Gå til innhold
Hundesonen.no

Valp- og selvaktivisering


Lito
 Share

Recommended Posts

Hei, 

Jeg har en bichon havanaisvalp på 4 måneder som er dårlig på å aktivisere seg selv. Om jeg ikke sitter ned han på gulvet konstant, biter han meg i tærene og hopper opp på meg og vil hele tiden ha min oppmerksomhet ?Er det noen som har tips til hva jeg kan gjøre? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil ikke at en valp skal aktivisere seg selv. Det er kjempebra at han henvender seg til deg i stedet for å ødelegge ting inne!

Først og fremst må du jo sørge for at han får nok aktivitet, både på tur, og litt hodebry, gjerne triksetrening eller noe slikt, i løpet av dagen. Og så må du lære ham å slalle av når det ikke skjer noe, det krever også litt arbeid. Søk og les om rotrening på nett og inne på forumet her for tips. Det å lære hunden å legge seg på plassen sin og slappe av er utrolig verdifullt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, simira skrev:

Du vil ikke at en valp skal aktivisere seg selv. Det er kjempebra at han henvender seg til deg i stedet for å ødelegge ting inne!

Først og fremst må du jo sørge for at han får nok aktivitet, både på tur, og litt hodebry, gjerne triksetrening eller noe slikt, i løpet av dagen. Og så må du lære ham å slalle av når det ikke skjer noe, det krever også litt arbeid. Søk og les om rotrening på nett og inne på forumet her for tips. Det å lære hunden å legge seg på plassen sin og slappe av er utrolig verdifullt!

Takk for gode råd ?Ja, valpen får både hodebry og flere gåturer daglig. Men innimellom nå vi skal spise eller kanskje se litt på tv, hadde det vært fint om valpen kunne ligge litt i ro. Har lest litt på ri-trening-og det er mange gode tips og råd der! Jeg skal prøve å fokusere på det videre ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første tipset jeg tenker er å ikke gi mat fra en skål, det er veldig lite stimulerende for en hund. Bruk baller du kan putte tørrfôr inni, eller lickimat, kong, snackslange eller lignende om du pleier å gi våtfor. Fryst kong fylt med leverpostei og oksemuskler er min bestevenn når jeg har valp. Dette har mine hunder gnagd på og kost seg med i timesvis.

Sover valpen veldig lite i løpet av dagen? Isåfall burde du se på rotrening som nevnt ovenfor. Noen hunder må lære hvordan de skal slappe av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpen min sover ganske mye i løpet av dagen. Jeg har også god erfaring med kong og fryst leverpostei. Men å fylle kong med tørrfôr, det vil han ikke ha.
Jeg tar en tur innom dyrebutikken i morgen for å se etter oksemuskel. Kanskje det gjør susen ?? 

Takk for gode innspill ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt egne hunder i over 40 år og jeg har aldri hatt behov for å bedrive noen slags ‘rotrening’ eller passivisering av hvalper eller voksne hunder for den del. 
 

Hvalper  ( og hunder) ER aktive ( eller de bør i alle fall være det) og det bør man være inneforstått med, før man får seg hund. Det blir litt som med barn, hvis man er en type som liker ro og fred og ikke noe mas, så bør man kanskje ikke vurdere egne barn. 
 

Hvis hunden må ‘lære’ å slappe av, så er det enten noe som ikke stemmer eller så mistenker jeg at svaret ligger i noe som er mye mer vanlig, hunden får får lite aktivitet og opplevelser. Turer i skog og mark anser jeg som beste ‘medisin’.

’Rotrening’ eller passivisering som det i realiteten er, er vel noe som man bedriver for eierens del, ikke hundens.

Endret av QUEST
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så heldig du er @QUEST, som aldri har hatt behov for det. Selv har jeg bare hatt to hunder, en som definitivt hadde hatt behov for å lære å slappe av, og en som aldri har trengt å lære det. Hunder er forskjellige. Og ja, førstemann er en stresset type i utgangspunktet og har nok en genetisk svakhet der, men det er det lite å gjøre med på det punktet hunden er i hus.

Rotrening og passivisering er heller ikke det samme etter min mening. Man kan fint lære en hund å slappe av uten å ta fra den sitt naturlige aktivitetsnivå. Det er både folk, hunder og andre dyr som trenger hjelp til å lære seg å roe ned i ulike situasjoner, eller rett og slett generelt. Mens for andre ligger det helt naturlig. Hvis du begynner å begrense hundens aktivitetsnivå for din egen del snakker vi om noe helt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, simira skrev:

Så heldig du er @QUEST, som aldri har hatt behov for det. Selv har jeg bare hatt to hunder, en som definitivt hadde hatt behov for å lære å slappe av, og en som aldri har trengt å lære det. Hunder er forskjellige. Og ja, førstemann er en stresset type i utgangspunktet og har nok en genetisk svakhet der, men det er det lite å gjøre med på det punktet hunden er i hus.

Rotrening og passivisering er heller ikke det samme etter min mening. Man kan fint lære en hund å slappe av uten å ta fra den sitt naturlige aktivitetsnivå. Det er både folk, hunder og andre dyr som trenger hjelp til å lære seg å roe ned i ulike situasjoner, eller rett og slett generelt. Mens for andre ligger det helt naturlig. Hvis du begynner å begrense hundens aktivitetsnivå for din egen del snakker vi om noe helt annet.

Det er mulig at jeg har vært heldig, jeg skal ikke påstå noe annet. I løpet av disse 40+ årene har jeg med nåværende hunder hatt over 30 hunder av forskjellige raser og blandinger. Jeg har alltid hatt hunder i flertall samtidig, derav antallet. Jeg kan vel med mer eller mindre rett også plusse på de hundene som er og har vært i familien, igjen av andre raser.  Heller ikke disse har hatt behov for ‘rotrening’ . 
 

Selvsagt er hunder forskjellige og som jeg nevnte i forrige innlegg, ‘noe som ikke stemmer’ og med det mente jeg bl.a hunder som er unormalt høye i stress. Det vil jeg definere som et avlsproblem eller sagt på en annen måte, noe som bør taes høyde for i avl.  Jeg betviler altså ikke at slike hunder finnes, det er jeg fullt klar over. Dog er jeg slett ikke overbevist om at annenhver hund behøver ‘rotrening’ eller som det i realiteten er, passivisering. ‘Uroen’ bunner nok i temmelig mange tilfeller på for lite egnet aktivitet, ikke for høyt stressnivå. 
 

Jeg tenker at man skal være litt forsiktig med å anbefale ‘rotrening’ til høyre og venstre, når man ikke vet annet enn det spørrer forteller. I mange tilfeller er det folk som har lite erfaring med hund og nok ikke var helt forberedte på hvor mye aktivitet/ opplevelser/turer hunder bør få. Hva en hund kan klare seg med er ikke helt det samme som hva hunder bør få.

De som har hatt hvalper i flertall samtidig og nå tenker jeg ikke minst på etter 8 ukers alder, tror jeg nok vil være enige om at de slett ikke ‘sover 20 timer om dagen’ som jeg så en annen nevne i en lignende tråd. Sover hvalpene 20 timer om dagen etter 8 ukers alder, ville jeg fått de undersøkt av veterinær asap.. Tvert om bruker de mye av dagen på å leke og herje med hverandre, avbrutt av søvn innimellom. 
 

Så jeg fastholder at majoriteten av hvalper og hunder ikke har behov for passivisering, tvert om. Hvilket ikke betyr at man skal ‘aktivisere’ dyret med     å kaste ball eller lignende. Jeg sverger fortsatt til turer i skog og mark som beste aktivitet. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...