Gå til innhold
Hundesonen.no

"Akkurat nå" og utskilling av temaer


Recommended Posts

Dette er noe jeg har tenkt på en stund, tatt opp et par ganger før, og nå som jeg er blitt moderator, har mulighet til å faktisk gjøre noe med.

Da forumet var langt mer aktivt enn nå hadde jeg ikke kapasitet til å følge med i Akkurat nå-trådene, og/eller så hadde jeg ikke interesse av å følge med på daglig sladder og hva hvem hadde til middag i går. Dette førte for min del til at jeg gikk glipp av den del interessante og relevante diskusjoner, fordi enkelte kommentarer utløste lengre diskusjoner om hundetemaer i Akkurat nå, i stedet for i egne tråder.

Nå er det jo ikke slik at det ikke er lov å diskutere hund der, men jeg mener at forumet taper mye aktivitet på at diskusjoner "forsvinner" i Akkurat nå. Dette er ikke ment som kritikk av noen, mer et hjertesukk og et håp om at noen, i stedet for å skrive en kommentar om "hva tenker dere om" eller "hvordan skal jeg gjøre det med denne situasjonen" faktisk starter en ny tråd om det spesifikke emnet. Ikke bare vil det generere mer trafikk på forumet og involvere de som ikke er interessert i daglig sladder, men det er lettere å finne igjen hvis samme tema kommer opp igen.

Jeg er sikker på at om man hadde vært bevisst på dette ville mengden innlegg i Akkurat nå totalt være halvert.

Hva tenker andre om dette?

  • Thanks 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Stjerneskinn said:

Personlig ser jeg ikke problemet og føler man heller kan lage ny tråd dersom det blir en lang diskusjon istedenfor bare etpar-tre svar. 

Men hvis grunnen til at det bare blir et par-tre svar og ingen diskusjon er at mange ikke ser det, fordi de ikke følger med på Akkurat nå?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, simira said:

Men hvis grunnen til at det bare blir et par-tre svar og ingen diskusjon er at mange ikke ser det, fordi de ikke følger med på Akkurat nå?

Mjoda, men vi har jo også funksjonen nye innlegg som vises på hovedsiden, som du nevner er jo ikke forumet så aktivt nå, så skal vel litt til for å gå glipp av så mye her tenker jeg.

Endret av Stjerneskinn
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Stjerneskinn said:

Mjoda, men vi har jo også funksjonen nye innlegg som vises på hovedsiden, som du nevner er jo ikke forumet så aktivt nå, så skal vel litt til for å gå glipp av så mye her tenker jeg.

Nå er det litt forskjellige årsaker til at forumet har stilnet, men en av dem tenker jeg er at en del diskusjoner forsvinner i Akkurat nå i stedet for å skille dem ut. Det er ikke alle som bruker nye-innlegg-funksjonen på den måten, og tidvis er det en del innlegg i den tråden så diskusjoner forsvinner før man kanskje sjekker nye innlegg, for de som gjør det.

For å formulere det litt annerledes kanskje, er det noen grunn til å IKKE skille ut hundetemaer/diskusjoner fra Akkurat nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg er av den tanke at ikke alt trengs å gjøres så big deal ut av som det er å lage en egen tråd, bare for å holde en viss aktivitet gjennom lavterskel-samtaler. Ser for meg at færre ønsker å starte eller ta ansvar for egne tråder, enn der er mennesker som ikke deltar fordi trådene ikke finnes - om man søker på samme problemstilling via Google, så blir man likevel lenket inn på Hundesonen. Vi har ikke så mye aktivitet, at det er vanskelig å følge Akkurat nå lengre. 

Litt på siden så syntes jeg heller ikke det er særlig ålreit å skulle bli 'påtvunget' å ha startet en tråd man ikke selv ønsker å gjøre. Selvsagt med skjønn i det, for en stort, matnyttig diskusjon kunne hatt fordeler av de andre rammene en egen tråd setter. Men småpilk, hvor folk spør et åpent spørsmål for å få to-tre svar om feks. type støvsuger, hvilken farge en hund har eller spørre om behandlingstid hos NKK. 

