Gå til innhold
Hundesonen.no

Labrador eller collie korthår?


laikamor
 Share

Recommended Posts

Tenker det er på tide å tenke litt seriøst på rasevalg for neste hund. Føler nå at det står mellom Labrador og korthåret collie. Men er også åpen for andre forslag. 

Det vi ønsker:

- Ikke for stor, tror max er rundt 30kg. Men vil heller ikke ha en veldig liten hund. 

- Lite jaktinstinkt. Ønsker å ha best mulig sjanse for å lære hunden å gå løs på tur. Er mye rådyr og hjort her. Må også gå overens med katter og høner, så tenker det er tryggest uten ekstremt jaktinnstinkt. 

- Omgjengelig. Hunden skal være en familiehund først og fremst, så må gå overens med barn i alle aldre, takle fremmede, og helst gå greit med andre hunder også. 

- Må være en frisk rase, så vi har best mulig sjanse til å få et friskt individ. 

- Varsling når det kommer noen er ok, men ønsker ikke en hund som bjeffer i tide og utide (type lapphund, sheltie osv). 

- Enkelt pelsstell er ok, men ønsker helst ikke for mye pels. 

- Jeg liker å trene lydighet og rally, men har aldri startet noe konkurranse. Så fint om hunden egner seg til trening, og liker å lære og samarbeide, men har ikke mål om å nå langt. 

I det daglige får hunden 1times hovedtur, og selvfølgelig tisseturer utenom. Trener somregel litt lydighet på turen, og har somregel noen rene lydighetsøkter iløpet av uka. I snitt trener vi også med hundeklubben 1 gang i uka. 

Har boxer nå, og ønsker meg egentlig en boxer igjen. Det som hindrer meg er helse. Så helse på neste rase er ekstremt viktig, både fysisk og mentalt. 

Noen som har noen innspill? Tror dere labrador eller collie korthår vil kunne passe inn her? Hvordan er aktivitetsnivået på disse rasene sammenlignet med hverandre? Har hørt så mange ganger at labrador er veldig krevende som unghunder, men er de mer krevende enn andre unghunder? 

Og om du mener at en av disse rasene passer; noen tips til hva jeg burde være obs på mtp helse og gemytt? Evt oppdretteranbefalinger som jeg kan sjekke ut? 

Håper jeg ikke har glemt noen viktige punkt nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at gjeter/collie er bedre enn labrador mtp. jakt, labradorer kan faktisk ha litt jakt, men ikke mye i forhold til en del raser, såklart.

Begge røyter en god del! Men særlig labrador. Det er en av punktene som gjør at labrador neppe blir aktuelt her.

Jeg tror labrador nok er en del enklere å trene (enklere å belønne!), men er også mer krevende i unghundtiden, ja. Hannene kan ha en tendens til å være veldig hormonelle. Jeg synes faktisk aktiviteten du skisserer er i knappeste laget for en labrador (eller aktive raser generelt, egentlig).

Om røyting ikke er noe krise så ta en titt på dalmatiner? Litt usikker på både jakt og helse der, har opplevd litt ymse, men kjenner også noen veldig fine!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, simira skrev:

Jeg tenker at gjeter/collie er bedre enn labrador mtp. jakt, labradorer kan faktisk ha litt jakt, men ikke mye i forhold til en del raser, såklart.

Begge røyter en god del! Men særlig labrador. Det er en av punktene som gjør at labrador neppe blir aktuelt her.

Jeg tror labrador nok er en del enklere å trene (enklere å belønne!), men er også mer krevende i unghundtiden, ja. Hannene kan ha en tendens til å være veldig hormonelle. Jeg synes faktisk aktiviteten du skisserer er i knappeste laget for en labrador (eller aktive raser generelt, egentlig).

Om røyting ikke er noe krise så ta en titt på dalmatiner? Litt usikker på både jakt og helse der, har opplevd litt ymse, men kjenner også noen veldig fine!

 

Ja, du har kanskje et poeng mtp jakt. 

Røyting er ingen krise, det takler vi. Har hørt at labhanner kan være veldig hormonelle, og er også en av grunnene til at jeg ønsker tispe om det skulle bli labrador. Med collie tror jeg egentlig ikke jeg har noe preferanse mtp kjønn, selv om jeg alltid har hatt tisper selv. 

Jeg har også vært litt i tvil mtp aktivitetsnivået. Ønsker jo at hunden skal trives hos oss, og ikke bare få minimum av hva den trenger. Men er evt collie mer passende her, eller er de noenlunde like i aktivitetsnivå? 

Jeg har tidligere faktisk vurdert dalmatiner. Liker de veldig godt, men fikk da inntrykk av at det var mye rusk på helsa der også? Kanskje verdt å lese seg opp litt mer på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Hvordan er corgi (begge variantene) i forhold til det jeg har skrevet ovenfor? Noen med kjennskap til rasene? 

Har bare såvidt lest om de, og liker det jeg leser. Minus mye lyd. Men hvordan er helsa på de? De har jo lang rygg og korte bein, er det noe som påvirker helsa? 

