Gå til innhold
Hundesonen.no

På tide med et paradigmeskifte i NKK?


Maskot
 Share

Recommended Posts

Ødelagte utstillingsraser og bakgårdsavl av eventyrmixer til Finn.no er ytterpunktene i dagens hundenorge. Begge deler er avskyelig, og dagens regelverk gjør ingen nytte ovenfor denne problematikken. Hundenorge trenger en forandring.

Dette er et betent tema, så jeg håper på en het debatt med gode argumenter.

 

Hva jeg ønsker meg er:

  • Utvide NOX-registeret med stamtavler. MH på alle hunder er totalt urealistisk, men ihvertfall høyde, vekt og pelstype i stamtavlen.
  • Innføre krav om registrering av alle hunder og gjøre alle helseanmerkninger meldepliktige fra veterinær.
  • Åpne for «typeregistrering» av hybridhunder (blandinger av renrasede foreldre). Ulike typer jakthunder, «bruks- og tjenestehund» som malle/bruksschäfer/hollender/.., «vannapportører» som flat/golden/portis/doodle/..., «sportshund» (AG, FS, RL), «selskapshund» som dvergpuddel/bichon/ i størrelsesklasser, ..  for å grovt skissere i hvilken retning jeg tenker her. Dette må folk som driver med de ulike typene hund og kjenner rasene inngående samles om å sette opp sammen. Poenget er at vi vet noen raser er så like eller lite forskjellige i mentalitet og bruksegenskaper at det er dumt å holde strenge kunstige skiller mellom noen av dem, mens andre raser (spes schäfer) har like mange ulike linjer som en jaktform har raser. Det er et kunstig og dumt. Jeg tenker altså ikke at en blanding mellom Saluki og Briard skal kunne oppføres i typeregister, den går i NOX. Det må være noen kriterier, og samtidig en åpning for overgang fra NOX til typeregister etter en viss tid under visse kriterier.
  • Tillate rasehybrider å delta på prøver og konkurranser og få tildelt titler etter nøyaktig samme regelverk som andre hunder med registrerte stamtavler.  
     

Genetisk diversitet er aldri feil, det er veldig viktig. Det har vi sett noen grelle eksempler på innen flere raserI tillegg har bakgårdsavlen til Finn.no antatt nye dimensjoner. Det er en slags krig mellom folk som avskyr «raseavl» og NKK-folket som har nulltoleranse for blanding, selv om mange av de mest populære rasene har blitt til ved blanding. Ta golden retriever og Eurasier f.eks. De hadde aldri blitt noe av under dagens regelverk. Kanskje hundefolket kan møtes litt på halvveien for å få bedre hundevelferd? Litt mer bevissthet blant finn-folket og løsne litt på slipset i NKK?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt et ( eller i realiteten flere) interessant tema å diskutere men hvis du ønsker deg en het debatt er du nok litt sent ute..? Nesten alle som det var litt futt i på diskusjonsfronten, er nå borte fra sonen. 
 

Jeg skal absolutt være enig at det er stort behov for en forandring , både på det ene og det andre feltet, når det kommer til hund . Hvis man skal ta de rasene som uten tvil er vandrende dyreplageri, så må det vel et sterkt lovverk til og ikke minst vilje til å utøve en slik lov. På det punktet er jeg dessverre ikke særlig optimistisk, det er bare å se hva man kommer unna med av grovt dyreplageri eller rettere sagt tortur. Saken som ble rullet opp for en tid tilbake siden , der man bedrev  organisert tortur av seksuell karakter, endte jo med bøter. Når man kan torture dyr over år og så få en liten dask på lanken, så ser man jo hvor totalt rettsløse dyr er og hvilket syn rettsapparatet har på den slags forbrytelser. 
 

Jeg ser ikke for meg at oppdrettere som produserer vandrende misfoster, ville ha så meget å bekymre seg for, OM det skulle komme et forbud mot avl på slike dyr. 
 

