Gå til innhold
Hundesonen.no

Sele, båndtrening og båndtvang


Grønn
 Share

Recommended Posts

Vi har en springer spaniel valp på 6mnd. så lenge vi har hatt ham har han gått løs eller med langline på tur i skogen. Når vi går andre steder øver vi på at han skal gå pent i bånd. Han har på seg en H-sele når vi er på tur, denne fester jeg båndet, og langlinen når vi bruker det.

Når det nå etterhvert blir båndtvang kommer vi nok ikke til å øve på å gå pent i bånd hele tiden mens vi er på tur, det høres slitsomt ut for både valpen og oss. Hva er da den beste løsningen på turer i skogen der han før har løpt løs? Jeg ser for meg at magebelte og strikkbånd kanskje kunne være lurt. Men da bør han kanskje bruke en annen sele (trekksele?) slik at han merker forskjell på når det er lov og når det ikke er lov å dra litt i selen? Han begynner å bli ganske flink til å ikke trekke i båndet på tur, så jeg er litt redd for å "ødelegge" det.

Kanskje det er andre ting som er lurere? Hvordan få det til å bli best mulig i båndtvangstiden? F.eks på fjelltur. 

Alle tips tas i mot med takk, vi er ganske "grønne" :)

Endret av Grønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt individuelt for hunden. Men jeg mistenker at dere har gjort dere selv en bjørnetjeneste ved å ikke trene på å gå pent i bånd litt i skogen også. På tide å starte! :P

Hva bruker dere vanligvis når dere trener på å gå pent i bånd? Og kan dere ikke bare fortsette med langline i skogen i båndtvangstiden?

Jeg tenker uansett at jeg ville trent både masse kontakt, innkalling og gå pent (med eller uten bånd, line hengende bak) i skogen også, slik at han blir vant til det.

Hvis dere tenker at han skal trekke på ski, v jogging, sykling osv. ville jeg nok brukt en trekksele til magebelte og strikkbånd, slik at det er et skille på det når han skal trekke og ikke. Hvis det ikke er viktig tenker jeg at han like gjerne kan bruke den samme selen som ellers, så lenge han bare soser og snuser, og ikke trekker konstant.

Våre skiller jeg nå stort sett på at de får sose som de vil når de har langt bånd, men må gå pent/med slakt bånd når jeg holder kort bånd. Vi har 5-meters liner som de stort sett går med.

Jo tydeligere skille jo enklere lærer han det såklart, etterhvert vil han nok ta det på kontekst og deres signaler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, simira skrev:

Det er litt individuelt for hunden. Men jeg mistenker at dere har gjort dere selv en bjørnetjeneste ved å ikke trene på å gå pent i bånd litt i skogen også. På tide å starte! :P

Hva bruker dere vanligvis når dere trener på å gå pent i bånd? Og kan dere ikke bare fortsette med langline i skogen i båndtvangstiden?

Å gå pent i bånd for oss innebærer at han ikke trekker i båndet som sånn vanlig leiebånd-lengde (1,5m kanskje) han kan godt snuse og sose litt, bare båndet er slakt. Vi bruker et vanlig bånd som vi fester i ringen på ryggen av h-selen.

Og er det innafor med langline hengende etter i skogen når det er båndtvang? Hvis jeg holder i lina blir det vanskelig å ikke surre seg fast. Det er ganske tett skog her og vi går mye utenfor stiene. (Vi kan selvsagt gå mer på stier , og det gjør vi nok når flåtten våkner (GRØSS). Jeg trodde jeg måtte ha ham i noe kortere slik at vi har en viss mulighet til å havne på samme siden av trærne og ikke surre oss helt fast.

1 time siden, simira skrev:

Jeg tenker uansett at jeg ville trent både masse kontakt, innkalling og gå pent (med eller uten bånd, line hengende bak) i skogen også, slik at han blir vant til det.

Hvis dere tenker at han skal trekke på ski, v jogging, sykling osv. ville jeg nok brukt en trekksele til magebelte og strikkbånd, slik at det er et skille på det når han skal trekke og ikke. Hvis det ikke er viktig tenker jeg at han like gjerne kan bruke den samme selen som ellers, så lenge han bare soser og snuser, og ikke trekker konstant.

Dette er jeg egentlig litt usikker på. Det er jo kjekt hvis han trekker på ski, men vi står veldig sjelden på ski. Så om et er verdt å bruke tid for å øve til det kvarteret vi har med skiføret er heller tvilsomt :) Men hvis datteren vil jogge med ham så er det kanskje artig hvis han løper foran og trekker litt?

1 time siden, simira skrev:

Våre skiller jeg nå stort sett på at de får sose som de vil når de har langt bånd, men må gå pent/med slakt bånd når jeg holder kort bånd. Vi har 5-meters liner som de stort sett går med.

Jo tydeligere skille jo enklere lærer han det såklart, etterhvert vil han nok ta det på kontekst og deres signaler.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, du bør nok holde i langlina, eller ihvertfall ha stålgod kontroll isåfall. Per loven skal du holde i lina OG ha kontroll. Men da tenker jeg at flexi eller en halvlang line er like nyttig som flexi, hvis han ikke trekker/skal trekke så veldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror vi kommer til å kjøpe en annen sele som hunden kan ha når det er greit at han trekkker litt, f.eks på joggetur med strikkbånd og hoftebelte (på mennesket).

