med trening asap. :) Og kontakt oppdretter. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Maskot skrev:

 

Dette er hva rasen din har potensiale til hvis du jobber med den. ... Så velkommen til hundesportsverdenen. Du kommer til å elske det ?

(Hunden trener til søk i ruiner etter jordskjelv, terrorangrep o.l. Det er Ikke meningsløst dyreplageri, i motsetning til å selge en malinois som «turkompis».)

Endret 35 minutter siden av Maskot

 Fysj! Dette her er ikke mer ‘imponerende’ enn å trene elefanter til å stå på ball på sirkus.. Personlig syns jeg dette ikke er noe annet enn meningsløs trening, som nok er mest for at treneren skal kunne skryte av egne ‘ferdigheter’. Jeg kan virkelig ikke se hva slags praktisk bruk dette trenes på.  Jeg vil tro at det er relativt sjeldent at det er behov for at en blindet hund skal bedrive linedans i redningsarbeid..?

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutes ago, QUEST said:

 Fysj! Dette her er ikke mer ‘imponerende’ enn å trene elefanter til å stå på ball på sirkus.. Personlig syns jeg dette ikke er noe annet enn meningsløs trening, som nok er mest for at treneren skal kunne skryte av egne ‘ferdigheter’. Jeg kan virkelig ikke se hva slags praktisk bruk dette trenes på.  Jeg vil tro at det er relativt sjeldent at det er behov for at en blindet hund skal bedrive linedans i redningsarbeid..?

Forskjellen er at elefanten blir brukt til å tjene penger, mens denne hunden redder liv. Dette er en profesjonell ruinhund, treneren er tjenestemann. Jeg la til den parentesen fordi debatten raste på nett etter at videoen gikk viralt. Mange som ikke hadde tenkt over hva en ruinhund må være i stand til før de skrek dyremishandling og ville ha føreren lynsjet. En kan jo ikke bare sende den inn i kollapsede høyhusruiner uten forberedelser. Det er livsfarlig for den uansett, men tryggere med riktig trening. Alternativet til å bruke ruinhunder er å ikke få reddet folk ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Annonym skrev:

Hei 

Har en belgisk malinois som er 10 mnd gammel, er vedens snilleste hund (med oss) men fremmede liker han ikke i det helle tatt (vet at det kommer av dårlig sosialisering) men i det siste har han begynt å knurrer og glefse etter meg bare eg tar borti han, har felt noen tårer på grunn av det for han er egentlig ikke sånn i det helle tatt. Han blir med på tur og er kjempe glad når han får komme ut men det samme skje ute og å når me nærmer oss døra hjemme så ser du på han hatt han stresser og ikke vil inn. Vet ikke hva dette kommer av men merker jo at det er noe fullstendig galt. 

Hei Annonym, kjip situasjon dere er i. Jeg kan varmt anbefale Cecilie Sæther (ene delen av minipina) som har malle selv og er kursholder og jobber mye med atferd. Hun har også anbefalt en Aleksander i Oslo hundeskole avd Ski, denne har jeg aldri selv snakket med så han vet jeg ingenting om. Så har du Malinois Norge FB-siden: https://www.facebook.com/groups/8259008953/ som har en gjeng drevne malleeiere som du sikkert kan spørre. Lykke til med malliNoia'n din!! 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, LØJ skrev:

Hei Annonym, kjip situasjon dere er i. Jeg kan varmt anbefale Cecilie Sæther (ene delen av minipina) som har malle selv og er kursholder og jobber mye med atferd. Hun har også anbefalt en Aleksander i Oslo hundeskole avd Ski, denne har jeg aldri selv snakket med så han vet jeg ingenting om. Så har du Malinois Norge FB-siden: https://www.facebook.com/groups/8259008953/ som har en gjeng drevne malleeiere som du sikkert kan spørre. Lykke til med malliNoia'n din!! 

Tusen takk for svar. 

Han er egentlig verden beste hund men plutselig så har han bare endret adferd totalt kommer ikke bort når eg roper på han, trekker seg vekk, når han kommer bort å eg prøver å klappe han hogger han til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4/9/2021 at 11:04 PM, Maskot skrev:

Forskjellen er at elefanten blir brukt til å tjene penger, mens denne hunden redder liv. Dette er en profesjonell ruinhund, treneren er tjenestemann. Jeg la til den parentesen fordi debatten raste på nett etter at videoen gikk viralt. Mange som ikke hadde tenkt over hva en ruinhund må være i stand til før de skrek dyremishandling og ville ha føreren lynsjet. En kan jo ikke bare sende den inn i kollapsede høyhusruiner uten forberedelser. Det er livsfarlig for den uansett, men tryggere med riktig trening. Alternativet til å bruke ruinhunder er å ikke få reddet folk ut. 

