Gå til innhold
Hundesonen.no

Gå pent i bånd - hvor og hvorfor?


Wilhelmina
 Share

Recommended Posts

I det siste har jeg begynt å lure litt på hvorfor man er så opptatt av at hunden skal lære å gå pent i bånd. Hvor og hvorfor ønsker man dette? For meg er "gå pent i bånd" synonymt med lineføring, og det er jeg utelukkende interessert i på trening/konkurranse. På tur vil jeg at hunden skal trekke, med unntak av passeringer, men "passere med kontakt" ser jeg på som en annen øvelse enn "gå pent i bånd".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi jeg ikke orket å bli trukket av en 30 kg sterk labrador ? Et jevnt trekk i sele og line er en annen sak, men brå rykk er ikke ønskelig. Derfor synes jeg det er fint at hunden kan gå pent, dvs uten å trekke, i halsbånd. I sele kan den få lov til å trekke. For meg er gå pent ikke det samme som å gå ved fot, men å gå med slakk line.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For transport. Mellom hus og bil, inn og ut til dyrlegen, bare gå forbi det huset med bråkebikkja eller de lekende ungene, eller komme oss fra A til B før bussen går. De kan godt snuse litt, men de skal følge mitt tempo, med slakt bånd.

Å kunne gå uten å trekke generelt er praktisk for alle hunder over 10 kg... særlig hvis man har mer enn én.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Wilhelmina skrev:

I det siste har jeg begynt å lure litt på hvorfor man er så opptatt av at hunden skal lære å gå pent i bånd. Hvor og hvorfor ønsker man dette? For meg er "gå pent i bånd" synonymt med lineføring, og det er jeg utelukkende interessert i på trening/konkurranse. På tur vil jeg at hunden skal trekke, med unntak av passeringer, men "passere med kontakt" ser jeg på som en annen øvelse enn "gå pent i bånd".

Ja hva betyr nå egentlig ‘pent i bånd’ da? For noen ‘ved fot’ vil jeg tro og for andre med mer eller mindre slakt bånd. For egen  del ikke noe jeg bryr meg om eller har trent på overhodet men de fleste går/ har gått i stort sett slakt bånd av seg selv mens noen få drar på uansett om dette medfører ubehag ( minsket lufttilførsel/ hosting og harking) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Wilhelmina skrev:

I det siste har jeg begynt å lure litt på hvorfor man er så opptatt av at hunden skal lære å gå pent i bånd. Hvor og hvorfor ønsker man dette? For meg er "gå pent i bånd" synonymt med lineføring, og det er jeg utelukkende interessert i på trening/konkurranse. På tur vil jeg at hunden skal trekke, med unntak av passeringer, men "passere med kontakt" ser jeg på som en annen øvelse enn "gå pent i bånd".

For meg betyr "gå pent i bånd" at hunden ikke trekker. Med mindre den har trekksele på. Og derfor trener jeg på det fra de er 8 uker gamle. Ved å ha fokus for alt som er godt, alle belønninger, ved knærne mine, helt inntil meg. De fleste er innlært ved 2,5 - 3 års alder. Og forstår da forskjell på halsbånd og sele. 

 

Passering av "noe vanskelig" er noe helt annet enn å gå pent ved fot. Men etterhvert som hunden får økende forventning til eiers kne/fot, vil slike forstyrrelser få mindre verdi. Og øvelsene sklir da over i hverandre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, Ekko said:

For meg betyr "gå pent i bånd" at hunden ikke trekker. Med mindre den har trekksele på. Og derfor trener jeg på det fra de er 8 uker gamle. Ved å ha fokus for alt som er godt, alle belønninger, ved knærne mine, helt inntil meg. De fleste er innlært ved 2,5 - 3 års alder. Og forstår da forskjell på halsbånd og sele. 

Ja, men hvorfor vil man ha de i den posisjonen på tur? Det er vel egentlig det jeg ikke skjønner helt. Jeg synes det er irriterende med hunder som går fot og klenger på meg, jeg vil ha de i god, jevn driv et stykke foran.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, Wilhelmina said:

Ja, men hvorfor vil man ha de i den posisjonen på tur? Det er vel egentlig det jeg ikke skjønner helt. Jeg synes det er irriterende med hunder som går fot og klenger på meg, jeg vil ha de i god, jevn driv et stykke foran.