Dette er selvsagt bare mine tanker, men om det blir en greie at man skiller ut tråder enda oftere enn tidligere, så kjenner jeg personlig at terskelen for å delta Akkurat nå, og forsåvidt i øvrig, hever seg :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser absolutt det positive i dette forslaget, sikkert smart å få opp antallet nye tråder for aktivitetens skyld. Dog kjenner jeg litt på det samme som @maysofie at det blir noe høyere terskel (for meg). Er litt av sjarmen i AN at du kan svade litt og heisann, så kom jeg på et spørsmål gitt ?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/21/2021 at 6:06 PM, simira said:

 er det jo ikke slik at det ikke er lov å diskutere hund der, men jeg mener at forumet taper mye aktivitet på at diskusjoner "forsvinner" i Akkurat nå. 

Det er så sant. Dobbelt sant, som du nevner, siden søkbarhet for framtiden blir helt ødelagt også. Nettopp av den grunn er det en del større forum som har forbud mot slike megatråder/serietråder (mener ikke at det er løsningen her altså). Synes det er supert at du skiller ut aktuelle tema, og det beste er selvsagt at vi blir flinkere alle sammen til å lage fornuftige tråder når vi har noe «faglig» på hjertet.

En løsning kan være å lage en standardisert intro for hver måned - slik at den som oppretter den kopierer den fra forrige måned. Der kan det stå hva man ønsker og ikke ønsker i akkurat nå-tråden, uten at man trenger å bli helt nazi i etterkant...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det er bra at interessante temaer skilles ut fra AN, det gjør dem mer synlig for folk som ikke følger med der og det blir mer søkbart.

Det eneste er at det bør være tydelig i tittelen at trådene er skilt ut fra AN, sånn at man vet at dette var ment som et lavterskel-innlegg fra den som postet det og at "trådstarter" kanskje ikke følger opp tråden.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2/21/2021 at 8:46 PM, simira skrev:

Nå er det litt forskjellige årsaker til at forumet har stilnet, men en av dem tenker jeg er at en del diskusjoner forsvinner i Akkurat nå i stedet for å skille dem ut. Det er ikke alle som bruker nye-innlegg-funksjonen på den måten, og tidvis er det en del innlegg i den tråden så diskusjoner forsvinner før man kanskje sjekker nye innlegg, for de som gjør det.

For å formulere det litt annerledes kanskje, er det noen grunn til å IKKE skille ut hundetemaer/diskusjoner fra Akkurat nå?

Jeg ser at det er en fordel å skille dem ut, men for meg gjør det det vanskeligere å skrive noe i akkurat nå. Jeg vil helst ikke lage egen tråd om ting, for da  kan man lett få mye pes, så for meg vil det fungere eksluderende. Men det er nå bare meg, det kan jo virke helt anderledes for andre

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Nemi1 said:

Jeg ser at det er en fordel å skille dem ut, men for meg gjør det det vanskeligere å skrive noe i akkurat nå. Jeg vil helst ikke lage egen tråd om ting, for da  kan man lett få mye pes, så for meg vil det fungere eksluderende. Men det er nå bare meg, det kan jo virke helt anderledes for andre

Jeg synes det er veldig synd i utgangspunktet. Og hvorfor er du mindre redd for å få pes i Akkurat nå, enn i resten av forumet?

Jeg tenker uansett at jeg vil spørre før jeg skiller ut - med mindre det raskt blir en veldig stor diskusjon som tar over tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, simira said:

Jeg synes det er veldig synd i utgangspunktet. Og hvorfor er du mindre redd for å få pes i Akkurat nå, enn i resten av forumet?

Jeg tenker uansett at jeg vil spørre før jeg skiller ut - med mindre det raskt blir en veldig stor diskusjon som tar over tråden.

Jeg syns det er supert med utskilling, uten å spørre først, om man ser at det begynner å utvikle seg til en liten diskusjon. Hvis det dør ut etter 2-3 innlegg, så kan det jo få bli stående i AN :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, simira skrev:

Jeg synes det er veldig synd i utgangspunktet. Og hvorfor er du mindre redd for å få pes i Akkurat nå, enn i resten av forumet?

Jeg tenker uansett at jeg vil spørre før jeg skiller ut - med mindre det raskt blir en veldig stor diskusjon som tar over tråden.

