Gå til innhold
Hundesonen.no

Dyrebeskyttelsen mener det avles ulovlig på engelsk bulldog - Geir Lippestad skal forsvare NKK


QUEST
 Share

Recommended Posts

1 hour ago, yurij said:

"– Det er absolutt ikke slik. Helsen forbedres hele veien. Eksempelvis sies det at hundene ikke kan føde, men i 2020 hadde vi 40 prosent selvfødende hunder.!"     

Jeg leste også den der. Det er jo tragisk, men jeg måtte le...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, yurij skrev:

"– Det er absolutt ikke slik. Helsen forbedres hele veien. Eksempelvis sies det at hundene ikke kan føde, men i 2020 hadde vi 40 prosent selvfødende hunder.!"     

Nei men da er det jo ingen grunn til bekymring! Bare 6 av 10 tisper må gjennomgå en eller flere keisersnitt for å få ut hvalpene.  Det er hårreisende at det i det hele tatt er lov å avle frem noe slikt og det sier i grunnen alt om oppdretterene..

Uttalelsen viser dog med all tydelighet ( hvis man skulle være i tvil) at oppdretterne så absolutt ikke er egnet til å ha hånd om en forbedring av rasens helse. I realiteten må rasen endres så meget eksteriørt, for å oppnå et minstekrav til nogenlunde dyrevelferd at raseentusiastene neppe hadde kjent den igjen.  
 

@EpleBlomst; ja interessant blir det men jeg tror dessverre ingenting kommer til å endres, kaanskje på papiret men ikke i realiteten. 

Endret av QUEST
  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, yurij skrev:

"– Det er absolutt ikke slik. Helsen forbedres hele veien. Eksempelvis sies det at hundene ikke kan føde, men i 2020 hadde vi 40 prosent selvfødende hunder.!"     

Den uttalelsen der var ikke så heldig nei ?

@QUESTNei du har kanskje rett i det, det virker ikke som dyrevelferd er på toppen av politiets prioriteringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, EpleBlomst skrev:

Den uttalelsen der var ikke så heldig nei ?

@QUESTNei du har kanskje rett i det, det virker ikke som dyrevelferd er på toppen av politiets prioriteringer.

Tja ..jeg vet nå ikke det..jeg syns det var en ‘heldig’ uttalelse jeg..det viser jo med all tydelighet hvilket syn oppdretterne av rasen har på helse og dyrevelferd. Litt som når politikere kommer med hårreisende uttalelser og man tenker ; ‘Takk! Nå vet jeg i alle fall hvilket parti jeg ikke skal stemme på! ‘ 

Nei, dyrevelferd er nok ikke på toppen av politiets prioriteringsliste men jeg tenker at når det kommer til oppdrett og usunne ( for å si det meget pent) rasers videre skjebne, så burde det ikke være noe politiet skulle behøve å tenke på. Det er først og fremst oppdretterne, raseklubbene og NKK som burde ta tak i saken. 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, QUEST skrev:

Tja ..jeg vet nå ikke det..jeg syns det var en ‘heldig’ uttalelse jeg..det viser jo med all tydelighet hvilket syn oppdretterne av rasen har på helse og dyrevelferd. Litt som når politikere kommer med hårreisende uttalelser og man tenker ; ‘Takk! Nå vet jeg i alle fall hvilket parti jeg ikke skal stemme på! ‘ 

Nei, dyrevelferd er nok ikke på toppen av politiets prioriteringsliste men jeg tenker at når det kommer til oppdrett og usunne ( for å si det meget pent) rasers videre skjebne, så burde det ikke være noe politiet skulle behøve å tenke på. Det er først og fremst oppdretterne, raseklubbene og NKK som burde ta tak i saken. 

Haha ja uttalelsen var jo veldig informativ sånn sett, heldig eller ikke kommer vel an på hvordan du ser det?

 
Ansvaret burde ligge på de som driver med rasen og klubbene. Jeg har bare ikke så store forhåpninger til mennesker som kan synes det at 6 av 10 hunder trenger føde hjelp er noe positivt. 
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er kjempebra at det settes mer fokus på dette, og at det blir satt lys på uetisk avel. 

Disse uttalelsene viser jo bare hvor ille det faktisk er i disse miljøene, og hvor blinde de er på egen rase og dens helse.. Og det er jo ikke som om keisersnitt er det største eller eneste problemet... 

Jeg mener jo at om en rase ikke klarer å formere seg naturlig en gang, så burde den ikke ha livets rett... Har også hørt at det i bulldog-grupper på Facebook blir snakket om pusteoperasjoner som om det er like normalt som HD røngting. Helt sykt!! Og dette avler man på, gang på gang. Har ikke ord! 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg observerte noen barn i en lekepark som hadde en EB med seg . Hunden var løs men det var ikke noe problem, for det stakkars dyret hadde nok med å prøve å puste. Hunden prøvde flere ganger å legge seg ned men bare kort tid etterpå var den tvunget til å sette seg opp med hodet hevet og pesende med åpen munn. Det var kjølig og overskyet ute, så det var altså ikke temperaturen som var problemet. 
 

Det var direkte vondt å se på det stakkars dyret! At voksne mennesker virkelig ikke ser hva slags liv de tvinger disse hundene til, er helt ufattelig. Du behøver slett ikke å være erfaren hundeeier for å se at et dyr kjemper for å puste, det må mangle på noe helt annet..

  • Like 1
  • Sad 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...