Gå til innhold
Hundesonen.no

Å hente valpen "for tidlig"


Kira2021
 Share

Recommended Posts

Hei dere. Jeg er ny her og skriver mitt første innlegg. Vi skal få valp hjem i nær fremtid. Valpen er nå litt over 6 uker, og oppdretter sier det er best for valpen å bli hentet når den er rundt 7. 

Jeg har lest masse om dette, og er klar over både NKKs etiske retningslinjer, og at de aller fleste anbefaler at valpen er hos sin mor og søsken i minimum 8 uker. Så dette trenger jeg ikke diskusjon på, da jeg forstår hvorfor og er enig. MEN - stiller det seg annerledes i denne situasjonen:

Oppdretter mener hun etter mange års oppdrett, kan skille dette kullet fra tidligere kull- og mener disse er klare for å flytte rundt 7 ukers alder. Moren begynte avvenning tidlig, og den siste tiden har hun bare vært kjapt innom valpene en gang per dag for å tømme pattene. Det er nå tomt for melk, og oppdretter har gitt meg beskjed om at moren skal holdes vekk fra valpene fremover. De andre søsknene skal hentes rundt 7 ukers alder.

Jeg har spurt om valpene får noe trening på renslighet eller annet, det har jeg ikke inntrykk av at de får, så dette venter til de hentes til sine nye hjem.

Skjønner at hovedhensikten med å vente til 8 uker er sosialisering og "oppdragelse" av mor og å være med søsken, men dersom moren er tatt vekk fra dem, og søsken forsvinner tidlig, er det ikke best å hente hjem vår litt pjokk også da? Til masse oppmerksomhet, trening og starte det nye livet. 

Det er ikke aktuelt å bytte oppdretter og finne annen valp. Vi er allerede glad i den lille vi skal få (og ikke så lett å bare finne en annen valp heller, i disse dager med lang ventetid). 

Så, i gitte situasjon, når ville du hentet valpen hvis det var deg? Så snart som mulig, ved 7 uker, 7 og en halv, eller 8 uker? 

Kan også legge til den praktiske biten, selv om det selvsagt er underordnet. Hadde vært fantastisk fint for oss å få brukt påskeferien på valpen, da kan vi alle være hjemme med valpen på fulltid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at jeg ville prøvd å utsette lengst mulig å hente valpen til den er 8 uker. Jeg syns det er bedre med for eksempel 7 uker + 5 dager, enn 7 uker + 1 dag. Jeg tenker at selv om valpen er lite med sin mor, så har den godt å være med sine kullsøsken. En ukes utvikling hos en valp er mye for en ung valp.

Jeg hentet min første valp 7 uker + 5 dager. Gikk greit det, men det er forskjeller på valper da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det flere ting som skurrer litt for meg.

Valpen får også masse sosialisering gjennom å være med søsknene, ikke bare moren. Selv om dere venter, hvis de andre hentes tidlig, så taper der en del der. Selv om det såklart er "kull" på en eller to valper som også har greid seg fint. Men det krever mer av oppdretter når moren er "ferdig" med valpene, og det blir mer jobb på dem med håndtering og sosialisering av valpene. Det bør en god oppdretter ta på seg.

Oppdretter sier at de ikke får noe renslighetstrening. Hva annet får de, eller får de ikke, av miljøtrening? Har de kjørt bil mer enn den éne gangen de har vært til veterinær for siste sjekk og chipping? Har de vært ute? Har de møtt barn, folk og hunder utenom husholdningen?

Jeg hentet min første hund ved 8 uker. Han er i utgangspunktet en litt utrygg type og kunne nok hatt godt av lengre.

Av praktiske årsaker fikk vi andre hunden da han var 10 uker, og det var himmel og hav i forskjell. Han var nesten stueren, og tryggheten selv i de fleste situasjoner. Jeg kommer aldri til å hente valp før 8 uker, og om mulig vente lengre.

Nå er det såklart forskjell både på kull og individer, men med mindre du har noen grunn til å tro at dette er en spesielt trygg og moden valp så ville jeg ventet. Hvis du ikke vet svaret på det jeg spør om med miljøtrening bør du også spørre om det. Jeg skjønner at dere har knyttet dere til denne valpen, men dere skal leve med den i kanskje 15-20 år framover. Å  måtte bruke mange eller alle av de årene for å trene eller tilrettelegge for en utrygg hund er ikke noe gøy, det er det flere her inne som kan bekrefte.

Du nevner også at dere alle kan være hjemme med hunden i påsken - jeg håper at dere har tenkt å være hjemme med valpen noen uker uansett når dere får den?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, simira skrev:

Du nevner også at dere alle kan være hjemme med hunden i påsken - jeg håper at dere har tenkt å være hjemme med valpen noen uker uansett når dere får den?

 

Hei, så klart, jeg skal være hjemme på fulltid i tiden fremover. Men i påsken har hele familien fri. 
 

