Gå til innhold
Hundesonen.no

NKK og Dyre-ID. Hvordan er gangen i disse?


Tricolor
 Share

Recommended Posts

Hei. Valpekullet vårt ble etter mye om og men godkjent hos NKK. Jeg finner kun moren hos Dyre-Id. Pleier det å gå lang tid fra veterinær har sendt inn chipnr og kjøpere og til de kommer opp i Dyre-Id? 

Når og hvor kommer pinkodene på hver valp, så jeg får foretatt eierskifte? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kullet ditt er godkjent hos NKK og du har tatt med skjemaet fra NKK når du chippet valpene?

Når veterinæren har lagt inn chipnummeret hos NKK, sender de stamtavlene og eierbevis til deg. Du sender stamtavlene med eierne når valpene hentes.  Du står som eier på hver enkelt valps eierbevis. På disse står en pinkode som du bruker når du foretar eierskiftene. Når dette er iorden får dyre-id opplysningene omgående. De blir da registrert på de nye eierne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, MollyC skrev:

Kullet ditt er godkjent hos NKK og du har tatt med skjemaet fra NKK når du chippet valpene?

Når veterinæren har lagt inn chipnummeret hos NKK, sender de stamtavlene og eierbevis til deg. Du sender stamtavlene med eierne når valpene hentes.  Du står som eier på hver enkelt valps eierbevis. På disse står en pinkode som du bruker når du foretar eierskiftene. Når dette er iorden får dyre-id opplysningene omgående. De blir da registrert på de nye eierne.

Valpene ble chippet samtidig med 1. vaksine. Da var kun et par solgt. Siste solgte valp ble hentet for en uke siden. De er nå 4 mnd sånn ca. Jeg sendte liste med kjøpernes navn osv til veterinær nylig, fordi vedkommende ville legge inn alle samlet. Og det er gjort. Men jeg forstår av svaret ditt at jeg får papirene i posten. Så da ble jeg veldig mye klokere?og mindre stresset. Så takk for svar☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veterinæren legger bare inn chippnr. Har ikke du fått stamtavlene og eierbevis tilsendt?

Du chippet alle valpene samtidig?

Jeg hadde nettopp kull og papirene fra NKK kom 5 dager etter chipping.  Da hadde jeg papirene klare til valpene ble hentet nå sist helg.

 

Endret av MollyC
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, MollyC skrev:

Veterinæren legger bare inn chippnr. Har ikke du fått stamtavlene og eierbevis tilsendt?

Du chippet alle valpene samtidig?

Jeg hadde nettopp kull og papirene fra NKK kom 5 dager etter chipping.  Da hadde jeg papirene klare til valpene ble hentet nå sist helg.

 

Salg av valpene gikk tregt, så kun 2 var reservert da de ble chippet. Derfor er de nettopp lagt inn hos nkk. Har også vært andre hinder av formell art før kullet kunne bli godkjent.derfor har det gått tregt. Btw, første kullet ( før tispa var i vår eie) gikk det ennå tregere med. Mener at de valpene var over året før de kunne registreres.Begge hundene er import fra forskjellige land.

Er første kullet vi har hatt, så det er litt ukjent terreng dette. Første tispe vi har hatt som har vært verdt å ha valper etter.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Tricolor skrev:

Salg av valpene gikk tregt, så kun 2 var reservert da de ble chippet. Derfor er de nettopp lagt inn hos nkk. Har også vært andre hinder av formell art før kullet kunne bli godkjent.derfor har det gått tregt. Btw, første kullet ( før tispa var i vår eie) gikk det ennå tregere med. Mener at de valpene var over året før de kunne registreres.Begge hundene er import fra forskjellige land.

Er første kullet vi har hatt, så det er litt ukjent terreng dette. Første tispe vi har hatt som har vært verdt å ha valper etter.

 

Ok, håper alt går greit nå, da.

Vanligvis når man forhåndsregisterer valper får du skjema til chppmerking umiddelbart fra NKK som leveres til veterinæren når valpene chippes. Alle blir lagt inn selv om ikke alle er reservert.  Stamtavler og eierbevis kommer da ganske raskt fra NKK og du foretar eierskifte etterhvert som valpene hentes. Mine valper ble hentet forrige helg og eierbevisene kom til nye eiere i løpet av denne uka. Stamtavlene fikk de med.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...