Virker som kule hunder om vi ønsker noe litt mindre. Men har ikke truffet så mange, de jeg har truffet har virket som greie hunder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner til noen som har cardigan, har ikke noe å utsette på akkurat disse individene verken helsemessig eller mentalt. Trivelige med både folk og hunder, men en del lyd og litt vel ivrige til tider.

Helsemessig har jeg hørt om hunder med HD og andre forkalkninger rundt om, så jeg ville nok sett etter en oppdretter som røntger hundene sine (og jo mer av hunden som er røntget og jo flere ganger de har røntget samme hund, jo bedre).

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker ikke som det er veldig vanlig å røntge corgi... Har funnet noen få i dogweb med HD-rtg, og disse har stort sett hatt C eller D, noen få med B. Men jeg kjenner jo ikke til de ulike oppdretterne og hundene, så synes det er vanskelig å vite hvor man skal lete. 

Men faller mer og mer for corgi jo mer jeg leser om de, da for cardigan. Enda litt usikker om jeg ønsker å gå såpass ned i størrelse... Men de virker jo på en måte ikke så små, siden de er ganske kompakte og kraftige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, laikamor said:

Virker ikke som det er veldig vanlig å røntge corgi... Har funnet noen få i dogweb med HD-rtg, og disse har stort sett hatt C eller D, noen få med B. Men jeg kjenner jo ikke til de ulike oppdretterne og hundene, så synes det er vanskelig å vite hvor man skal lete. 

Men faller mer og mer for corgi jo mer jeg leser om de, da for cardigan. Enda litt usikker om jeg ønsker å gå såpass ned i størrelse... Men de virker jo på en måte ikke så små, siden de er ganske kompakte og kraftige.

Ikke egentlig små hunder nei, de er bare lave. :P De tispene jeg kjenner til er en del større enn mine dachser, så de må i alle fall være godt over 10kg.

Har du sett i koiranet og SKKs hunddatabase hvordan røntgen-statistikken er i nabolandene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke hatt Limit så lenge, men etter min erfaring høres det absolutt ut som Kortis kan passe inn hos deg! Får helt sinnsykt mye gratis i collien! Det er ikke en ren gjeter, men en hyrdehund, så litt vokt/varsling er det. Men det kommer ikke i tide og utide. Jeg er dog streng på lyd fra de er små, for sånt orker jeg ikke. 
Limit har imponert alle instruktørene vi har møtt til nå pga sin lærevillighet og arbeidslyst. Da hun har mye merr futt enn langhårene de har møtt før. Vil du ha enda mer liv og røre kan man alltids se til sverige, men da må man være obs på at det kan være mer stress også. (Er vel brukskrav der tror jeg?)

Størrelsemessig så havner vel tispene på rundt 22kg og hannene 26 ish tror jeg?

Jeg bor nært skog så det er både rådyr og annet vilt her støtt og stadig og det har til nå ikke vært ett problem. Fugl derimot er kjempespennende! Og om katten vår løper. Men hun er lett å distrahere/si nei til. Og regner med akkurat det blir bedre med alderen også, når hun var yngre ble hun distrahert av blader som fløy forbi liksom. ?

På colliene så er det vel øyne man skal være obs på, men helsa er generelt bedre på kortis enn langår har jeg forstått. Genpolen er dog liten iom det ikke er så fryktelig mange individ av kortisen, så vi trenger flere folk som ønsker seg rasen! 
Av oppdretter så var jeg selv ikke litt i tvil en gang om å velge å kjøpe av Lill @Perfect Image, hun er ikke aktiv på forumet lenger, men du finner henne på facebook, både på privat konto og på kennelsiden. Hun har langhårskull akkurat nå, usikker på hvem som skal avles på neste gang dog, om det blir kort eller langhår. 
Anbefaler å ta kontakt tidlig om du ønsker valp for kullene hennes er som regel "solgt" før hun i det hele tatt har gjort parringen iom hun har en god del folk på interesselisten. Men det er ingen førstemann til mølla. Rett valp til rett hjem. ?
Det er collieutstilling på biristrand 22 august hvis du vil hilse på, jeg kommer dit antageligvis. :) Meldte meg hvertfall akkurat på. Og så kjører også sheltieklubben her i rogaland utstilling for sheltie og collie motsatt dag fra NKK rogaland den 4. september her. Men jeg vet ikke hvem som dukker opp der utenom meg selv.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, yurij skrev:

En nedklipt Old English Sheepdog? 

Hvor utbredt er den rasen? Kan ikke noe om den, og kan bare huske å ha sett en for mange år siden. Får lese litt om den. 

 

Jeg hadde egentlig bestemt meg for collie, men nå synes jeg corgi også ser interessant ut. Har sendt inn sånn skjema til Lill @Rocket, da jeg også helst ønsker meg valp derfra om det blir collie. Men jeg vet jo enda ikke når det evt blir aktuelt eller noe. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Tyttebæra skrev:

Ikke egentlig små hunder nei, de er bare lave. :P De tispene jeg kjenner til er en del større enn mine dachser, så de må i alle fall være godt over 10kg.