Takk for synspunktene :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, her er det så mange røde flagg at jeg ikke kan la være å ta det opp. Det er en grunn til at 8 uker er minimum anbefalte alder ved salg, den er ikke satt tilfeldig. Jeg har aldri vært borti en oppdretter som har skilt mor helt fra valpene sine, selv ikke når jeg har hentet ved 8-9 ukers alder. At valpene ikke ser ut til å få noe slags miljøtrening eller renslighetstrening gjør at jeg også undrer meg over hva slags miljø og forhold disse valpene vokser opp under.

Det finnes ikke noe du kan gjøre for å erstatte en dårlig start på livet. Dere risikerer å kjøpe dere ganske store problemer med denne valpen, så være forberedt på det. Dersom valpen blir alene uten mor og kullsøsken ser jeg ikke vitsen med å la den være lenger hos oppdretter, men samtidig tenker jeg at dere støtter en veldig stygg avlspraksis ved å i det hele tatt kjøpe fra dette stedet.

  • Like 7
  • Thanks 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere vært på besøk hos valpene?

Får helt ærlig ganske dårlig følelse på det du skriver, og hadde ikke blitt overrasket om det kom frem at valpene var smuglet inn fra en valpefabrikk.

Det at det er lange ventelister rundt omkring gjør at flere driver useriøst oppdrett, og noen er kun ute etter å tjene penger fort. Derfor er det ekstra viktig å være skeptisk og sjekke alt grundig akkurat nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen. Valpene er ikke smuglet og jeg synes det virker som valpene har det bra per i dag. Har fulgt dem underveis og jeg kjenner oppdretter. Eneste jeg lurte på var egentlig når man burde hente valpen, gitt at den ikke er med mor og at søsken forsvinner tidlig... Om det da er likegreit å hente vi også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at da er "skaden" gjort, og du kan antageligvis gjøre en like bra jobb med miljøtrening av valpen. Jeg ville lagt litt ekstra innsats i sosialisering med jevngamle valper, kanskje prøve å avtale møter med søsknene eller noe. Samt voksne, trygge hunder.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, simira skrev:

Jeg tenker at da er "skaden" gjort, og du kan antageligvis gjøre en like bra jobb med miljøtrening av valpen. Jeg ville lagt litt ekstra innsats i sosialisering med jevngamle valper, kanskje prøve å avtale møter med søsknene eller noe. Samt voksne, trygge hunder.

Takk for tips Simira :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Tyttebæra, påpeker noe veldig viktig her, nemlig at man støtter en stygg avlspraksis ved å kjøpe fra en slik oppdretter!  Som allerede nevnt av flere, det er flere røde flagg her. For meg er de ‘rødeste’ at man skiller mor fra hvalpene så tidlig og da er spørsmålet hvorfor? Ikke alle tisper burde avles på og forklaringen med at mor har ‘mistet interessen’ kan være en pen måte å omskrive alvorlige brister. Uansett om tispa nå har mistet interessen, så burde hvalpene IKKE skilles fra hverandre før absolutt minimum 8 uker, helst lengre. Særdeles i et slikt tilfelle der mor skilles fra hvalpene før tiden. 
 

En hund skal man forhåpentligvis ha i mange år og da tenker jeg at det er greit for  både eier og ikke minst hunden, at utgangspunktet er bra. Det er mye shady oppdrett rundt omkring, ingen grunn til å støtte slikt. 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og gratulerer med valpekjøp. :) må si at umiddlebart så reagerer jeg likt med veldig mange i tråden her. Høres ut som oppdretter pynter på realiteten her, men selvfølgelg umulig å dømme basert på så lite informasjon. Skjønner hva de mener med at man ikke bør støtte oppdrett der man kan mistenke at økonomiske motiver ligger bak eller at de pusher det litt for langt med sin tispe - det høres litt shady ut sånn du beskriver det. Men jeg skjønner også din posisjon - ikke aktuelt å snu ryggen til den lille valpen din nå. Det er jo ikke akkurat et kjøleskap du kjøper. Men de her rett - den første sosialiseringen er jo utrolig viktig. Dersom du er trygg på at valpen får miljøtrening nok og god oppfølging, og at den fortsatt får tid med mor om enn litt begrenset så kan du jo la den bli. Hvis du er i tvil om hvor god oppfølgingen er der så ville jeg som Simira  tatt den hjem og heller gjort mitt beste for å kompensere med masse trygg voksen hund-omgang, sosialisering og miljøtrening. Så har du i alle fall kontroll  og kan kompensere så godt du kan. Er det noen av de andre valpekjøperne som bor i nærheten som du kan møte? Sett deg godt inn i miljøtreningsbehov, og legg en plan. Du får mye igjen for å investere ekstra i denne fasen! Eller dvs - du får masse problemer i mange år om du tar for lett på det.. :)

Så ville jeg nok vært ganske tydelig med oppdretter på hva du synes om praksisen. Lykke til! 