Fordi tur er en fin anledning til å trene og jobbe med det på? Uten at det betyr at hundene går fot hele turen?

Har du frøkna tre-fem meter foran deg i god driv langs en tungt traffikert vei? Forbi en barnehage? I passering av en overivrig rottweilervalp på et smalt fortau? Da tar ihvertfall jeg mine i fot, og vil helst slippe at de henger i alle retninger...

  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Wilhelmina skrev:

Ja, men hvorfor vil man ha de i den posisjonen på tur? Det er vel egentlig det jeg ikke skjønner helt. Jeg synes det er irriterende med hunder som går fot og klenger på meg, jeg vil ha de i god, jevn driv et stykke foran.

Jeg vil ha kontroll. Så de ikke finner på ting, med fugler, frosker eller andre hunder. Og min erfaring er at når de har høy forvnetning inn til meg, så er innkalling lett. De gangene noe oppstår, der de er 10 - 15 meter unna meg. De GÅR jo ikke klin inntil knærne mine nonstop. Men de har høy forventning til den posisjonen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutes ago, simira said:

Fordi tur er en fin anledning til å trene og jobbe med det på? Uten at det betyr at hundene går fot hele turen?

Har du frøkna tre-fem meter foran deg i god driv langs en tungt traffikert vei? Forbi en barnehage? I passering av en overivrig rottweilervalp på et smalt fortau? Da tar ihvertfall jeg mine i fot, og vil helst slippe at de henger i alle retninger...

I passeringer går hun fot med kontakt, og det trener vi jo på hver gang vi går tur. Men det er altså ikke det jeg forbinder med å gå pent i bånd. De fleste jeg spør svarer mye av det samme som går igjen i tråden her; de vil ha kontroll i passeringer. Det vil jeg også. Så da blir vel oppfølgingsspørsmålet om folk egentlig mener gå fot i passeringer når de snakker om å gå pent i bånd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns min hund går pent (nok) i bånd på tur. Mange er nok ikke enig i det. Han går stort sett foran til venstre for meg. Ikke ved siden av meg. Der liker han å gå og det syns jeg er helt grei. Han drar ikke mye i båndet. Når vi passerer andre hunder går han mer «fot». Da må han være mer under kontroll. Men min hund er heldigvis ikke så stor og sterk at jeg kan miste kontrollen på han ?

Men jeg syns det blir mer og mer kontroll av hundene våre. Ikke bare på trening, men også på turer:

- Hundene skal ikke snuse/lukte 

- de skal gå pent i bånd (hele tiden ved førers venstre fot)

- de skal aldri hilse på andre hunder. Selv om dette kan være den største gleden på turen for enkelte hunder.

- De får ikke tisse når og hvor de ønsker det

Turer blir akkurat som menneskene vil ha det, men til hvilke pris for en hund? Resten av døgnet ligger den stort sett i ro (for den skal være usynlig inne i huset), mens den venter på neste tur, hvor den igjen ikke får være hund. ?

Jeg føler at når man leser alle disse strenge tipsene på nettet, så er det så mye «dette må aldri la hunden få lov til, for da blir det et kjempeproblem!» Uansett hund, det er liksom likt for alle hunder. 

Kanskje hunder til eiere som ikke tar seg tid til å lese alle disse «dette må du ikke la hunden få gjøre»-tipsene, får lykkeligere hunder? Det tror jeg!

 

Endret av Rufs
  • Like 1
  • Thanks 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutes ago, Wilhelmina said:

I passeringer går hun fot med kontakt, og det trener vi jo på hver gang vi går tur. Men det er altså ikke det jeg forbinder med å gå pent i bånd. De fleste jeg spør svarer mye av det samme som går igjen i tråden her; de vil ha kontroll i passeringer. Det vil jeg også. Så da blir vel oppfølgingsspørsmålet om folk egentlig mener gå fot i passeringer når de snakker om å gå pent i bånd?

