Gå til innhold
Hundesonen.no

Parre på påfølgende løpetid


MNT
 Share

Recommended Posts

Har en tispe på 6år som har hatt 2 kull. Ett i 2018 og ett i november 2020..Har beholdt en valp fra siste kull. 

Tispa har no fått løpetid igjen og lurer på om om det er mulig å parre ho igjen no,eller bør vente? 

Hadde passet fint med att jeg da har sommerferie de ukene valpene bor her. 

Tispa blir raskt i fin form igjen etter fødsel og har ikke vært komplikasjoner før eller etter fødsel 

Har normalt 8 mnd mellom hver løpetid og jeg ønsker veldig ett kull på sommeren iforhold til ferie. 

Men usikker om det blir for stor belastning for tispa med nytt kull igjen snart?? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel generelt frarådet å parre på to løpetider etter hverandre, med mindre tispa gikk tom eller hadde bare én eller to valper. 6 år gammel og to kull så ville jeg latt henne få en pause, men jeg har ingen erfaring selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg kan regne meg frem til er det maksimum 5 måneder siden hun fikk hvalper sist, muligens kortere tid, avhengig av når i november hvalpene ble født. Å sette på  tispen på nytt allerede nå, er ikke innenfor etter min mening. 

Hvis jeg hadde  jeg vært interessert i valp og det hadde kommet frem at oppdretter hadde parret tispen så kort tid etter forrige hvalpekull, hadde jeg blitt skeptisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...