Gå til innhold
Hundesonen.no

Mellomstor/ stor hund som er rolig og tilpasningsdyktig


Lissimin
 Share

Recommended Posts

Hei.

Vi skal sette oss på valpeliste, men lurer på om noen har noen forslag til en mellomstor/ stor hund som er rolig, tilpasningsdyktig og går godt med barn (vi har en 4 åring). Jeg er over gjennomsnittet interessert i hunder, og vil trene masse lydighet, hverdagslydighet er en selvfølge, men jeg vil også trene noe spor, og håper også på at hunden etter hvert kan brukes som besøkshund. Vi vil gå ca 3 turer om dagen i ukedagene, to kortere turer og en lang om kvelden. Nå er det slik at jeg elsker hunder som Dogue de bordeaux, Grand danois, St. Bernhard, Irsk ulvehund osv, altså disse store vennlige kjempene, men det gjør absolutt ikke samboer. Vi har derfor bestemt oss for i hvert fall Berner Sennen, men er interessert i å høre om noen av dere også har andre anbefalinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forhold til egenskaper så kan det være lurt å tenke gjennom størrelse (hvem skal håndtere hunden, også ved pass osv., plass inne i huset, i bil, fly/tog?, kostnader til mat og veterinær), pelsstell, lydnivå, aktivitetsnivå, førbarhet, omgjengelighet og helse.

Størrelse, pelsstell og lydnivå går litt på smak og behag og hva som passer i hverdagen.

Hvis du faktisk vil drive aktivt med lydighet og spor som hundesport så ville jeg sett på andre raser enn de du nevner, selv om berner sennen ser ut til å passe mye. Om du vil trene for samspillets del og for gøy, og kanskje konkurrere litt i lavere klasser, så er det et godt valg synes jeg. De kan være litt tunge å motivere, og særlig om du har ambisjoner om å konkurrere litt opp i klassene så ville jeg vurdert andre raser.

Raser som er avlet for gjeting eller enkelte typer jakt er ofte mer førerorienterte og enklere å trene. Hva med noen av de store retrieverene? Golden eller flat?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, ls22 skrev:

Hei.

Vi skal sette oss på valpeliste, men lurer på om noen har noen forslag til en mellomstor/ stor hund som er rolig, tilpasningsdyktig og går godt med barn (vi har en 4 åring). Jeg er over gjennomsnittet interessert i hunder, og vil trene masse lydighet, hverdagslydighet er en selvfølge, men jeg vil også trene noe spor, og håper også på at hunden etter hvert kan brukes som besøkshund. Vi vil gå ca 3 turer om dagen i ukedagene, to kortere turer og en lang om kvelden. Nå er det slik at jeg elsker hunder som Dogue de bordeaux, Grand danois, St. Bernhard, Irsk ulvehund osv, altså disse store vennlige kjempene, men det gjør absolutt ikke samboer. Vi har derfor bestemt oss for i hvert fall Berner Sennen, men er interessert i å høre om noen av dere også har andre anbefalinger?

Hva legger dere i ‘rolig og tilpasningsdyktig’?  Slike begreper er ofte ikke så enkle å forstå for andre, siden man kan legge ganske så forskjellige ting inn i forskjellige begreper :) 

‘Går godt med barn’- de fleste hunder er barnevennlige, såfremt barnet/a er hundevennlige..  Jeg tenker at det siste er det viktigste og her hviler selvsagt ansvaret på foreldrene.

Disse rasene du nevner her, har du satt deg inn i helsen deres? Flere av disse har relativt kort forventet livstid og har ikke noen helsestatistikk å skryte av presis..

Hvor mye slevjing og lukt tåler du/ dere? De fleste av de ovennevnte både slevjer og lukter ganske kraftig. Hvis man er følsom for slikt, tenker jeg at det kan bli et problem.

Tror jeg ville gått for en noe mindre hund, typ retriever f.eks. Golden var. In første tanke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...