Jeg er ikke mer redd for pes i Akkurat nå enn i resten  av forumet, men skriver stort sett bare i Akkurat nå fordi jeg opplever at der får man mindre pes.  (om det gir mening) Jeg opplever Akkurat nå som mindre krevende, det er lett å slenge ut de tankene man har, uten at det blir stort nummer av det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Nemi1 said:

Jeg er ikke mer redd for pes i Akkurat nå enn i resten  av forumet, men skriver stort sett bare i Akkurat nå fordi jeg opplever at der får man mindre pes.  (om det gir mening) Jeg opplever Akkurat nå som mindre krevende, det er lett å slenge ut de tankene man har, uten at det blir stort nummer av det

Jeg skjønner hva du mener, og synes egentlig det er et problem i seg selv. Noen temaer engasjerer selvfølgelig mer enn andre, og folk har sterkere meninger om enkelte ting, men det er veldig synd at folk vegrer seg for å ta opp ting av den grunn. Jeg har ingen gode forslag til løsning dessverre, annet enn at jeg ser an litt med å flytte temaer, og gjør tydelig at de er skilt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er egentlig tonen her inne spesielt konfronterende lenger? Er den ikke ganske god? Jeg opplever i alle fall det. Og «back in the days» da det virkelig gikk for seg her inne så ble i alle fall noen av de «angrepene» jeg opplevde like gjerne gjort i AN-tråden. På tross av at jeg også var av den oppfatning at der kunne man slenge ut litt mindre gjennomtenkte ting uten å å få for mye pes.

Og så tenker jeg det er forskjell på en utblåsning (Uff, jeg gruer meg så til HD-røntgen i morgen - er virkelig usikker på om det er fornuftig å holde på med den screeningen) og det å stille er spørsmål ala «Hva tenker dere andre om HD-screeningen? Er det virkelig nødvendig?».

Er det en måte man kunne la være å knytte den utskilte tråden til en spesifikk bruker? At admin kunne ha førstepost med beskrivelse av temaet på en eller annen måte? Da blir jo en evt belastning vesentlig mindre ... Bre tenker høyt her altså...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, tillien skrev:

Men er egentlig tonen her inne spesielt konfronterende lenger? Er den ikke ganske god? Jeg opplever i alle fall det.

Jeg er veldig glad for at du opplever det sånn. Men  så er det jo sånn at vi er alle forskjellige, og kan oppleve ting ulikt, Kanskje lurt å ha det i tankene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
På 2/21/2021 at 6:06 PM, simira skrev:

Dette er noe jeg har tenkt på en stund, tatt opp et par ganger før, og nå som jeg er blitt moderator, har mulighet til å faktisk gjøre noe med.

Da forumet var langt mer aktivt enn nå hadde jeg ikke kapasitet til å følge med i Akkurat nå-trådene, og/eller så hadde jeg ikke interesse av å følge med på daglig sladder og hva hvem hadde til middag i går. Dette førte for min del til at jeg gikk glipp av den del interessante og relevante diskusjoner, fordi enkelte kommentarer utløste lengre diskusjoner om hundetemaer i Akkurat nå, i stedet for i egne tråder.

Nå er det jo ikke slik at det ikke er lov å diskutere hund der, men jeg mener at forumet taper mye aktivitet på at diskusjoner "forsvinner" i Akkurat nå. Dette er ikke ment som kritikk av noen, mer et hjertesukk og et håp om at noen, i stedet for å skrive en kommentar om "hva tenker dere om" eller "hvordan skal jeg gjøre det med denne situasjonen" faktisk starter en ny tråd om det spesifikke emnet. Ikke bare vil det generere mer trafikk på forumet og involvere de som ikke er interessert i daglig sladder, men det er lettere å finne igjen hvis samme tema kommer opp igen.

Jeg er sikker på at om man hadde vært bevisst på dette ville mengden innlegg i Akkurat nå totalt være halvert.

Hva tenker andre om dette?

Jeg tenker at det er en utmerket forslag! Mange temaer som kunne være interessant å følge/diskutere har forsvunnet i uinteressant snikksnakk om været, middagsplaner, innredning osv, osv. Jeg gidder rett og slett ikke bla meg gjennom slikt for å finne svar på temaet som interesserte meg.  Akkurat nå passer for sliketing  som jeg nevnte men la de hunderelaterte temaene ‘opptre’ i egne tråder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...