Om jeg trener en elefant til å stå på ball med økonomiske baktanker eller ei, vil for elefanten være knekkende likegyldig. Det er like unaturlig uansett og svært mye ‘trening’ og opptreden som forbausende( og skuffende) mange finner imponerende og morsomt, er et resultat av tortur, intet annet. 
 

Om føreren er tjenestemann eller ei er likegyldig. Titler, status og bokstavkombinasjoner foran ens navn gjør en ikke til ‘Mor godhjerta’ , du kan meget vel være fullstendig blottet for empati og mene at målet helliger midlet, i nær sagt enhver sammenheng. 
 

Vår alles kjære Descartes f.eks var jo en anerkjent og vitebegjærlig kar.. Dissekering av levende dyr var jo interessant ..Etter sigende besvimte visstnok noen av hans mer pinglete studenter under en slik seanse.

https://knowledgenuts.com/descartes-dissected-his-wifes-dog-to-prove-a-point/
 

Dessverre ser det ut til at den gode mannens overbevisning fremdeles deles av mange..

Uten å ha sett de omtalte kommentarene på denne videoen; jeg kan bare tenke meg at mange reagerer ut fra ‘ryggmarksrefleksen’ på at dette ikke er riktig, uansett hvor ‘hellig’ målet er. 

Det er utrolig hvor mye ‘forskning’ på dyr som har blitt gjort og som fremdeles gjøres på dyr til menneskers beste, på mildest talt sviktende eller manglende grunnlag. Men hey! Man får publisert og får anerkjennelse, så da er vel  tortur innenfor.

 

Endret av QUEST
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@QUEST jeg har vært aktiv i NOAH og stått utenfor sirkus og protestert i flere år, gått i fakkeltog mot pels, demonstrert mot forsøksdyr og var 100% veganer i 12 år. Har lært å gi mer **** med årene, for egen livskvalitet skyld, men er fortsatt litt vegan at heart, selv om jeg ikke stresser med det i praksis lenger. Har alltid foret hunder med kjøttmat, f.eks.

Når det kommer til å utnytte dyr til menneskers fordel, så har jeg fått et mer nyansert syn med årene. Forsøksdyr i medisinsk forskning anser jeg som et nødvendig onde. Andre mener annerledes. Bruken av ruinhunder like så. Det finnes flere videoer fra forskjellige stadier i den aktuelle hundens trening mot dette, og fra de å dømme: om den virkelig ikke hadde villet, så hadde den ikke gjort det, men den synes tydeligvis lønna er verdt det.

Om jeg eller noen jeg er glad i sitter levende fast i ruiner etter et terrorangrep er jeg nok uendelig takknemlig for å bli funnet av en hund som er trent til manøvrere i ustabile ruinmasser i stummende mørke. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Maskot skrev:

@QUEST jeg har vært aktiv i NOAH og stått utenfor sirkus og protestert i flere år, gått i fakkeltog mot pels, demonstrert mot forsøksdyr og var 100% veganer i 12 år. Har lært å gi mer **** med årene, for egen livskvalitet skyld, men er fortsatt litt vegan at heart, selv om jeg ikke stresser med det i praksis lenger. Har alltid foret hunder med kjøttmat, f.eks.

Når det kommer til å utnytte dyr til menneskers fordel, så har jeg fått et mer nyansert syn med årene. Forsøksdyr i medisinsk forskning anser jeg som et nødvendig onde. Andre mener annerledes. Bruken av ruinhunder like så. Det finnes flere videoer fra forskjellige stadier i den aktuelle hundens trening mot dette, og fra de å dømme: om den virkelig ikke hadde villet, så hadde den ikke gjort det, men den synes tydeligvis lønna er verdt det.

Om jeg eller noen jeg er glad i sitter levende fast i ruiner etter et terrorangrep er jeg nok uendelig takknemlig for å bli funnet av en hund som er trent til manøvrere i ustabile ruinmasser i stummende mørke. 

‘Medisinsk forskning’ er så meget og det er mye rart som kan gjemme seg under den paraplyen, hvilket jeg går ut fra at du er fullt klar over, med den merittlisten du viser til ovenfor. 
 

Jeg kan ikke uttale meg spesifikt om omtalte førers treningsmetoder, da jeg ikke vet hva de går ut på men det er utrolig mye rart og naturstridig man kan få både mennesker og dyr til å gjøre  med de ‘riktige’ metoder..

Helt OT men en diskusjon om veganisme kunne vært interessant! I en egen tråd da :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4/10/2021 at 11:35 AM, Annonym skrev:

Tusen takk for svar. 

Han er egentlig verden beste hund men plutselig så har han bare endret adferd totalt kommer ikke bort når eg roper på han, trekker seg vekk, når han kommer bort å eg prøver å klappe han hogger han til. 

Virker som en hund med mye smerter. Håper du får en full sjekk av veterinær så snart som mulig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...