Har du sett i koiranet og SKKs hunddatabase hvordan røntgen-statistikken er i nabolandene?

Har ikke sett der nei, er ikke så dreven i noen av disse databasene. Er det noen måte å se helseresultater for hele raser, uten å søke opp enkelthunder? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, laikamor said:

Hvor utbredt er den rasen? Kan ikke noe om den, og kan bare huske å ha sett en for mange år siden. Får lese litt om den. 

 

Jeg hadde egentlig bestemt meg for collie, men nå synes jeg corgi også ser interessant ut. Har sendt inn sånn skjema til Lill @Rocket, da jeg også helst ønsker meg valp derfra om det blir collie. Men jeg vet jo enda ikke når det evt blir aktuelt eller noe. 

Hun er ganske travel, så ikke ta det personlig om du ikke får svar med en gang etc. ❤️ 

Corgier er dritkule dyr så skjønner godt de er av interesse! :D 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Rocket skrev:

Hun er ganske travel, så ikke ta det personlig om du ikke får svar med en gang etc. ❤️ 

Corgier er dritkule dyr så skjønner godt de er av interesse! :D 

Ja, har ikke fått svar, sendte i mars. Men jeg har heller ikke purret på eller noe. Gira har det heldigvis fint fremdeles, så det er uansett ikke aktuelt på en stund enda. Også regner jeg med at vi sikkert må vente litt uansett på det rette kullet, og på ledig valp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, laikamor said:

Ja, har ikke fått svar, sendte i mars. Men jeg har heller ikke purret på eller noe. Gira har det heldigvis fint fremdeles, så det er uansett ikke aktuelt på en stund enda. Også regner jeg med at vi sikkert må vente litt uansett på det rette kullet, og på ledig valp. 

Innafor å sende en melding da! Om du har skrevet at det ikke er aktuelt enda så kan det hende det er derfor du ikke har fått noe svar. Vet hun har hatt helt enorm pågang! Men jeg vet hvor nervepirrende det er å være i din situasjon, jeg var helt lik selv! Og jeg var enormt heldig som slapp å vente så lenge, forventet jo egentlig ikke å få valp før i 2022 pga markedet slik det er nå når alle skal ha valp siden de uansett er hjemme pga korona.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg snakket med noen i raseklubben til corgi. Det er ikke noen tester de må ta før avl, men mange tester for katarakt.

Forsto det som at HD ikke var noe problem, og de som har fått HD c/d/e ikke er plaget med det. Visstnok vanskelig for veterinærer å tyde HD-bilder på corgi pga dvergveksten, eller noe sånt? Kan dette stemme? Synes det høres litt ut som man er blind for egen rases problemer? Skulle få kontaktinfo til en annen person innen rasen også, for å forhøre meg mer. 

Slik det er nå så står det mellom corgi og korthårscollie. Kunne tenke meg begge deler, så da spørs det egentlig på helse og hva som klaffer best når jeg faktisk skal skaffe meg valp ? Litt ulike raser, men tror begge vil passe inn her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/27/2021 at 6:57 PM, laikamor said:

Har ikke sett der nei, er ikke så dreven i noen av disse databasene. Er det noen måte å se helseresultater for hele raser, uten å søke opp enkelthunder? 

I Koiranet kan du det, Wilhelmina linker til statistikkene ovenfor. Når man ser på antall registrerte hunder sammenlignet med antall hunder som er tatt røntgen av, tenker jeg at HD nok dessverre er et ganske utbredt problem. Veldig bra at de røntger mer der og har fokus på problemstillingen, selv om den gir et lite heldig bilde av rasen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke så veldig bra ut, nei. Veldig typisk siden jeg har falt såpass for rasen at den står høyest på lista akkurat nå. Drømmen er en corgi nå, også en collie korthår om et par-tre år. Men jeg vil jo ha en frisk hund! De jeg har snakket med sier det ikke er et problem i rasen, og at de dårlige resultatene i dogweb skyldes at de som røntges er de som har symptomer. Men det ser jo ut som flere er røntget i Finland f.eks, uten at resultatene er noe bedre fordi. Finner ikke en eneste oppdretter som røntger sine avlshunder (her til lands). Kan jo kanskje kikke til Sverige, men har i utgangspunktet lyst å hente valp i Norge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra 2016-2018 ble om lag halvparten av alle registrerte corgis i Finland røntget, og kun ca 10% av cardigan og ca 20% av pembroke var fri, resten har HD. Jeg kjenner jeg er skeptisk til påstanden om at de ikke plages av sin diagnose og at dvergveksten gjør det vanskelig å lese bildene, all den tid man hører om hunder av rasen som har blitt avlivet pga. nettopp HD.

Jeg ville nok sett til Sverige eller Finland om jeg var deg, og jeg ville nok ikke kjøpt dersom jeg ikke fant et kull med godt kartlagte linjer som har en relativt pen HD-statistikk.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...