Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund med nyreproblemer..


Elysa
 Share

Recommended Posts

Huskyen min har nettopp fått diagnose nyrevikt. Han er nå satt på nyrefôr, medisin og spesialdiett og har gått på dette ca en måned nå. Dette hjalp! Han ble brått en helt annen hund, er sprek og frisk og tilnærma den samme valpen han en gang var.. Han har mista all musklatur, og er nå bare en spinkel skralle igjen.. Han var en stor og sterk trekkhund før han ble syk, full av muskler fra foran til bak. Alt dette forsvant i perioden mens dyrlegen prøvde å finne ut hva som feilte han. Han er 7 år, rett om hjørnet.

Den ene utfordringa vi har nå, er pelsen han. Han røyter helt GRUSOMT! Jeg kan børste av han en bærepose med pels(mest underull sådan) så ofte jeg vil. Han liker det ikke, og jeg lurer faktisk på om han kan ha vondt i huden, fordi han klør en del ellers. Og det neste er sånn at jeg lurer på om han faktisk vil ha det best kortklipt? Er det noen har erfaring med det? Han er i utgangpunktet en korthåra hund, og da han var frisk hadde han ca 2 cm silkeblank pels! Denne er nå ca 2-3 cm, og knusktørr rotete pels. Han får olje i maten og riktig fôr, men pelsen og huden blir ikke bedre.
Noen som har erfaring med sånt?

Det neste er at dyrlegen har vært veldig sparsom med informasjon om hva slags liv jeg kan gi han nå.. Hvordan mosjonerer jeg han? Jeg regner med han aldri vil bli noe sykkel-hund igjen, men hvordan trimmer jeg en hund med nyre-problemer?
Han er som sagt frisk og pigg, kan løpe rundt i huset som en propell og leke med ungene, så jeg tenker jo at han bør få ut energien på en eller anna måte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid tenkt at dyr som feller pels klør seg mer da, enn ellers. Når det gjelder både hunder og hester. Det er vel også en måte å få av seg den løse pelsen på.

Min hund har ikke så lang, men ganske tett og varm pels. Og han klør seg en del (men ikke så mye at det er unormalt).  Om sommeren barberer jeg han helt kort, og da klør han seg omtrent ikke i det hele tatt. Tydeligvis kan det være befriende å slippe varm pels rundt halsen til tider ?

 

Endret av Rufs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for ditt svar! :) 
Jeg vet jo når hester røyter, så pleier de å syns det er helt himmelsk å bli børsta med den hardeste børsten man eier, det hardeste man klarer.. :p Så der klør det tydeligvis litt..
Men hunden min blir bare skjelven og redd, så enten er det fordi han ikke liker det, eller fordi det er fysisk vondt. Og jeg heller litt mot det siste. 

Det er vel heller ikke i grunn normalt for en hund(uansett dyr, tenker jeg), å røyte konstant. Så om det er sånn at huden klør under røyting, så vil de jo egentlig konstant klø....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk tips fra en jeg kjenner som gir hunden b-vitaminsprøyte årlig hos veterinær på grunn av røyting.

Så i fjor testet jeg det på katten min (som røyter helt sinnsykt mye), nå nærmer det seg ett år siden og jeg merker at hun begynner å røyte mye igjen. Så det virker som det har hatt god effekt ?

Vet ikke om dette er mulig for hund med nyresvikt, men det går an å høre med veterinæren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda han fikk jo b-vitamin sprøyte i fjor i forbindelse med et tanntrekk. Så du sier noe der ja, kan være verd å teste igjen. :) Jeg syns bare at i fjor hadde det ikke så kjempestor effekt, men han var jo i grunn kortklipt da så kan hende jeg bare ikke merka det.. :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...