Nå skal det sies at jeg nok ikke er NKK’s største fan og jeg mener fortsatt at det kunne hatt en viss signaleffekt om man satte strengere krav til hva slags hunder man registrerte og lot delta på sine arrangementer. Så lenge man godtar at sterkt deformerte hunder registreres og stilles ut, så godkjenner man også , om en motvillig muligens, det som bedrives av avl. 
Men..som kjent  , markedet har stor makt og så lenge det finnes kjøpere i søkk og kav til alle disse deformerte hundene og som attpåtil er villige til å betale grisedyrt for dem, så er det er jeg redd vi kommer til å se slike dyr en god stund til..I alle fall så lenge det er in og trendy med deformerte hunder. 
 

Jeg er ingen stor fan av såkalte ‘influencere’ heller, tvert om men faktum er at de har STOR påvirkningskraft. Hvis man hadde fått en eller flere av disse mer kjente på trua til å ta opp temaet og fordømme oppdrett og kjøp av deformerte hunder, ser jeg ikke bort fra at det ville hatt en signifikant effekt.

Det er faktisk så enkelt at finnes det ikke kjøpere til et produkt , så er det ingen vits i å produsere det heller.

Endret av QUEST
  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det kommer til raseavl versus blandinger, tror jeg nok at begrunnelsen for sistnevnte part i hovedsak ikke er reell bekymring for rasehundenes manglende helse. Argumentet benyttes ja, men som et salgsargument først og fremst. 
Uten tvil finnes det oppdrettere på begge sider som er genuint opptatt av hundenes helse og dyrevelferd  men jeg tror dessverre at det er alt for få av dem. 
 

Det har i årevis vært populært å hevde at oppdrett av renrasede hunder er rene tapsprosjektet , det er kun oppdretterenes brennende engasjement for sin (e) rase(r) som får de til å ofre tid og penger på oppdrett..

Vi skal altså være disse oppofrende sjelende evig takknemmelige, hadde de ikke vært villige til å bruke sine surt opptjente penger på produksjon av objekter for selvpromotering, hadde vi ikke hatt annet enn disse skabbete bakgårdsmixene å ta av, skulle man ha hund..

Enhver med litt kjennskap til dette og minimale regneferdigheter er dog fullt i stand til å regne seg frem til at dette i mange tilfeller er god inntekt. Hvilket enkelte også er helt åpne om.  

Et annet og vel så viktig moment når det kommer til raseavl er mange oppdretteres ‘rasisme’ og totale fornektelse når det kommer til egen rases helse eller mangel på sådan. Hvis man har fulgt debatter på ymse fora, blir man mørkeredd..Uansett hvor mye sykdom det er på egen rase, så er åpenbart bare tanken på å blande noe som helst inn i deres rene rase så forferdelig, at ingen lidelser rettferdiggjør noe så horribelt!
Sånn litt på siden; i disse tider når betegnelsen rasist og rasisme blir brukt  temmelig ukritisk, det forundrer meg at ingen har stemplet disse fanatiske ‘raserenhet foran alt’ oppdretterne som tilhørende nevnte kategori?

Ingen må forledes til å tro at jeg med dette hyller ukritisk kryssing for å lage salgbare produkter. Kyniker som jeg er har jeg liten tro på at det er oppriktig omtanke for de stakkars hundenes helse som har fått blandingsavlen til å skyte i været noe voldsomt. Det er vel i de aller,aller fleste tilfellene tanken på klingende mynt i kassen som er motivasjonen, ingenting annet.  

Endret av QUEST
  • Like 2
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Ekko said:

Dette blogginnlegget er vel inne på noe av problemet. 

Om noen vil forklare meg hvorfor spanielrasene (clumber, field, sussex, welsh, irsk og amerikansk) er strengt adskilte og ingen av dem «kan» kombineres til «working spaniel», så er jeg interessert. For meg, som ikke vet annet enn at alle spaniels skal støkker/reise og apportere, så ser det ut som det eneste som skiller rasene er usunne krav om et bestemt utseende. 
 

Schäfer (for å nevne den mest åpenbare) er jo en rase med langt større variasjoner i temperament/lynne/gemytt, intelligens/arbeidsevne og energi/arbeidskapasitet innad i rasen enn det er mellom flere av disse schäfertypene og andre raser. Er tilfellet det samme for spaniels?
 