:)

  

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hentet min første valp da hun var knapt 7 uker pga søsken og mor allerede var borte. Hun ble en fin hund, men jeg hadde fullt fokus på sosialisering og miljøtrening fra jeg fikk henne. Jeg tenker at om dere et klar over viktigheten av dette så kan dere gjøre mye av denne jobben bedre selv (enn det høres ut som oppdretter vil gjøre for dere).

Min nåværende hund fikk jeg når hun var 10,5 uke gammel og det syntes jeg var mye bedre. Hun var mer selvstendig, ble stueren raskere og er generelt veldig trygg. Jeg vil for fremtiden ønske at valpen skal være lengst mulig med søsken og mor, men det er ikke alltid det lar seg gjøre selvfølgelig.

  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Vibb skrev:

Er det noen av de andre valpekjøperne som bor i nærheten som du kan møte?

Ja, fler av søsken i samme by, tenker å holde kontakten med dem. Tenker dette skal gå fint, og jeg setter av all min tid den første tiden til det beste for valpen. Takk for ditt synspunkt. 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hentet for mange år siden en valp på 6 uker. Det gikk helt fint, var den tryggeste og fineste hunden en kan få.  Var med på alt familien gjorde fra dag 1 og hun var den beste til siste slutt 16,5 år gammel.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, MollyC skrev:

Jeg hentet for mange år siden en valp på 6 uker. Det gikk helt fint, var den tryggeste og fineste hunden en kan få.  Var med på alt familien gjorde fra dag 1 og hun var den beste til siste slutt 16,5 år gammel.

Fint å lese at det kan gå bra også :) Trenger ikke være helt krise dette her. Takk for at du delte din erfaring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/27/2021 at 12:53 PM, Kira2021 said:

Fint å lese at det kan gå bra også :) Trenger ikke være helt krise dette her. Takk for at du delte din erfaring. 

Jeg tror det kommer helt an på individet og rase. Min første hund hentet vi hjem da hun var 7 uker. Dessverre kunne vi da veldig lite om hund (jeg var 16 og mine foreldre hadde ikke hatt hund før), så hun ble 8 timer alene hjemme fra dagen etter, etter anbefaling fra oppdretter.... det var et mirakel at det gikk fint, men hun var en utrolig stødig labrador som mot alle odds taklet det.

De to neste hundene har jeg hentet ved 10 ukers alder, fordi det var det som passet best for meg mtp fri/ferie. Disse to fikk samme alenetreningen, helt etter boka. Første endte opp med heftig sep.angst og han jeg har nå er så godt som perfekt. Så ja, det er veldig ulikt hvordan de takler det her. Men jeg ville absolutt ikke anbefalt å hente en valp under 8 uker. Det er studier som støtter opp under denne anbefalingen så det er absolutt det beste om oppdretter kan ha den en uke eller to ekstra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

image.thumb.jpeg.534573a9192f955d4690babb3b14d992.jpeg
 

Dette står på nkk.no 

https://www.nkk.no/getfile.php/13193696-1494239697/Dokumenter/Registrering/Eierskifte/Kjop-og-salg.pdf

Isolert sett ville jeg ikke vært bekymret for å hente en valp som var blitt 7 uker, men mer bekymret for at mor ikke lenger brydde seg om valpene sine.

Enig med tanken om at så lenge kullsøsknene skulle hentes samme tid, så ville jeg også ha hentet min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis alt annet med oppdretteren var tipp topp, helsetester, at de avler på rasetypiske hunder, setter mentalitet høyt, avler for å fremme rasen, så hadde jeg kunnet se "mellom fingrene" på at oppdretter skiller mor fra valper såpass tidlig. Men om det er noe annet som skurrer i tillegg, så ville jeg styrt unna. Men har dere allerede bestemt dere, så ville jeg iaf ventet til de andre valpene lir hentet, også som mange andre her sier, enten sørge for gjevnlige møter med søsken, eller finne andre trygge sosiale valper eller voksene hunder som kan hjelpe til med sosialisering. Er valpen en trygg og sosial valp i utgangaspunktet tenker jeg at det ikke har så mye å si om den flytter ved 7 ukers alder. Men er det en litt usikker valp, så kan det nok kanskje ha litt mer å si. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktig å være OBS.
Vi hentet valp som var 7 uker + et par dager.
Jeg var jo skeptisk, men har den tryggeste hund. Fortsatte sosialisering selv, og ble kjent med de andre valpekjøperne også så de kunne treffes.

Så det gikk bra for oss. Men kan gå dårlig for andre.
Det kommer an på individet også.

Vår oppdretter var selv veterinær, så vi kunne stole på henne følte jeg. Og tok da imot denne valpen litt før det vi egentlig tenkte var riktig (8 uker).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...