Gå til innhold
Hundesonen.no

Jaktgolden vs toller


Thea
 Share

Recommended Posts

Jeg har prøvd å falle for gjetere, for jeg ser jo at de og LP går godt sammen, men må nok innse at jeg er en retrieverperson! Har i dag en eurasier og en toller, og drømmer om en hund til om et år eller to. Aller helst vil jeg ha en av hver retrieverrase ? Men tenker at jaktgolden eller en toller til er mest aktuelt. Evt muligens jaktlabrador, men har skjønt at de kan være vanskelige å få tak i om man ikke driver med praktisk jakt?

For kontekst: Jeg er glad i LP og rally, evt litt agility for gøy, og så blir det litt retrieverjakttrening for hundens skyld. Jeg ønsker å nå så langt som mulig i LP, minst LP3, gjerne fci3. Ønsker mye arbeidslyst, en hund som ikke er den vanskeligste å trene opp til fokus rundt forstyrrelser og en hund som går greit å trene opp til at både leker og godbiter stort sett er relevante forsterkere. Og selvfølgelig frisk hund med god mentalitet. Er ellers glad i lange turer i skogen både til fots og på kickbike, så en hund som liker å trekke er et pluss, men ikke superviktig.

Er det noen som har erfaring med både jaktgolden og toller, som kan si litt om forskjellene?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta heller gjeterhund, ta heller gjeterhund, ta heller gjeterhund ?

I mitt treningsmiljø er jaktgolden mer spesialisert mot enkelte hundesporter. Det er ett par jaktgolden som gjør det veldig bra i LP. (Fått championat). Men så er det også flere jaktgolden som aldri blir noe Spessielt flink i noe som helst. Til tross for masse trening. De virker så vimsete. Kanskje de heller passer bedre til jakt?

Tollerene i mitt miljø er mer allsidige. Flere av de er flink i flere hundesporter (dvs er ikke så spesialisert) - rally, LP, jakt og agility , men de når ikke helt toppen. 
Jeg syns de er ganske forskjellig disse to rasene. Lurer på hva andre har å si om dette temaet... ?

 

Endret av Rufs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg svarer, siden jeg ikke har konkret erfaring med noen av dem. :P

Inntrykket mitt er vel litt som nevnt over. Stor variasjon i jaktretrieverene om de får til noe, eller er bare stress og vims. Det henger nok også til dels sammen med fører og håndtering, men jeg møter de jo stort sett i miljøer med aktive treningsfolk. Noen tar championater før hunden er tre, andre greier ikke helt å lande hunden i det hele tatt.

Men hvis det står mellom toller og jaktgolden så er det nok sistnevnte som har best kapasitet og potensiale for de høyere lp-klassene. Selv om jeg tror border collie gjør det mye enklere slik ting er i dag, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar og takk for råd! Føler dette blir en "kjøp bc"-tråd i stedet for om forskjellene på retrieverne ? Kanskje jeg må kapitulere. Jeg hører hva dere sier, men er det virkelig så umulig å få en fungerende jaktgolden? Jeg har sett etter kombinasjoner hvor det er resultater på begge sider av slekta, og der har jeg funnet mer blant jaktgolden enn toller.

Er jo synd å måtte få seg en rase man egentlig ikke vil ha fordi ingen andre duger. Jeg syns det virker litt sånn med BC også som dere sier om jaktgolden, at satt på spissen får man enten en bra hund eller så får man det ikke? ?‍♀️ Har jammen sett mye forskjellig der også. Om jeg ender opp med det verste eksempelet av rasen vil jeg heller det skal være en jaktgolden enn en bc for å si det sånn ? Når vims og vokt og pubertal i årevis er det verste så tenker jeg det fortsatt er noe jeg vil takle mye bedre enn nerver og gjeting av barn, sykler og skygger. Jeg hadde en terv for 20 år siden som ikke var god i hodet og vil ikke risikere noe lignende. Jeg må jo revurdere om det virkelig ikke går, men syns det er rart om jaktgolden er så umulig å få til ting med også? ?‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå for den rasen du liker best. Som en dyktig hundetrener sa; en BC er en BC 24 timer i døgnet, ikke bare på trening. Så velg den rasen du faktisk kan leve med utenfor hundesporten også :) Jeg har møtt mange retrievere opp gjennom årene i flere ulike grener, og vil si det er fullt mulig å få de til. Det krever muligens bare litt mer innsats enn med typiske LP-raser

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville valgt jaktgolden etter sportslinjer, det er nok et sikrere kort enn toller. Så må du selvsagt være nøye med linjer og oppdretter, som alltid når man kjøper hund og særlig når det er til spesifikke formål.