 

Endret av Maskot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Maskot said:

Om noen vil forklare meg hvorfor spanielrasene (clumber, field, sussex, welsh, irsk og amerikansk) er strengt adskilte og ingen av dem «kan» kombineres til «working spaniel», så er jeg interessert. For meg, som ikke vet annet enn at alle spaniels skal støkker/reise og apportere, så ser det ut som det eneste som skiller rasene er usunne krav om et bestemt utseende. 

(Det er ikke NKK som forvalter disse rasene, så dette burde kanskje skilles ut i egen tråd?)

Skal man bedrive krysning må det søkes om til det nasjonale stambokregisteret i rasens hjemland, som i dette tilfellet er The Kennel Club i Storbritannia. Jeg vet ikke hvor mye som skal til å få ja der (de har godkjent krysningprosjekt med cavalier så veldig vanskelige er de vel ikke), men det forutsetter jo at raseklubber/oppdrettere ønsker dette.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Maskot skrev:

Om noen vil forklare meg hvorfor spanielrasene (clumber, field, sussex, welsh, irsk og amerikansk) er strengt adskilte og ingen av dem «kan» kombineres til «working spaniel», så er jeg interessert. For meg, som ikke vet annet enn at alle spaniels skal støkker/reise og apportere, så ser det ut som det eneste som skiller rasene er usunne krav om et bestemt utseende. 
 

Schäfer (for å nevne den mest åpenbare) er jo en rase med langt større variasjoner i temperament/lynne/gemytt, intelligens/arbeidsevne og energi/arbeidskapasitet innad i rasen enn det er mellom flere av disse schäfertypene og andre raser. Er tilfellet det samme for spaniels?
 

 

Ja. Det samme er stort sett tilfellet for spaniels. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men finnene har gjordt noe i mine øyne smart, med mulighet for innmønstring. https://jalostus.kennelliitto.fi/frmKoira.aspx?RekNo=ER35471%2F14&fbclid=IwAR2HgrScTO1-z5if5hv2CnJcZKxc2T9xkw1sIlwOJD7NTRJKyMLg6Wu2D-c   Dette er en jakthund fra Pakistan uten fci stamtavle. Den har fått vanlig reg nr , står som afghaner ikke noe slags NOX, er stilt og har 2 reg kull. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ingen stor fan av NKK, men har etterhvert innsett at hovedproblemet ligger i lovgivningen. Det er altså ikke først og fremst NKK man må rette skytset mot, men politikerne. Det er de som kan få lover på plass for å regulere avl strengere og for å regulere markedet for hunder.

Ikke for det, NKK kan være en organisasjon som er pådriver for endringer, og der synes jeg ikke de er spesielt gode. Og det er selvsagt en del de kan gjøre i sitt eget regelverk for å motvirke ekstrem raseavl.

Jeg har spesielt tenkt mye på dette TS er inne på angående å avle for bruk heller enn rase som sådan. Det er helt idiotisk at man ikke kan stille en labbe/golden/flat-mix til retrieverjaktprøver feks. Flere raser burde egentlig nærmest slås sammen - så like er de både i lynne og bruksområde. Dette renrasede idealet som man ser melder seg til og med i raser som er i knestående (og vel så det - feks lundehunden) er irrasjonelt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Svenskene har jo krav om registrering av alle hunder i riket. Hvorfor somler vi? Innfører vi dette i kombinasjon med registreringsplikt av funn fra veterinærene, så vil det være et godt verktøy i kampen mot vill vest avl (Finn.no) på sykdommer, deformiteter og dårlig gemytt. 

Quote

Alla hundar i Sverige ska märkas med ett unikt id-nummer och registreras i Jordbruksverkets centrala hundregister. Vem som ansvarar för hunden ska också anmälas till hundregistret.

https://jordbruksverket.se/djur/hastar-och-sallskapsdjur/hundar/mark-och-registrera-hundar


 

 

Endret av Maskot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...