For meg er «pent nok i bånd» at hunden pauser om lina strammer seg og går fot ved passering. Det kommer jo an på størrelsen hva som er akseptabelt av trekking. Vi hadde en cavalier som fikk trekke så mye hun bare orket, fordi jeg «måtte» gi opp båndtreningen hennes. Den voksne og veloppdragne hunden (BC) holdt nemlig på å flippe mongo over at jeg stoppet hver gang den lille strammet båndet, og jeg hadde ikke tid til å gå alle turer med med dem hver for seg til hun hadde tatt poenget. Hun var ikke den skarpeste kniven i skuffen, godt illustrert ved at det tok en hel uke å lære henne dekk fra verbal kommando, selv da med en nokså sørgelig suksessrate. BC’en forstod rett og slett ikke poenget med all stoppingen på tur pga den lilles trekking i båndet, og han ble så sint og frustrert at han skalv og dirret av spenning mens beina gikk på stedet og han sendte meg blikk som kunne drepe, fordi jeg var så urettferdig. Han oppførte seg jo helt eksemplarisk der han gikk fot i slakk line. En dag bare klikket det for ham. Han hadde fått nok av all denne absurd urettferdige stoppingen og dro på alt han kunne i energisk desperasjon. Da ga jeg opp, og den lille fikk bare trekke alt hun orket. BC’ens livskvalitet måtte gå foran mitt ønske om to hunder som gikk pent og pyntelig i bånd. 

Endret av Maskot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutes ago, Wilhelmina said:

I passeringer går hun fot med kontakt, og det trener vi jo på hver gang vi går tur. Men det er altså ikke det jeg forbinder med å gå pent i bånd. De fleste jeg spør svarer mye av det samme som går igjen i tråden her; de vil ha kontroll i passeringer. Det vil jeg også. Så da blir vel oppfølgingsspørsmålet om folk egentlig mener gå fot i passeringer når de snakker om å gå pent i bånd?

Folk flest jeg kjenner mener ikke det. Og ut fra tråden her synes jeg det virker som de fleste er enige, "gå pent i bånd" betyr ikke nødvendigvis å gå fot, men å ha slakt bånd og gå fot ved behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutes ago, Maskot said:

Vi hadde en cavalier som fikk trekke så mye hun bare orket, fordi jeg «måtte» gi opp båndtreningen hennes. Den voksne og veloppdragne hunden (BC) holdt nemlig på å flippe mongo over at jeg stoppet hver gang den lille strammet båndet, og jeg hadde ikke tid til å gå alle turer med med dem hver for seg til hun hadde tatt poenget. Hun var ikke den skarpeste kniven i skuffen, godt illustrert ved at det tok en hel uke å lære henne dekk fra verbal kommando, selv da med en nokså sørgelig suksessrate.

Min har lært å gå pent i bånd, men hun er nok ikke så smart hun heller for det førte til at hun 1. Gikk fot på fjelltur og 2. Trodde stram line når vi gikk spor var en korrigering. Så her brukte jeg dobbelt så lang tid på å avlære "gå pent i bånd" som å lære det inn...

  • Haha 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ha en hund som kan gå pent i bånd for å slippe og henge etter som et slips. For meg betyr det at hun kan surre rundt som hun vil, så lenge båndet er slakt. Og jeg lar henne ofte snuse litt ekstra om det er noen spennende flekker, men når jeg sier vi skal gå videre så følger hun med. Jeg foretrekker at hun går foran meg med nesten stramt bånd, for da slipper både meg og hunden å snuble i båndet. Og slik går hun somregel også, uten at jeg bevisst har trent inn det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Rufs skrev:

Jeg syns min hund går pent (nok) i bånd på tur. Mange er nok ikke enig i det. Han går stort sett foran til venstre for meg. Ikke ved siden av meg. Der liker han å gå og det syns jeg er helt grei. Han drar ikke mye i båndet. Når vi passerer andre hunder går han mer «fot». Da må han være mer under kontroll. Men min hund er heldigvis ikke så stor og sterk at jeg kan miste kontrollen på han ?

Men jeg syns det blir mer og mer kontroll av hundene våre. Ikke bare på trening, men også på turer:

- Hundene skal ikke snuse/lukte 

- de skal gå pent i bånd

- de skal aldri hilse på andre hunder. Selv om dette kan være den største gleden på turen for enkelte hunder.

