Gå til innhold
Hundesonen.no

Valp fra mor med HD C?


Maren89
 Share

Recommended Posts

Hei! 

Har vært lenge på leting etter wheaten terrier-valp, og fant endelig en aktuell kennel. Men etter litt research ser jeg at tispa som skal ha valper har HD grad C... Faren har A.

Har sjekket i NKK sine registre, og ser at flere av valpene fra den kennelen gjennom årene har hatt HD C, og til og med noen med D. 

Ville dette vært en dealbreaker for deg? Eller overreagerer jeg?

Trodde wheaten terrier-klubben krevde at avl skulle skje på HD fri hunder, jeg... 

Har kun hatt hund med HD A før, så aner jo ikke hvor mye det vil ha å si for hundens generelle helse. Tenker å ha den som familiehund, men muligens prøve agility eller lydighet etter hvert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da hadde jeg først sjekket status på eventuelt tidligere kull som tipsa og hannen har hatt, og søsken av tispa og hannen, pluss linjene bakover. Om tispa er den eneste hunden med C og resten er stort sett fritt, så ville jeg kanskje spurt oppdretter hva dem tenker, og har dem et godt argument, så ok. Men om det er mer dårlige hofter i familien, eller dem ikke har noe bra argument for å bruke en hund med C, så hadde jeg styrt unna :) 

Det spørs jo litt hvordan det er med andre oppdrettere og da. Er det andre seriøse, flinke oppdrettere som kun avler på fritt så hadde jeg nok valgt en annen oppdretter. 

Endret av jma
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært totalt uaktuelt for meg, du finner garantert en annen kombo der begge foreldre er fri bare du har litt is i magen.

(Personlig var to A viktig for meg sist også, og håper det ikke blir for mye forlangt neste gang heller, sånne problemer er det siste jeg ønsker personlig da fysisk aktivitet er en veldig stor og viktig del for meg i mitt hundehold.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sakset fra RAS-dokumentet for rasen:

Beskrivelse av kortsiktige og langsiktige mål

  •  Redusere tilfeller av HD.
  •  Få flere til å ta røntgen av hundene sine.
  •  Fremme bruken av hd-index. Det anbefales at summen av hd-index for en kombinasjon (begge foreldredyrene) ligger å godt over 200.

 

Alle raser har forskjellige avlsmål og helsestatus, og alle valpekjøpere har forskjellige krav, så et generelt svar på dette er vanskelig å gi. 

Generelt ville jeg anbefalt at man styrer unna kombinasjoner med HD, fordi man hverken får igjen noe på forsikringen om det trengs, man bidrar til holdningen at det er ålreit å avle på syke hunder, samt øker risikoen for at egen valp får det. Det sagt, så er det totale helse- og avlsbildet viktig! Denne rasen er liten og lett, og i følge RAS plages få av svake grader. Om slektskapet ellers ser bra ut, hunden har god Hd-index og parres med en A-hund også med god index, så ville det bekymret meg mindre enn hvis man kjører på uansett resultat. Det er dog viktig at hunden, på tross av sin helseanmerkning, har noe virkelig godt å bidra med i raseavelen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Stjerneskinn skrev:

@maysofie

Mer det ikke en myte at størrelse har noe å si mtp belastning av ledd/skjelett? 

Ekstra kg overvekt blir helt klart en ekstra påkjenning, men samme type kroppsbygning i miniatyr vs stor utgjør vel ikke det? (Men HD er mer utbredt generelt på store raser enn små.)

Om det er en myte eller ei skal ikke jeg si for sikkert noe om, men det er den gjengse oppfatning hos både oppdrettere og veterinærer.

Om store hunder er mer plaget enn små kan vell også diskuteres. De store sjekkes oftere, fordi de har et tilsynelatende grovere symtombilde. Men vi har mange eksempler på små hunder av raser som vanligvis ikke HD-røntges og er uten symptomer, som knapt henger sammen i hofteleddet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, maysofie said:

Om det er en myte eller ei skal ikke jeg si for sikkert noe om, men det er den gjengse oppfatning hos både oppdrettere og veterinærer.

Om store hunder er mer plaget enn små kan vell også diskuteres. De store sjekkes oftere, fordi de har et tilsynelatende grovere symtombilde. Men vi har mange eksempler på små hunder av raser som vanligvis ikke HD-røntges og er uten symptomer, som knapt henger sammen i hofteleddet. 