Valpen vokser ennå, så det hadde vært kjekt med en sele med litt innstillingsmuligheter, og den trenger ikke være kjempedyr :) Noen som har tips til sele? (gjerne med link)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har seler til ulik bruk. Til trekk vil du ha en som ligger godt og tett på kroppen og med feste langt bak. Lenge siden jeg kjøpte der, men de syr på mål, og så har noen av selene regulering.

Men ser forsåvidt nå at trekkselene deres ikke har noe regulering. Den som heter Short er mest tursele, selv om den ligger langt bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde en liten utfordring med Mattis på dette, og måtte en periode trene veldig mye på å kunne gå pent i bånd (spesielt i passeringer), og det er som du sier veldig slitsomt å skulle passe på hele tiden at de går fint og "er på jobb", så når vi skal gå pent klipser jeg båndet på et feste foran på brystet og har trent på at dette betyr nå skal du gå fint, også når vi har pause er den festet på ryggen. Så lenge vi holder det ved like med trening i ny og ne ser jeg at han skjønner det ganske godt ihvertfall 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
8 minutter siden, Stjerneskinn skrev:

@simiraStår det egentlig konkret i loven at den må holdes? Husker ikke å ha sett akkurat det selv bare (men selvsagt ikke innafor om hunden fyker langt unna med lina på slep uansett). 

Der står: (sitat): 

§ 6.

 Sikring av hund ved båndtvang m.m.

I tiden fra og med 1. april til og med 20. august skal en hund bli holdt i bånd eller forsvarlig inngjerdet eller innestengt,

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2003-07-04-74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, Ekko said:

Der står: (sitat): 

§ 6.

 Sikring av hund ved båndtvang m.m.

I tiden fra og med 1. april til og med 20. august skal en hund bli holdt i bånd eller forsvarlig inngjerdet eller innestengt,

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2003-07-04-74

Det har jeg selvsagt lest, men leser ikke den setningen selv som at hundens bånd fysisk må holdes i hånda, men som at ‘hunden skal være i bånd’. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Stjerneskinn skrev:

Det har jeg selvsagt lest, men leser ikke den setningen selv som at hundens bånd fysisk må holdes i hånda, men som at ‘hunden skal være i bånd’. 

Og hva er vitsen med å ha den i bånd om du ikke holder i båndet? Når de andre alternatiene er å ha den "forsvarlig inngjerdet eller innestengt".... 
Der er grenser for hvor langt man kan tolke en forskrift. 
Holder du ikke i båndet er hunden per definisjon løs. Det er ikke kobbelet som avgjør om den er "i bånd" eller løs. Det er hvorvidt eier holder fast i kobbelet som er koblet til hunden. 

Og båndtvangen er der for å beskytte vilt og fugl som hekker på bakken. En hund som er løs - men med langline hengende etter seg, kan gjøre mye skade. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... «skal en hund bli holdt i bånd» er jo å bli HOLDT i bånd. Og er jo ikke det samme som «å ha et bånd på seg» (som kan deretter henge løst etter seg)

Det er vel ikke mulig å tolke det å holde en hund i bånd som at man ikke holder i båndet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, og en hund skal ikke fly rundt i skogen med langline hengende etter seg heller, jeg var kanskje litt uklar der. Det er jo spesielt i skogen man skal vise hensyn i båndtvangstiden. Men en langline eller et lengre bånd kan godt gi hunden litt mer bevegelsesrom på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Ekko said:

Og hva er vitsen med å ha den i bånd om du ikke holder i båndet? Når de andre alternatiene er å ha den "forsvarlig inngjerdet eller innestengt".... 
Der er grenser for hvor langt man kan tolke en forskrift. 
Holder du ikke i båndet er hunden per definisjon løs. Det er ikke kobbelet som avgjør om den er "i bånd" eller løs. Det er hvorvidt eier holder fast i kobbelet som er koblet til hunden. 

Og båndtvangen er der for å beskytte vilt og fugl som hekker på bakken. En hund som er løs - men med langline hengende etter seg, kan gjøre mye skade. 

Mange bruker langline og trener på at hunden ikke skal gå lengre unna enn lina er, og evt tråkker på den dersom hunden ikke skulle lystre (festet i sele), det gjør jeg selv.

@RufsHelt uenig at den setningen betyr at man er nødt til å fysisk holde i båndet, ifølge den logikken er det ikke innafor å binde hunden i hagen etc heller da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Stjerneskinn skrev:

 

@RufsHelt uenig at den setningen betyr at man er nødt til å fysisk holde i båndet, ifølge den logikken er det ikke innafor å binde hunden i hagen etc heller da. 

Det er jo hunden som skal holdes i bånd, ikke menneske. Å binde en hund fast er jo også å holdes i bånd. Det er ikke bare en menneskehånd som må være i den andre enden. Hunden må holdes i bånd (på en eller annen måte). En løs hund blir ikke holdt i bånd på noen måte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...