BC er helt klar den optimale LP-hunden, men det betyr definitivt ikke at man ikke kan nå høyt med andre bruksraser og ha det moro på veien. Gjennom et hundeliv er det en veldig liten andel av tiden som går til trening og konkurranse, jeg ser for meg at det kan bli et irritasjonsmoment å eie en rase du i utgangspunktet ikke vil ha bare for å få den "ekstra edgen" på LP-konkurranse. Da er det nok mye mer givende å tilbringe hverdagen og alle treningstimene med en rase du faktisk liker.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker ikke engang BC. Har for mange dårlige erfaringer med dem som rase dessverre ? 

Så jeg ville selv aldri kjøpt en BC, og vil nok heller ikke anbefale en. Selv om jeg tror at skal man nå høyt og langt i LP så er sjansen til å lykkes større hvis du får en god BC.
Men det finnes jo så mange andre gjeterhunder. Raser som er ganske intelligente og har høyt skår på samarbeidsvilje. Hva med en annen gjeterhundrase? Har du vurdert det? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Rufs said:

Jeg liker ikke engang BC. Har for mange dårlige erfaringer med dem som rase dessverre ? 

Så jeg ville selv aldri kjøpt en BC, og vil nok heller ikke anbefale en. Selv om jeg tror at skal man nå høyt og langt i LP så er sjansen til å lykkes større hvis du får en god BC.
Men det finnes jo så mange andre gjeterhunder. Raser som er ganske intelligente og har høyt skår på samarbeidsvilje. Hva med en annen gjeterhundrase? Har du vurdert det? 

 

Jeg ser ikke at andre gjeterhundraser er noe mer aktuelt enn jaktretriever. Da ser man jo retrieverene like mye som bruksaussie eller ulike belgere i høye LP-klasser. Kanskje malinois, men noe sier meg at det ikke er aktuelt heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det jeg tenker også, at vi skal jo leve med hunden resten av tiden også, og de andre hundene her skal også leve med den hunden. Så det er viktig at det er en som passer i familien, og hvor det er størst sjanse for at det går bra med tre hannhunder sammen, og da tenker jeg at en retriever sannsynligvis vil passe best inn. 

Jeg har vel vært innom de fleste raser ? Men som Simira sier ser man retrievere like ofte i de høye klassene som bruksaussie eller groenendael av brukslinjer. Og siden vi enn så lenge bor i et tett befolket nabolag med naboer på alle sider av huset, og gatene er fulle av unger, hunder i bånd, løse hunder langs fortauet, sparkesykler, syklister, skateboardere, turgåere, folk på rulleskøyter osv, skulle tro det var parade i blant, så vil jeg veldig gjerne ha en hund som ikke har noe særlig skarphet eller nerver som kan skape trøbbel. Eurasieren her er heldigvis sånn skrudd sammen at om han skvetter av et barn som plutselig hopper fram til ham, så hopper han bare unna selv. Men det hadde vært et pluss om hund nummer 3 er en hund som sannsynligvis ser på verden som en fest og hvor alle er en potensiell ny bestevenn. Lite vokt hadde også vært et pluss, men det får gå. Har blitt litt overraska over mengden vokt på tolleren her og har jobbet mye med det. Virker som han har mer av det enn en del andre tollere. Vet ikke om det er noe mindre på jaktgolden eller om det er mye det samme?

Vår toller er også veldig lite stressa i arbeid og det er aldri noe lyd mens han jobber, og det er utrolig fint. Har skjønt mange kan slite med stress og lyd, kanskje særlig jaktgolden? Leste noe om at sportslinjer på jaktgolden snart ikke egner seg for jaktprøver, fordi de er SÅÅ KLARE for jobb hvert eneste sekund av alle de timene på jakt, mens de egentlig burde slappet av. Der er jeg veldig godt vant, vår toller var veldig lett å trene til å ta det rolig i pausene. 