Godt poeng det med at det ikke er vanlig å HD-røntge mindre heller, ja, og så mener jeg det er det overraskende mange som må bli påpekt at hunden viser tydelige tegn på smerter også forøvrig, hinkende småhunder er for mange «søtt» etc utifra utallige videoer sett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av det jeg kan se på stamtavler, er begge foreldrene fra utenlandske kenneler. Dermed klarer jeg ikke å se index eller historikk så mye lenger enn på kun foreldre som er registrert i NKK...

Hadde ikke vært så bekymret hvis det bare var mor som hadde svak HD, det som bekymrer meg er at det er flere valper fra samme kennel som også har endt opp med HD.

Det er et rødt flagg for meg, for selv om man aldri kan være sikker på å få valper som er helt friske, ser det ikke ut som om de bryr seg veldig om HD? 

Min forrige hund var som sagt fri for HD, og det var alle andre i slekta dens også. Men det var dessverre mye andre helseproblemer, og dermed er jeg skeptisk til å kjøpe valp som allerede fra starten av i verste fall har arvet noe som oppdretterne vet om og enkelt kunne unngått ?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Maren89 skrev:

Av det jeg kan se på stamtavler, er begge foreldrene fra utenlandske kenneler. Dermed klarer jeg ikke å se index eller historikk så mye lenger enn på kun foreldre som er registrert i NKK...

Hadde ikke vært så bekymret hvis det bare var mor som hadde svak HD, det som bekymrer meg er at det er flere valper fra samme kennel som også har endt opp med HD.

Det er et rødt flagg for meg, for selv om man aldri kan være sikker på å få valper som er helt friske, ser det ikke ut som om de bryr seg veldig om HD? 

Min forrige hund var som sagt fri for HD, og det var alle andre i slekta dens også. Men det var dessverre mye andre helseproblemer, og dermed er jeg skeptisk til å kjøpe valp som allerede fra starten av i verste fall har arvet noe som oppdretterne vet om og enkelt kunne unngått ?

Om de er svenske eller finske kan det enkelt søkes opp på Avelsdata eller Koiranet :)

Har disse andre valpene felles slektskap? Alle oppdrettere kan være uheldig med kombinasjoner, og man kan ha kombinasjoner med helt forskjellige linjer enn det man har produsert tidligere. Ville derfor ikke hengt meg så mye opp i det, sålenge de ikke er av nært slektskap. Om du er usikker på hvor seriøst oppdretter tar HD, så send en melding og spør hvilke tanker de har rundt det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Stjerneskinn said:

 

Mer det ikke en myte at størrelse har noe å si mtp belastning av ledd/skjelett? 

Ekstra kg overvekt blir helt klart en ekstra påkjenning, men samme type kroppsbygning i miniatyr vs stor utgjør vel ikke det? (Men HD er mer utbredt generelt på store raser enn små.)

Jeg har ingen tro på at det er mer HD på store raser, problemet er vel heller at denne myten har gjort at små hunder sjeldnere røntges. Ellers er jo skjelettet proporsjonalt med størrelsen på hunden, så jeg synes heller ikke det gir noen logisk mening at små hunder skulle være noe mindre affisert. Min HD-hund er slank og veier knappe 6 kilo, og hun var såpass plaget at det begynte å bli et dyrevelferdsmessig problem. Heldigvis ble hun symptom- og smertefri med behandling, men det er dyrt og noe hun må ha resten av livet for å ha god livskvalitet. Forsikring kan dekke opptrening/rehabilitering, men utover det vil hunden ha behov for regelmessig forebyggende behandling, og det dekkes ikke, selv om begge foreldrene er frirøntget.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det kun vært en og annen C-hofte på de linjene, eller indeksen for dyret var svært god, kunne jeg fint kjøpt hund etter et foreldredyr med C-hofter som var symptomfri.

Agria har fjernet sine reservasjoner og man får nå dekket utgifter i forbindelse med HD selv om foreldrene har en diagnose.

HD er på ingen måte enkelt å unngå. Vi har avlet på HD-frie hunder i lang tid nå og vi ser at det ikke øker fri-andelen nevneverdig, derav har vi innført indeks. Å kjøpe valp av to HD-frie foreldre trenger ikke gi noen bedre odds for å få en HD-fri hund. Man må se på hele slekten, forekommer det mye HD på foreldrenes søsken, på besteforeldrenes søsken osv.?

Noen kenneler har flere avlslinjer, dermed er ikke alle hunder med samme kennelnavn nødvendigvis i slekt med hverandre. Det er kun de hundene som er i slekt med det kommende kullet du ser på som er av interesse å sjekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...