- De får ikke tisse når og hvor de ønsker det

Turer blir akkurat som menneskene vil ha det, men til hvilke pris for en hund? Resten av døgnet ligger den stort sett i ro (for den skal være usynlig inne i huset), mens den venter på neste tur, hvor den igjen ikke får være hund. ?

Jeg føler at når man leser alle disse strenge tipsene på nettet, så er det så mye «dette må aldri la hunden få lov til, for da blir det et kjempeproblem!» Uansett hund, det er liksom likt for alle hunder. 

Kanskje hunder til eiere som ikke tar seg tid til å lese alle disse «dette må du ikke la hunden få gjøre»-tipsene, får lykkeligere hunder? Det tror jeg!

 

Som jeg skulle skrevet det selv! ? Det fokuseres omtrent bare på alt hunder ikke skal gjøre/få lov til og altfor lite på hva hunder faktisk bør få gjøre/oppleve! 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få, om noen, hunder jeg ser i nabolaget her lever slik du beskriver det @Rufs. Noen er det helt sikkert som tenker og har hund slik, og så er det et langt spenn mellom de, og de som omtrent mener at det er dyremishandling å ha hunden i bånd. Ytterkanter er det alltid, men de fleste ligger et sted på midten.

Når det gjelder råd og skal/skal ikke på internett så er det noe man må lære seg å lese som folks meninger. Folk har ulike erfaringer og meninger, basert på mer og mindre vanlige erfaringer med egne hunder. Mye er nyttige innspill, svært lite er sant eller usant for alle.

Det er også langt mellom hva som står som en del råd på nettet, og hva folk gjør. På godt og vondt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Rufs skrev:

Jeg syns min hund går pent (nok) i bånd på tur. Mange er nok ikke enig i det. Han går stort sett foran til venstre for meg. Ikke ved siden av meg. Der liker han å gå og det syns jeg er helt grei. Han drar ikke mye i båndet. Når vi passerer andre hunder går han mer «fot». Da må han være mer under kontroll. Men min hund er heldigvis ikke så stor og sterk at jeg kan miste kontrollen på han ?

Men jeg syns det blir mer og mer kontroll av hundene våre. Ikke bare på trening, men også på turer:

- Hundene skal ikke snuse/lukte 

- de skal gå pent i bånd

- de skal aldri hilse på andre hunder. Selv om dette kan være den største gleden på turen for enkelte hunder.

- De får ikke tisse når og hvor de ønsker det

Turer blir akkuraer  som menneskene vil ha det, men til hvilke pris for en hund? Resten av døgnet ligger den stort sett i ro (for den skal være usynlig inne i huset), mens den venter på neste tur, hvor den igjen ikke får være hund. ?

Jeg føler at når man leser alle disse strenge tipsene på nettet, så er det så mye «dette må aldri la hunden få lov til, for da blir det et kjempeproblem!» Uansett hund, det er liksom likt for alle hunder. 

Kanskje hunder til eiere som ikke tar seg tid til å lese alle disse «dette må du ikke la hunden få gjøre»-tipsene, får lykkeligere hunder? Det tror jeg!

 

Greia er: Utenom båndtvangen MÅ du ha kontroll på hunden din. Og I båndtvangen må du ha den i bånd. 
Der er plenty muligheter til å la hunden får utfolde seg innenfor disse rammene. Men hvis du har fokus på alt hvermansen ikke ønsker at hunder skal gjøre, det være seg naboen eller lydighetsprogramet man ev streber etter, så blir begrenseningene store. Man må finne balansen. 

Mine hunder lever ganske gode liv tror jeg. Selv under båndtvangen. De er på lange turer i skog og mark, de får snuse og lese avisa. De trener i ulike hundesporter, de får søke etter leker,godbiter, kong. 
Og jeg har kontroll på dem. Utenom båndtvangen og under båndtvangen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Ekko skrev:

For meg betyr "gå pent i bånd" at hunden ikke trekker. Med mindre den har trekksele på. Og derfor trener jeg på det fra de er 8 uker gamle. Ved å ha fokus for alt som er godt, alle belønninger, ved knærne mine, helt inntil meg. De fleste er innlært ved 2,5 - 3 års alder. Og forstår da forskjell på halsbånd og sele. 

 

 

Å, det var fint å lese :) For vår på 7mnd er ikke akkurat en kløpper på å gå fint i bånd selv om  vi øver på det. Men sikkert ikke nok :) Men det var et fint perspektiv!

