Gå til innhold
Hundesonen.no

Prøver valpen å dominere min andre hund?


Ludo
 Share

Recommended Posts

Vi har en valp på 9 uker som har vært hos oss nå i 1 uke. Fra før har vi en på snart 2 år. Begge hannhunder. Den eldste hunden er og har alltid vært veldig snill og vennlig mot andre hunder.

Da valpen kom i hus gikk det i og for seg veldig fint, de var nysgjerrige på hverandre og begge var snille. Etter et par dager begynte de å leke mer sammen, og innimellom leker de veldig fint sammen. Men valpen biter jo mye, og har en tendens til å løpe på den eldste hunden og bite han i ører, bein osv. Den eldste hunden gir ingen lyd fra seg når dette skjer, men bruker labben sin til å dytte valpen overende. Valpen blir illsint av dette, han knurrer, freser, viser tenner og hugger til den eldste hunden. I det siste har det også noen ganger skjedd at valpen "fyker på" den eldste hunden med den type oppførsel helt uprovosert. 

Jeg blir veldig i tvil hvordan jeg skal håndtere dette. Noen ganger har jeg sagt "nei" og fjernet valpen fra den eldste hunden. Men er det riktig? De logrer begge med halen mens de "leker" selv når det blir litt for intenst, og når jeg fjerner den ene er begge to veldig ivrige på å komme tilbake til hverandre igjen.

Jeg føler den eldste hunden er litt lite tydelig, og jeg er redd for at valpen prøver å dominere han og at det valpen uttrykker er aggressivitet. Jeg vil jo selvfølgelig at de skal være venner, og kjenner jeg blir redd for at de ikke skal gå overens.

Jeg forer de i hver sin ende av huset, men det hender valpen piler bort til matfatet til den eldste og spiser av maten hans. Heller ikke da sier den eldste i fra, og han går heller bare bort og lar valpen spise maten hans. Når det gjelder mat har jeg vært tydelig med valpen, sagt "nei" og tatt han vekk når han nærmer seg matfatet til den eldste. Dette ser det ut som valpen nå begynner å forstå, og han prøver sjeldnere og sjeldnere å røre maten til den eldste.

Alle tips, råd og kommentarer mottas med takk ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke at det er aggresjon, men frustrasjon fra valpen kan det godt være. Det er vanskelig å si uten å ha sett dem, men jeg ville fulgt med og stoppet valpen/skilt dem før det går så langt. Den voksne er ikke den som har ansvaret for å oppdra valpen, det er deg.

Det samme med maten, jeg ville ikke en gang gitt valpen mulighet til å stikke bort til den voksne.

Hvis den voksne hunden ikke sier fra tilstrekkelig så blir det opp til deg å sørge for å skille dem, eller i det minste bare roe de ned når det går for hardt for seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, simira skrev:

Jeg tror ikke at det er aggresjon, men frustrasjon fra valpen kan det godt være. Det er vanskelig å si uten å ha sett dem, men jeg ville fulgt med og stoppet valpen/skilt dem før det går så langt. Den voksne er ikke den som har ansvaret for å oppdra valpen, det er deg.

Det samme med maten, jeg ville ikke en gang gitt valpen mulighet til å stikke bort til den voksne.

Hvis den voksne hunden ikke sier fra tilstrekkelig så blir det opp til deg å sørge for å skille dem, eller i det minste bare roe de ned når det går for hardt for seg.

Tusen takk for svaret ditt. Setter veldig pris på synspunkter, dere er mange med kunnskap og erfaring her? Det kan være frustrasjon som du sier.

Da skal jeg hvertfall prøve å gå mer imellom/stoppe valpen når han blir for voldsom. Valpen virker oppriktig sint på den eldste i flekkene. Men så ser det jo ut som de begge synes det er litt gøy også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...