En annen ting jeg tenker på er mentaliteten. Noen tollere syns seler og kobbel er ekkelt, noen syns våte underlag er ekkelt, noen er redde for agilitytunneler, noen er skuddredde, noen er miljøberørte, noen er lite sosiale med fremmede... Innbiller meg sånt er mindre vanlig på jaktgolden? 

Etter det jeg har sett virker det også som man får litt mer av alt med en jaktgolden, og da også kanskje litt mer godbit-iver og lekelyst? 

Når det gjelder helse er det jo blant annet en del autoimmunt på toller, mens det på jaktgolden virker å være mer allergi, øreplager, HD og AD? Er det ca like god sjanse til å få et friskt individ om man gjør god research på forhånd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, Thea said:

Har skjønt mange kan slite med stress og lyd, kanskje særlig jaktgolden?

Det er ikke min erfaring. Jeg har 1 selv, bor halvveis med 2 til og kjenner minst 10 til relativt godt samt at jeg har kjennskap til et par titalls til. Nå skal det sies at min erfaring kan skyldes utvalget - det er mye like linjer.

11 hours ago, Thea said:

Leste noe om at sportslinjer på jaktgolden snart ikke egner seg for jaktprøver, fordi de er SÅÅ KLARE for jobb hvert eneste sekund av alle de timene på jakt, mens de egentlig burde slappet av.

Tja ... Jeg har ikke registrert at de ikke egner seg for jaktprøver av slike årsaker - de klarer fint å holde seg i skinnet den tiden WT og B-prøver holder på, men jeg har tenkt at en dag med praktisk jakt kan bli en prøvelse. Det gjelder dog ikke bare goldens. Ser labber som formelig dirrer gjennom hele prøvene også. Men skal man nå langt i eliteklasse er nok labbe et sikrere kort, men av andre grunner.

 

11 hours ago, Thea said:

Noen tollere syns seler og kobbel er ekkelt, noen syns våte underlag er ekkelt, noen er redde for agilitytunneler, noen er skuddredde, noen er miljøberørte, noen er lite sosiale med fremmede... Innbiller meg sånt er mindre vanlig på jaktgolden? 

Har ikke opplevd skuddredde jaktgoldens, men miljøberørthet og underlagssvakhet er det tendenser til hos golden generelt. Ikke voldsomt utbredt har jeg inntrykk av, men det forekommer. Dessverre er det en del jaktgoldenoppdrettere som nå driter i den «sosiale» retrieveren, avler kun på benharde bruksegenskaper, men der får man nesten gjøre hjemmeleksa når man velger oppdretter. Har virkelig inntrykk av at se fleste jaktgoldens er glade, sosiale retrievere.

 

11 hours ago, Thea said:

Når det gjelder helse er det jo blant annet en del autoimmunt på toller, mens det på jaktgolden virker å være mer allergi, øreplager, HD og AD? Er det ca like god sjanse til å få et friskt individ om man gjør god research på forhånd?

Det finnes ikke statistikk for HD og AD for jaktgolden, men golden som helhet er vel rundt 80% frirøntget for HD. Det er vel relativt ok. Har ikke tall for toller. Og man øker sjansen for ok ledd ved valg av oppdretter som gjør jobben sin. Hudproblemer/allergi forekommer hos golden - såpass ofte at det blir nevnt i forbindelse med rasen, men det er umulig å si noe om hvordan der er sammenlignet med andre raser. Igjen er det viktig å stille oppdretter de riktige spørsmålene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selvsagt svak for tolleren, og ville alltid valgt en god toller over en god jaktgolden ? du har tenkt gjennom det meste syns jeg, og som du sier er det pluss og minus ved begge både ifht mentalitet, arbeidsegenskaper og helse. Jeg tror kanskje de i bunn og grunn er såpass "like", til tross for sine ulikheter, at det kommer litt på ett ut. Du må uansett være nøye med kombinasjon, linjer og hvilket individ som vil passe deg og ditt bruk :)

og for å ta jaktlabbisen - tror nok fint du får kjøpt valp hos en del oppdrettere. Mange er veldig jaktjaktjakt, men absolutt ikke alle :) Nå er jeg riktignok fersk med jaktlabb, men jeg tror den er et godt alternativ også om man ønsker å komme langt i LP :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...