2 timer siden, Wilhelmina skrev:

Ja, men hvorfor vil man ha de i den posisjonen på tur? Det er vel egentlig det jeg ikke skjønner helt. Jeg synes det er irriterende med hunder som går fot og klenger på meg, jeg vil ha de i god, jevn driv et stykke foran.

Men skal de trekke hele tiden på tur? Det synes jeg er skikkelig slitsomt. Jeg håper å lære ham å gå med slakt bånd, så kan jo jeg variere hvor langt båndet er. Og så vil jeg at han skal "Gå bak" når jeg ber om det. F.eks i glatte nedoverbakker eller smale bratte stier. 

2 timer siden, Wilhelmina skrev:

I passeringer går hun fot med kontakt, og det trener vi jo på hver gang vi går tur. Men det er altså ikke det jeg forbinder med å gå pent i bånd. De fleste jeg spør svarer mye av det samme som går igjen i tråden her; de vil ha kontroll i passeringer. Det vil jeg også. Så da blir vel oppfølgingsspørsmålet om folk egentlig mener gå fot i passeringer når de snakker om å gå pent i bånd?

Jeg mener at båndet er slakt og at han ikke røsker i det for å komme til tørre blader i vinden og andre fantastiske ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor? Fordi fire border tullinger på 65kg tilsammen i hver sin retning eller sammen rett fremover er ugreit å gå med :lol:

Jeg har litt forskjell på å oppføre seg i bånd, gå pent og gå lineføring. Mine får gå foran meg, snuffe og trenger ikke holde helt slakk på lina, såfremst de følger med meg, har åpne ører for beskjeder og ikke drar. Det er altså på tur i 1,5-7m line, gjerne i sele, men også i halsbånd. Om vi er på tur med magebelte, sykkel, ski eller sådan så får de trekke sålenge de holder jevnt fremover. 

Gå pent gjør vi de sjeldne gangene vi er i tettbebygde områder og må ta minst mulig plass på fortauet, passere folk (mine virrer gjerne foran og vil hilse om de er i 'fri dressur') eller sådan. Da må de gå ved mitt bein med slakt, kort bånd og være oppmerksom på hvordan jeg beveger meg. Lineføring med full kontakt må dem gå i trening og konkurranse, samt ved passering av andre hunder og andre ting jeg vil ha full kontroll på med å gi en spesifikk oppgave. 

Mine kan i tillegg 'gå bak' både i bånd og løs. Det kommer hovedsaklig av at det er nødvendig i gjeterhundarbeid innimellom, men også om vi går i bratte nedoverbakker eller sleipt terreng hvor jeg ikke vil ha noe drag fremover, eventuelt om vi er på feks. flyplassen eller veldig trange områder hvor jeg vil ha full koll på hvor hunden er uten å måtte tenke på det. 

 

Endret av maysofie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, Grønn said:

Men skal de trekke hele tiden på tur? Det synes jeg er skikkelig slitsomt.

Tja. Man har vel forskjellig måte å gå tur på, kanskje, men jeg foretrekker det. Eller ikke trekke nødvendigvis, men det må være god fremdrift. Hunder som suller rundt ved siden av meg i søndagstur-tempo har i hvert fall ikke jeg tålmodighet til :teehe:Heldigvis tror frøkna mi til enhver tid at hun er med på Finnmarksløpet, så vi er ganske kompatible der :teehe:

Samtidig ser jeg jo at mange har en annen tilnærming til turer enn det jeg har, og jeg prøver vel egentlig bare å få en forståelse for hvorfor andre gjør som de gjør. Gå pent å bånd er en øvelse jeg utelukkende lærte min hund fordi det liksom var opplest og vedtatt at det måtte alle hunder lære, ikke fordi jeg så nytteverdien i det selv. Så jeg synes det er veldig interessant å få et innblikk i andre perspektiver :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Wilhelmina skrev:

Tja. Man har vel forskjellig måte å gå tur på, kanskje, men jeg foretrekker det. Eller ikke trekke nødvendigvis, men det må være god fremdrift. Hunder som suller rundt ved siden av meg i søndagstur-tempo har i hvert fall ikke jeg tålmodighet til :teehe:Heldigvis tror frøkna mi til enhver tid at hun er med på Finnmarksløpet, så vi er ganske kompatible der :teehe:

Samtidig ser jeg jo at mange har en annen tilnærming til turer enn det jeg har, og jeg prøver vel egentlig bare å få en forståelse for hvorfor andre gjør som de gjør. Gå pent å bånd er en øvelse jeg utelukkende lærte min hund fordi det liksom var opplest og vedtatt at det måtte alle hunder lære, ikke fordi jeg så nytteverdien i det selv. Så jeg synes det er veldig interessant å få et innblikk i andre perspektiver :) 

Å ikke trekke betyr ikke det samme som "søndagstur-tempo". Det betyr bare "ikke trekke". Med sele får de trekke, UNNTAK da er etter kommandoen "bak" i bratte nedoverbakker i fjellet. Da må de luske bak meg, rett og slett for å unngå at jeg skal snuble/falle om de skulle dra for hardt til et ugunstig øyeblikk til fjells. 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg orker ikke å henge etter 45 kg alle veier på tur. Derfor vil jeg at han skal gå fint i bånd. Å gå fint i bånd er å ha et smilende bånd stort sett hele tiden, enten jeg går, powerwalker eller jogger. Skal han trekke så er det på med trekkselen. Å gå fot med kontakt eller å gå bak i bratte nedoverbakker på heia er også godt å kunne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Wilhelmina said:

Tja. Man har vel forskjellig måte å gå tur på, kanskje, men jeg foretrekker det. Eller ikke trekke nødvendigvis, men det må være god fremdrift. Hunder som suller rundt ved siden av meg i søndagstur-tempo har i hvert fall ikke jeg tålmodighet til :teehe:Heldigvis tror frøkna mi til enhver tid at hun er med på Finnmarksløpet, så vi er ganske kompatible der :teehe:

Samtidig ser jeg jo at mange har en annen tilnærming til turer enn det jeg har, og jeg prøver vel egentlig bare å få en forståelse for hvorfor andre gjør som de gjør. Gå pent å bånd er en øvelse jeg utelukkende lærte min hund fordi det liksom var opplest og vedtatt at det måtte alle hunder lære, ikke fordi jeg så nytteverdien i det selv. Så jeg synes det er veldig interessant å få et innblikk i andre perspektiver :) 

Hunder trekker forskjellig. Å ha 10 kilo hund med ambisjoner for Finnmarksløpet er lite problem, så lenge man selv foretrekker litt jevnt tempo.

Alle hunder trekker ikke fremover. Noen er mer opptatte av å snuse, sose, se etter katten som de så en gang da vi passerte akkurat der, de barna som spiller ball. Og har man mer enn én hund er det ingen garanti for at de trekker i samme retning, om de trekker, eller at begge trekker. Og selv om man nok kan trene dem opp en viss grad til foretrukken preferanse så vil det alltid være forskjell. Vi kan bare glemme å gå Kovu til å trekke jevnt framover på tur, og det tror jeg vi skulle jobbet MYE for å få til.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del betyr å gå pent i bånd å ha noenlunde slakt bånd. Hvor hun går er meg revnende likegyldig, så lenge hun gjør som hun får beskjed på ved behov(går ut i grøften når det kommer bil o.l). Vi går for det meste snuseturer, for jeg har dårlig helse, og hun går å snuser 99% av tiden selv om hun går løs.

 

Jeg vil ikke at hun skal trekke hovedsakelig for jeg har vonde ledd, så (hard) trekking gjør vondt selv med trekkbelte. Og min har aldri vist noen interesse for det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer ikke lenger å ha begge mine i full trekk, ikke rett fremover engang. Det er så sinnsykt tungt (22 kg + 14 kg) for meg med vond rygg. I tillegg er det rykk og napp alle veier, den ene drar til høyre og den andre til venstre. Springeren virrer seg fast rundt alt som kan virres fast i, blandingen vil stoppe å snuse i 5 min. Det er kaos! Oppover går det fint og nedover går de bak meg. 

Så det å gå pent i bånd (hvertfall for springeren, blandingen går helt greit) er på prioriteringslista. Ellers ender jeg opp med ødelagt rygg innen jeg bikker 30?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...